Nybörjare behöver hjälp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D
För bara två månader sen var jag en av de föräldrarna som hade ett "skrikigt" barn. Och jag som i min dumhet trodde att hon hade en sån personlighet "Ja hon blir väl lätt uttråkad och är väl envis. Vill inte åka bil, inte åka vagn, inte äta bra..." Bättre vet jag nu! Känner mig frälst!
Jag hade kunnat skriva dessa rader när jag precis hade kuret, jag VET precis vad du menar! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:D Ha ha...tror jag får kura mig själv. Jag vaknar i vargtimmen kl 05 och har svårt att somna om, Elsa däremot sover nu till 06.30. :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
duggan

Inlägg av duggan »

..kanske gubben din kan pangramsa lite..? :lol:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:shock: Oj vilket bakslag igen. Känner mig tjatig nu men jag måste lära mig hur jag ska handskas med dessa bakslag. Allt har gått så fint och så plötsligt på lunchluren vaknar hon mitt i. Vill inte sova, blir ledsen. Inte arg, ledsen. Jag ramsar, hjälper inte. Tillslut går jag in, lägger henne på mage och ramsar ut. Ledsen, ramsar, ledsen... Jag tänker att jag ska använda verktygen eftersom det inte är någon skrikmetod. Solfjädrar två-tre gånger. Ramsar ut varje gång, skriker upp sig direkt. Husljud, ordentligt köksljud...nej. Tillslut går jag in och buffar, första gången någonsin! :? Hon blir tyst nästan direkt, två gånger gör jag detta innan jag inser att jag trafikerat rummet som den värsta motorväg nu så jag ramsar ut en sista gång och drar igång dammsugaren. Vid det laget är det en kvart kvar och den ligger hon tyst, men sover inte när jag kommer för att väcka. Ååå det känns som att det blir rörigt och att jag "tar till det och det och det". Antagligen förvirrar jag henne bara då. Jag behöver veta exakt vad jag ska göra. Har ju lärt mig: Ramsa, vid kris solfjädra och vid superkris buffa.

:?: Hur skulle jag gjort istället?

Trots sin halvtimmes sömn hon fick så har hon varit tappert glad men em-luren krånglade lite och hon vaknade lite för tidigt och grät. :(
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jo en sak till: Jag la henne en kvart tidigare på em-luren eftersom hon var så trött, luren är 20 min. Hon vaknade efter nästan 20, hann inte väcka efter 20 och vet ej om hon somnade direkt. Fick lugna henne i sängen innan jag tog upp henne eftersom hon grät.

:?: Är det så det är tänkt att kvartarna ska användas?

Sen kan man använda dem vid långlurar om de somnar sent osv vad jag förstått.

Jag har tänkt att lägga henne upp till en halvtimme tidigare ikväll eftersom jag hör på henne nu att hon är sitt "gamla jag", grinig och trött...
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Nattningen gick utan större protester. Än så länge... :sleep:

Kom att tänka på... :-k jag kanske ska bekräftelseramsa? Jag använde mig bara av ihopbakad påminnelseramsa och jag kanske ska bekräfta de gånger hon lugnar sig och blir tyst. Fast idag var det inte mycket pauser direkt...
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Så har hon sovit sin 12 timmars natt för första gången! Vi fick väcka henne kl 07 :shock: :D . Och ändå somnade hon innan 19 igår. Så där fick uttrycket "sömn föder sömn" rätt också :wink: .
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Bluna!

Vad härligt med första 12 timmarsnatten utan uppvak. Bra jobbat av er allihopa :thumbsup:
Antagligen förvirrar jag henne bara då. Jag behöver veta exakt vad jag ska göra. Har ju lärt mig: Ramsa, vid kris solfjädra och vid superkris buffa.

Hur skulle jag gjort istället?
Här tror jag att mamma störde henne mer än vad hon hjälpte till. Låter faktiskt som om lillan slängde ut dig :wink: . Visst ska man använda verktygen, men ett av de bästa är faktiskt att inte göra något alls. Jag skulle ha ramsat och sedan dammsugit, diskat eller något annat som tar bort fokuseringen på lillans sömn. Självklart om hon ropar på hjälp så ska hon få det, men oftast är de mest sura och griniga eftersom de inte sovit klart.
Jo en sak till: Jag la henne en kvart tidigare på em-luren eftersom hon var så trött, luren är 20 min. Hon vaknade efter nästan 20, hann inte väcka efter 20 och vet ej om hon somnade direkt. Fick lugna henne i sängen innan jag tog upp henne eftersom hon grät.

Är det så det är tänkt att kvartarna ska användas?

Sen kan man använda dem vid långlurar om de somnar sent osv vad jag förstått.
Helt riktigt. På det sättet blir schemat mer flexibelt och kan anpassas.
Nattningen gick utan större protester. Än så länge...

Kom att tänka på... jag kanske ska bekräftelseramsa? Jag använde mig bara av ihopbakad påminnelseramsa och jag kanske ska bekräfta de gånger hon lugnar sig och blir tyst. Fast idag var det inte mycket pauser direkt...
Nu har ni kommit så långt i processen att du mycket väl kan baka in bekräftelsen i ramsan. Det jag brukar göra är att om vi haft en dialog med frågor, vilket kan uppkomma ibland så brukar jag faktiskt även nu bekräfta. Kanske mest för min egen skull men jag tror att det är bra för den lille också.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Ida och tack för svar! :heart:

Slängde ut mig :shock: :) ?, ungefär som i safarin och tältet i boken? :wink: Det kan jag nog såhär i efterhand hålla med om.

Idag vaknade hon precis som igår. Jag tänkte attityd och ramsade och på med dammsugaren OCH öronpluppar med musik! Sambon kunde ju höra om hon verkligen behövde hjälp och jag tror jag har alldeles för mycket koncentration på henne. Jag hör henne fast hon inte skriker ibland... :roll:
Hur som helst, när jag stängde av var hon tyst, sen började hon igen och jag på med dammsugaren (gick dit ibland och lyssnade och det var tyst). Sen "väckte" jag snabbt som attan innan hon blev arg. Hon grät inte alls som igår, bara lite irriterat. Så tack för att jag fick bra råd att följa! :)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Bra jobbat! Överkoncentration på barnets sömn kan bli tokigt, men nu har du ju löst det :wink:

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Vill bara dela med mig. :)

Jag har jobbat som sjutton med lunchluren, attityd och på med dammsugaren. I går sov hon den utan problem. Idag vaknade hon igen *suck*. Jag avvaktade, skrik efter ett tag. In och kolla läget *bajs*. Ok, fram med skötväskan och bytte i sängen. La tillrätta och ut med ramsa, dammsugaren på. Hon somnade om!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! JAAA! :lol: :D :lol: :D Så nu får hon sova en kvart extra så hon får hela sin lur. Underbara unge.

Ett samtal i mörkret innan sömn hos de "ömma två":

Han: Vad duktig hon är, hon bara "jaha nu ska jag sova"
Hon: Japp!
Han: Hon är så duktig...DU är så duktig!
Hon: Tack, det är du med...
Han: Men det är ju DU som byggt upp hennes trygghet. Jag har inte gjort så mycket.
Hon: Men du har inte hindrat mig.
Han: Nej men...
Hon: Kommer du ihåg att du i början sa "hon är väl ingen maskin"???
Han: Nej...det har jag nog förträngt...

:lol: :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Javisst är det härligt när de små får sin sömn. Livet leker och alla mår så bra. Det har varit så roligt att få följa med på resan och du och lillan har jobbat super. Nu har du verktygen om du mot förmodan skulle stöta på patrull längre fram. :wink:

Många kramar till dig och lillan :heart:
Ida

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:heart: Tack :heart:

Och tack för all hjälp jag har fått! Det har verkligen varit till stor nytta!

Kram Bea och Elsa
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Gud vad härligt, sånna där samtal kan jag och gubben fortfarnade ha i mörkret, speciellt efter att man besökt en familj med usla sov vanor :roll: Av ren tacksamhet så där :lol:

:heart: //Malin
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Nej nu är jag så frustrerad! :evil: Hade ett chatsamtal med en nära släkting som gärna ville vara barnvakt någon gång. Och jag sa att det går ju bra om hon håller sig till vårt förhållningssätt. Det ville hon inte och hade hört och läst om det och delade inte samma åsikt. Hade kompisar som provat utan resultat och barn är ju olika. :roll: Efter långt samtal där hon förkastar och jag svarar så gott jag kan och tillägger att man måste läsa allt för att förstå...så kommer hon fram till att hon inte tänker vara barnvakt om hon inte får göra som hon vill (gosa barnet till sömns, och inte ta upp det när det skriker, det är ju riktigt att inte ta upp i och för sig men vad ska hon göra istället???). Hon säger att hon läst en hel del om Anna och att hon inte är någon forskare :roll:. Jag har också läst en hel del snevridet förklarar jag då. Detta gör mig också så frustrerad! En del beskriver ju kuren som en tortyr, att daska barnet i rumpan, trycka ner det i madrassen samtidigt som man ramsar, tvångsmata det :shock:. Vad gör jag av all min frustration???? Hur gör ni?

Eftersom allt går så bra nu har vi gott om vuxentid och känner oss inte direkt i behov av att ha barnvakt om vi inte måste. Och skulle vi vilja så vill jag lämna till någon som respekterar vårt förhållningssätt, vilket ingen i min närhet gör just nu. :cry:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"