Hon är 8 månader och läste lite och verkade som dem nu ska sova 2 pass per dag och har gjort det nu i 2 dagar och hon är så kinkig och trött så igentligen skulle hon behöva ha 3 pass.
Ska man hålla ut och hon vänjer sig eller kan man ha 3 pass och återgå till det gamla?
Det gamla var så här:
19.30-7.15
9.15-9.45
12.00-14.00
16.30-17.00
Nya
19.30-7.15
10.00-12.00
15.30-16.15
Tacksam för snabba råd! För vet inte hur vi ska hålla henne vaken tills hon nattas ikväll.
Hon är så trött , lagt om från 3 till 2 sovpass på dan
-
Marianne77
Hej
Det här kan ju vara väldigt individuellt. En del ändrar till två och andra inte.
Funkade schemat med 3 lurar? Inga problem men konstiga uppvak, långa insomningar etc?
Isf ser jag ingen anledning att ändra till två, baserat på bara åldern.
Leta inte problem om där inga finns, så en klok kvinna en gång....det tycker jag stämmer fint. Kanske behöver hon sina tre lurar ett tag till.
Lycka till
Det här kan ju vara väldigt individuellt. En del ändrar till två och andra inte.
Funkade schemat med 3 lurar? Inga problem men konstiga uppvak, långa insomningar etc?
Isf ser jag ingen anledning att ändra till två, baserat på bara åldern.
Leta inte problem om där inga finns, så en klok kvinna en gång....det tycker jag stämmer fint. Kanske behöver hon sina tre lurar ett tag till.
Lycka till
Celeste 061208
-
Världens Bästa Barn
Världens Bästa Barn
-
Marianne77
Hej.
Det finns alltid en sak att ta till när små hjältar kroknar helt. En 5-minutare. Den tar man var som helst och när som helst när man helt enkelt inte vara vaken längre. Det viktiga är att man väcks efter 5 minuter.
Sedan fortsätter man schemat som vanligt.
Om man i en övergångsperiod märker att barnet kroknar tidigt på kvällen kan man ta till en halvtimme. Alltså starta kvällsrutinen en halvtimme tidigare så att man ligger i sängen en halvtimme tidigare än vad schemat säger.
Sedan kan man ju flytta fram den tiden mer och mer tills man är rätt. Men det är ju en avvägning om man vill ha tidigare kvällar, eller om man ska behålla schemat tills man märker att det krävs ett nytt schema.
/LO
Det finns alltid en sak att ta till när små hjältar kroknar helt. En 5-minutare. Den tar man var som helst och när som helst när man helt enkelt inte vara vaken längre. Det viktiga är att man väcks efter 5 minuter.
Sedan fortsätter man schemat som vanligt.
Om man i en övergångsperiod märker att barnet kroknar tidigt på kvällen kan man ta till en halvtimme. Alltså starta kvällsrutinen en halvtimme tidigare så att man ligger i sängen en halvtimme tidigare än vad schemat säger.
Sedan kan man ju flytta fram den tiden mer och mer tills man är rätt. Men det är ju en avvägning om man vill ha tidigare kvällar, eller om man ska behålla schemat tills man märker att det krävs ett nytt schema.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
Nancy
Nu har du redan ändrat men jag vill ändå slå ett slag för hur vi gjort med Lussi. Vi behöll hennes tre lurar ända tills hon oftare var vaken än somnade på sista luren. Sen strök vi bara den tredje (vid drygt 9 månader) utan att flytta tiderna för de två första.
Fortfarande finns utrymme för en 5- eller 320-minutare om så skulle behövas men oftast funkar det jättebra utan.
När jag märker att hon så småningom har svårt att somna på fm så kommer jag att först se den som "förutsättning" och då hon är redo plocka bort den helt.
Det fina i kråksången är att jag inte behövt flytta visarna på hennes inre klocka, kunnat behålla långluren på samma tidpunkt samt ha vila för båda töserna på samma gång mitt på dagen.
Kram från Nancy
Fortfarande finns utrymme för en 5- eller 320-minutare om så skulle behövas men oftast funkar det jättebra utan.
När jag märker att hon så småningom har svårt att somna på fm så kommer jag att först se den som "förutsättning" och då hon är redo plocka bort den helt.
Det fina i kråksången är att jag inte behövt flytta visarna på hennes inre klocka, kunnat behålla långluren på samma tidpunkt samt ha vila för båda töserna på samma gång mitt på dagen.
Kram från Nancy
-
Nancy
8) Som ni märker är vi oerhört flexibla i vårt tankesätt och den lite okonventionella 320-minutaren tas med fördel i famnen (se till att inte bli kissenödig på drygt 5 timmar) eller med barnet i bilstolen (man hinner åka till andra sidan Sverige)Nancy skrev: Fortfarande finns utrymme för en 5- eller 320-minutare om så skulle behövas men oftast funkar det jättebra utan.
Nancy skrev:8) Som ni märker är vi oerhört flexibla i vårt tankesätt och den lite okonventionella 320-minutaren tas med fördel i famnen (se till att inte bli kissenödig på drygt 5 timmar) eller med barnet i bilstolen (man hinner åka till andra sidan Sverige)Nancy skrev: Fortfarande finns utrymme för en 5- eller 320-minutare om så skulle behövas men oftast funkar det jättebra utan.![]()
![]()
Påverkar inte natten ett dugg bara man har attityd
![]()
![]()
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06