kurdag två, sjukt barn...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sanna79

kurdag två, sjukt barn...

Inlägg av sanna79 »

Hej Jag är inne på kurdag två med leo, 7 månader. Nu har han ått jättehosta :cry: Han har varit mycket förkyld ända sedan han föddes egentligen, men nu kunde jag inte vänta längre med att kura, så inatt iallafall hostade han så han klöktes flera gånger. Det gick trots det väldigt bra och jag genomförde kuren, men nu idag tycker jag hostan blivit värre, vill så gärna fortsätta kura, vad tycker ni? känns inte som att det blir bättre av att jag tar upp han ändå :? :roll:

Sen undrar jag. Han ska sova em-lur mellan 13.00-14.30 och både igår och idag har jag haft superproblem att "natta" honom, han har somnat kanske 13.15 oh vaknat igen redan efter ca. 30 min sen har jag inte fått han att somna om, oxå är hela eftermiddagen supergnälllig och skrikig för att han är så trött. nästan omöjligt att hålla vaken till 18.30. är detta vanligt eller. hoppas det blir bättre för han behöver verkligen sova.

Han har verkligen varit supergnällig sen jag började kura och vill absolut inte vara på golvet, vilket han gärna varit innan. Jag brukar ha honom i bärsjalen väldigt mycket, vilket är mysigt. men jag hoppas att denna gnällighet beror på trötthet och går över lite sen när han börjar sova bättre. vad ska man annars göra när han inte vill ligga på golvet. jag kan ju inte låta han ligga och skrika :roll:

Hoppas denna natt 3 sk gå bra. undrar oxå om det är okej att ändra tiderna lite sen efter en månad?
mamma till 3 pojkar Noah, 0501 Malte, 0604
Leo, 0710 och flickan Ida 090414
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Självklart svårt att råda sådant via nätet. Men så länge du är säker på att han inte är så dålig så ni måste åka in akut. Så finns det väl ingen anledning till att sluta kura. Är han sjuk så behöver han ju verkligen sin sömn. Precis som du själv skriver:
Det gick trots det väldigt bra och jag genomförde kuren, men nu idag tycker jag hostan blivit värre, vill så gärna fortsätta kura, vad tycker ni? känns inte som att det blir bättre av att jag tar upp han ändå
Ang schemat och lurarna så är det inte säkert att det sitter på en gång, det tar nog sin lilla vecka kanske innan mat-sov klockan har ställts in. Så oroa dig inte för det, schemat kommer sätta sig. Och tills dess så kommer sonen kanske vara trött. Men håll tiderna och ge honom en chans att haja läget och ställa in sig. Det löser sig på sikt.

Gnälligheten kan ju mycket väl bero på trötthet. Jag hade väntat lite med att utvärdera det. Det finns ju en miljon råd och tips här om gnällighet, och det främsta är väl den Sociala Delaktigheten, som man kan hitta mycket om via search.

Schemat ändrar man ju efter ålder och behov, så visst går det att ändra tider.

Lycka till :heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Okej.... Nu är jag ju inne på natt #. Idag tog läggningen nästan 25 minuter, är det helt fel???? Han var verkligen super-över-trött. Han somnad17.00 och jag lät han sova 5 min. Eftersom han sov så dåligt på dagen + råförkylningen som han drabbats av, så var han iallafall kanontrött. Han skrek och jag ramsade. Jag var inne två gånger och la till rätta och buffade (väldigt kort stund). Han sover fortfarande. Men igår sov han från 00.45 ända till halv 6.

Sen somnade han aldrig om men ska man ändå låta de ligga tills "uppstigning" ?

Han låg nämligen på morgonen och jollrade och myste och hostade och snörvlade. Jag gick då in och torkade näsan och gav honom vattenflaskan utan att ta kontakt med honom liksom. Men sen började han ju skrika efter en halvtimmes jollrande. Så jag ick vänta på ett litet tillfälle när han var tyst och jag kunde gå in ochäga godmorgon (ändå lite tidigare än planerat s :roll: ) Skulle jag gått in medans han var lugn, även om jag d brutit shemat??
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Eftersom du var inne på natt 3 igår så ska jag länka en passande krönika:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Saken med tidiga morgnar är just att morgnarna bara blir tidigare och tidigare när man plockar upp i förtid, så hellst ska dom ligga tills väckarklocka ringer god morgon. Poletten brukar trilla ned hyfsat fort när man försöker hålla traffiken nere och inte överarbeta på morgon sidan, så en sk pangramsa som upplyser om att natten ej är slut än, joller tar vi inget extra för utan det brukar inte ramsas hemma hos mig. Så en stor tilltro till det lilla barnet och en stor skopa tålamod åt dom ömma :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Okej... men ska jag verkligen låta han skrika en halvtimme på morgonen? Idag var samma. Han började jollra, för att sen börja skrika. Igår tog nattningen 25 min igen, han skrek och jag ramsade. Buffade två gånger väldigt kort tid.
Gör jag nåt fel?

Idag har vilan på dagen gått bättre iallaall. Men vi får se ikväll.

Mitt shema är väl egentligen inte ultimat för åldern, har väl en halvtimme för mycket sömn egentligen? Vad tycker du+ Har du tips?

06.30 vakna
07.00 äta
09-10.30 sova
11.00 äta
13-14.30 sova
14.30 äta
17.30 äta
18.15 mys välling
18.30 sova
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Hur är mörkläggningen, det ska vara såpass mörkt att det inte ens silar igenom ljus bakom rullgardinen.

Dom vanligaste råden för tidiga morgnar:

1)Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Läs gärna denna tråd som är charmerande!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

//Malin
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Måste rapportera lite. Leo har nu fått feber och är jätteförkyld.... ligger inne i sängen och snarkar som en gris :) Iallafall lite jobbigt att han blivit sjuk, men det går nog vägen ändå. Ikväll somnade han på 3 minuter, utan protester :shock: :shock: . Vi får se hur natten går, men jag har en vattenlaska i beredskap, kan ju komma att behöva det nu när han har feber?

Sen det här med mörkret. Det är inte becksvart i rummet, jag har gjort mitt bästa, men eftersom han just nu bor i vardagsrummet, där det inte finns persienner, så har jag gjort vad jag kan med tyg. Men det kunde absolut varit mörkare. Det är säkert därför han vaknar så tidigt och har svårt attsomna om :?

Ska iallfall prova något utav knepen imorgon (om det blir tidig morgon) :)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Man kan tejpa sopsäckar på rutorna. Fult men effektivt om det är tillfälligt! 8)
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

jag kör ju med folie som mörkläggning på rutorna. (Snyggt om man har smak för rymdtema på sin inredning....)
Blir verkligen beckmörkt.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Okej, tack för tipsen. Känns bara lite jobbigt att ta ner varje morgon liksom.... :? :)

Igår somnade Leo på 3 minuter och sov till halv 4. Sen tog det 25 min att somna om, han skrek ganska mycket. Sen vaknade han 05.50 och skrek nästan hela tiden tills väckarklockan ringde 06.30, och då hittade jag en liten lugn sekund då jag togupp honom. Provade förslag ett, med att ramsa och liksom vänta ut...

Kanske ska prova förslag två imorgon med morzart eller hålla mig till 1 några dagar :?

Nu tog det 1 minut här vid 9 innan han somnade oxå, känns fantastiskt :) Hoppas han kan sova bra nu till 10.30. Ingen feber idag heller, men störtförkyld.

Imorse kändes det verkligen som han var hungrig vid 06.00 :?:
sanna79

Inlägg av sanna79 »

PS: Ska man alltid väcka, även på dagarna? Igår vaknade han 2 min. innan väckning på em mlad och tog emot honom med öppna armaren då var jag bara glad och tog emot honom med öppna armar.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Jag skulle hålla samma förslag i några morgnar i rad innan man kan utvärdera.

På dagslurarna väcker du på utsatt tid, men vaknar han på utsatt tid..(ja 2 min hit el dit..) så är det ju bara att snabbt "väcka" med tjo och tjim. Härligt! :thumbsup:

Om du upplever han har är hungrig redan 06.00 så skulle jag kämpa på med att mata i mer mat under dagen, tratta i så mycket som det bara går. Tills han är absolut proppmätt ALLA mål! :lol:

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"