Mardröm 3 år

Skriv svar
heltor

Mardröm 3 år

Inlägg av heltor »

Hej,
vår treåring har börjat vakna på nätterna ett par gånger i veckan av mardrömmar. Hon går helt sonika upp och in och väcker mig. Vi går raskt tillbaka in i Livs rum och väl i säng pratar vi om det hon har drömt om och så stoppar jag om henne och säger godnatt. Ibland somnar hon om utan gnöl, men ofta blir det en vända till till toaletten eller så kommer hon upp en stund senare och har inte kunnat somna om, varpå hon snabbt förpassas till sängen igen.

Det händer mycket i livet just nu. Lillebror är tre månader och vi bor tillfälligt i en andrahandslägenhet eftersom vi stambyter. Det kommer upp allt möjligt där på sängkanten, när jag frågar om mardrömmen. Allt från händelser i böcker (som inte verkat läskiga dagtid), till saker som vi pratat om flera dagar tidigare, till att hon längtar hem. Det är svårt att veta vad som hör till mardrömmen och vad som är oro över annat.

Jag är osäker på om det faktiskt är en mardröm varje gång, eller om hon vaknar av att hon är kissnödig, eller om hon bara har märkt att en mardröm är en "acceptabel" anledning att gå upp mitt i natten (annars är vi strikta med att på natten sover man). Samtidigt vet jag hur obehagligt det kan vara att vakna av en mardröm.

Har sökt men inte hittat några trådar om mardrömmar i den här ålderna. Vore jätteglad för tips om hur jag hanterar detta så att Liv känner sig trygg och vi inte hamnar i någon dålig vana.

Många tack på förhand
Helena
Helena
mamma till Liv 050219 och Buster 080206
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej :D !

Visst kan alla ha mardrömmar, och en del kan vara riktigt obehagliga - och naturligtvis ska man möta tjejen i det här. Frågan är väl bara hur. Vad man kan göra är att ta hand om en del av det dagtid, och innan läggning. Att bemöta faran, jaga bort monstren eller vad det nu handlar om. Och att sedan bara lugna i sängen om inte ramsan räcker på natten.

Jag länkar ett par trådar här, som jag tror kan vara av nytta.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11252
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... p?p=123526
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ?=&p=74018
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... p?p=131572

Återkom om du inte hittar vad du behöver här, så spånar vi vidare!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
heltor

Inlägg av heltor »

Tack för tips, det gav inspiration!

Liv kom upp i natt också och den här gången kändes det inte alls som om hon haft en mardröm. Försökte prata med henne i morse om mardrömmen och om varför hon kom upp, men hon skojade bort det, så jag tror att hon vet att det inte är ok att komma uppknallande.

Ska göra i ordning med sittring och pall på toaletten så att hon lätt kan gå på toa själv om det behövs, och minimera den "underhållning" som de nattliga promenaderna kan innebära.

Ska också ta en pratstund om dinosaurier och lejon. Vet inte om det är dinosaurierna i sig som är skrämmande eller det faktum att de stackarna dog :roll:
Helena
Ewa

Inlägg av Ewa »

:thumbsup: Rapportera gärna :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
heltor

Inlägg av heltor »

Har tänkt i evigheter att jag skulle göra ett inlägg och tala om att allt gick bra. Vi pratade med Liv om mardrömmarna på dagtid och det blev inga fler mardrömsnätter.

Men så plötsligt natten till igår, slog ett lejon till igen. Det var dock helt uppenbart att mardrömmen var ett svepskäl. Har aldrig varit med om maken men Liv ställde sig och skrek så högt hon bara kunde av ilska, när jag vägrade gå upp den tredje gången hon kom upptravande. Som tur var vaknade fadern till barnen och redde kvickt upp situationen.

Inatt var det lungt igen. Jag känner i alla fall att vi har saken under kontroll och är inte vidare orolig.
Helena
Ewa

Inlägg av Ewa »

:thumbsup: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"