Vaknar tidigt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mor2

Inlägg av mor2 »

Hej Ida! :)
Det har fungerat bra. Andra natten vaknade han 5.50 och blev tyst i 10min efter varje ramsa. Han somnade om innan han skulle upp så att jag fick chansen att väcka honom!

Den gångna natten vaknade han 6.30 och var nöjd tills det var morgon dvs ingen ramsa!

Tack, så mycket för hjälpen!
Det blir så mycket lättare när man kan fråga och inte bara är hänvisad till Barnaboken. Det är så lätt att missförstå vad som menas.

Nu har jag precis börjat använda ramsan konsekvent på eftermiddagen också. Hoppas det går lika bra (idag var det skrik med ramsa i 45min).

Hur är det med sovtider? Skall han sova 30min mindre nu när han blir 9 mån? Hans sovtider nu är 19.15 - 7.00 i spjälsäng, ca 9.30-10.15 i vagn ute på äventyr och 13.15 -15.15 i vagn inne.

Om man skall dra ner på sömnen, brukar man göra det på fm eller em? Just nu håller han nog på att återhämta sig efter de gångna veckornas sömnbrist, så än så länge är han inte så pigg.
född 070820
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Ni är verkligen jätte duktiga, bra jobbat, Pris och beröm till hela familjen! =D>

Det stämmer att 30 minuter ska bort vid 9 månader, men precis som du säger så kan det vara så att din son behöver sova lite extra ett tag till. Man brukar märka när insomningarna börjar ta längre tid på sig eller det blir tidiga uppvak på morgonen...(ja ibörjan av kuren är det iaf inget konstigt alls...) Eftersom du har en 2 h långlur, skulle jag personligen dra ned den till 1,5 och spara 45 på fm ett tag till.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
mor2

Inlägg av mor2 »

Hej, igen!
Har ni lite tips om hur man hanterar ensamleken när det strular?
Innan han blev 8 mån hade vi 20-25 min ensamlek, men nu börjar han skrika så fort jag går ut eller i bästa fall efter 5 min. Nu tar jag upp honom efter drygt 5 min. Försöker få honom glad innan jag tar upp honom.

Hur är det tänkt att man skall göra?
(När jag byter leksaker verkar det bara bli sämre.)
född 070820
duggan

Inlägg av duggan »

Har du någon musik? Annars kan jag varmt rekomendera denna skiva: Stor musik för små öron från tex http://www.naxos.se/
Det är helt suverän och får verkligen fantasin att flöda :lol:

Kanske är det så att det behövs större utmaningar i form att lite svårare leksaker.

Inför hemligapåsen, en typpåse som är ihop snörd alt neccesär el dyl, så kan innehålla en lite överaskning eller en hemlig muta.

STOR och ÖVERTYGANDE presentation, du ska presentera dom på ett sånnt sätt att barnet verkligen förstår vilken förmån det är att få leka med dessa härliga, spännande och fantastiska sakerna!

Ta inte upp när det skriks utan avvakta till en lugn stund, tänk på att det är helt ok att dom är frustrerade över att inte kunna klara tilltänkt uppgift och då måste dom få reagara, så lite is i magen och se om det är så att han gråter ut en skvätt för att sedan ta nya tag.

Kanske en lite ätbar muta med i sängen?

Här får gärna fler fylla på av deras tips och trix.

//Malin
mor2

Inlägg av mor2 »

Hej! Ramsan funkar inte.

Det började ju så bra, men efter mindre än en vecka skrek han när han vaknade vid 6.30 och fortsatte skrika trotts ramsa. Från den dagen (16 maj tror jag) har han skrikit och vi ramsat nästan varje morgon 15-45 min. Han blir inte lugn av ramsan.
Vissa mornar pratar och sjunger storebror ganska mycket. Det gör väl inte saken bättre, så vi har fått honom att dämpa sig, men vaknar han glad är det ju svårt att ligga helt tyst länge. Vi har varit bortresta en knapp vecka, men kunde ordna sömnen nästan som hemma.

Två gånger har lillebror sovit till morgon - första natten borta och första natten tillbaka hemma. De två dagarna hade han sovit lite längre och lite senare på eftermiddagen.

Varför tar inte ramsan? Vad kan man göra?
född 070820
mor2

Inlägg av mor2 »

Hej! Ramsan funkar inte.

Det började ju så bra, men efter mindre än en vecka skrek han när han vaknade vid 6.30 och fortsatte skrika trotts ramsa. Från den dagen (16 maj tror jag) har han skrikit och vi ramsat nästan varje morgon 15-45 min. Han blir inte lugn av ramsan.
Vissa mornar pratar och sjunger storebror ganska mycket. Det gör väl inte saken bättre, så vi har fått honom att dämpa sig, men vaknar han glad är det ju svårt att ligga helt tyst länge. Vi har varit bortresta en knapp vecka, men kunde ordna sömnen nästan som hemma.

Två gånger har lillebror sovit till morgon - första natten borta och första natten tillbaka hemma. De två dagarna hade han sovit lite längre och lite senare på eftermiddagen.

Varför tar inte ramsan? Vad kan man göra?
född 070820
duggan

Inlägg av duggan »

Tycker du aldrig att ramsan tar?

För känner du att ni inte att en dialog mellan er, så kan det vara så att det blivit en miss och han har inte klart för sig vad ramsan innebär. Då kan man backa bandet till lathundens kurnatt 2 och jobba in ramsan ordentligt, och verkligen sätta den så den är det sista som följer med in i sömnen!

Hur känns det?

//Malin
mor2

Inlägg av mor2 »

Hej!
På sista tiden verkar ramsan inte alls ta. Det stämmer att han inte verkar veta vad den innebär. Om jag förstår rätt med kurnatt 2 så handlar det om att vara noga med bekräftelseramsan, men den får vi inte nån chans att säga. Framför allt somnar han ju inte om. Det är ju bara omkring 30 min kvar av natten.

När jag lägger honom på kvällen protesterar han inte mot ramsan.

Eller hur menade du???
född 070820
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Men min erfarenhet är att man inte ska ramsa så mycket just så nära morgonen. De är lite för vakna då, och det blir ofta bara frustration. Har du sett de olika alternativen för tidiga mornar?
mor2

Inlägg av mor2 »

Var kan man läsa om de alternativen? Är det de som står i ett svar jag fick 9 maj?
född 070820
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Ja det är vanliga alternativ, men man kan även använda verktygen att göra ingenting, jag tror att det har blivit lite mycket överarbetning på morgonen, det ska vara EN pangramsa och skulle han bli rent av ledsen så kan han få en till, ilska över att inte få komma upp precis just NU , det är hans sak, han vet vad som gäller, det är inte fel på ramsan, han verkar visst förså innebörden om det funkar på kvällen/natten, men han VILL inte förstå, han vill inte sova. men om ni backar lite, lämnar det lite upp till hahn, ge en pangrams som upplyser om att natten ej är slut, fastnar han i sin klagan så på med hög klassisk musik, eller höga ljud, ingen mer ramsa förän det krisar. och klockan ska ringa in morgonen.

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"