Arg lite tjej fast vi är inne på natt 5

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
amanda05

Arg lite tjej fast vi är inne på natt 5

Inlägg av amanda05 »

Vår lilla prinsessa Amanda har nu kört SHN kuren sedan i fredags(5:e natten idag) och inatt sov hon i stort sett 10,5h i sträck.

Grejen är den att hon slår om och blir väldigt arg så fort vi kommer in i hennes sovrum då hon ska nattas vid 19.00, detta även fast hon är jätteglad i soffan strax innan. Hon blir ibland lugn av buffning/fjädern men oftast så skriker hon av och till på ett argt sätt när vi kör våra ramsor. Dock så har hon somnat inom 10-25min varje natt. Och har hittils sovit oerhört bra på nätterna. På natten verkar dock ramsan fungera när hon vaknar till nån gång.

Eftersom vi inte alltid kan lugna henne med buff/fjäder/ramsa vid läggdags så blir det nästan som 5 minuters metoden även fast den bara håller på i 10-25min.(även fast vi självklart kör ramsa/buff/fjäder)

Är det någon som har några tips eller hur vi ska hantera hennes aggresivitet? :-(
Linda & Fredrik med v?r lilla prinsessa Amanda f?dd 9/9 2004.
B?rjat SHN kuren 20/5

Mina bilder p? mig finns p? http://spaces.msn.com/members/amanda040909
KriMi

Inlägg av KriMi »

Hejsan!

Jag tycker ni alla tre verkar ha ett jättebra samarbete!!! :D

Jag har inte behövt köra hela kuren med mina barn, men med lilltjejen använder vi flera av verktygen sedan flera månader tillbaka. Så ni får väl ta detta svar med en nypa salt... och hoppas på att ni får flera svar av mer kloka människor!

Jag tycker ni ska se hennes aggressivitet som frågor: ska det verkligen vara så här????? Och ni ska svara genom att fortsätta med precis det ni gör! Ramsa henne i en attityd av självklarhet dvs visa ingen tveksamhet och anpassa röstläge efter hennes.
PS Använder ni "skrattet till go´nattet?" Det är suveränt! Gör lite tokigheter hela vägen till sovrummet, showa lite! Och väl därinne - kanske ni kan göra det sista supertokiga pruttljudet, eller liknande...

Lycka Till!
Vi har 2 underbara tjejer; f?dda 0201 och 0405
Vi gillar helhetssynen och filosofin hos AW
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ljud och attityd av självklarhet!

:idea: Lägg henne tillrätta och markera sovdags med en snabb solfjäder. Gå ut med megaglad ramsa :P X 2. Därefter gör ni en massa ljud i huset för att bekräfta att allt är i sin ordning! Jag skulle nämligen tro att hon blir lite "trött" på ramsandet - hon behöver det inte just då. En massa ljud av trivsam aktivitet i huset slår vilken ramsa som helst :wink: ! En bekräftelse kan vara på plats de första dagarna - när hon tystnat. Går hon igång på den så slamrar ni på ännu mer och bekräftar när hon är tyst. Om ramsan ändock behövs så ramsa i glad tonart - lite "tjofräs".

:D Lycka till!
amanda05

Inlägg av amanda05 »

Tack för era svar tjejer!

Inatt sov hon lika bra som vanligt (19.10-06.20) :-D så man kanske är lite bortskämd nu.....

Problemet med hennes aggresivitet är att det inte går att få henne glad när man väl kommit in i sovrummet :-(
Idag provade vi att inte buffa alls utan bara en snabb solfjäder samt upp med stereon på lite högre volym samt slamrande i köket.
Efter 10min argt skrikande gick vi in och körde buffande i fem min för att lugna henne. Då blev hon lugn ett par minuter men därefter börjar hon igen med sitt arga skrik.

Om hon nu blir arg när man lägger ner henne vad man än gör, ska man strunta i buffandet och bara lägga ner henne med en snabb solfjädern och sedan gå ut med en ramsa alltså?

Vill inte att vår lilla prinsessa ska behöva vara så arg varje nattning :-(
B?rjat SHN kuren 20/5

Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ni måste backa här!

:idea: Allt löses inte på en gång - låt det ta ett par, tre nattningar (minst) innan utvärdering!

:idea: Efter nattningen så ska ni inte gå in mer än vid superdupermegakris! Så när ni känner att "nu går vi in och buffar" så ramsar ni istället. Högt och punktsättande med en trevlig touch på slutet! Detta mitt i era göromål sådär i förbigående. Tänkpå de 17 andra ungarna och de 18 korna... Därefter slammer och stereo igen (varför inte sjunga med också?!?).

:idea: Som det är nu så "väntar" hon på att ni ska komma in och greja och "stressas" av det ". :?: När kommer dom, när kommer dom? Nu? Nu? Nu? Nähä! Nu då? NU? NUUUU!?" :?:

8) Jag tycker inte att ordet "aggressiv" och "aggressivitet" hör små barn till... Det passa mer för hundvalpar :wink: !

:D Lycka till med backandet!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej!
Aggressivitet - jag tolkar det som att ni hör att hon är arg? Jamen det är ju okej att vara arg, det måste man få vara, det är ledsen som inte är "okej" och genast ska ramsas ner. Låt henne gorma på bäst hon vill men ramsa om hon låter ledsen efter ett tag. Annars håller jag helt med Mammut om att backa backa backa. Föreställ er att hon blir arg över att den fantastiskt roliga dagen tog slut och inte över att hon måste gå och sova, så känns det kanske lite bättre!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
amanda05

Inlägg av amanda05 »

Hej och TACK!

Ikväll är det rekord tid! :P
Vi la Amanda 7:15 (lite sent, men har ju marginalkvarten!), hon var glad då
vi kom in i rummet och efter att pappa sagt godnatt. Sen talade jag om för henne att hon skulle sova, pratade lite glatt med henne då jag la ner henne i sängen. La henne tyst till rätta och en kort solfjäder....som inte fick henne lugn. Struntade i det och ramsade jätteglatt ut ur rummet.
Hon var arg ett tag, sen tystande hon och gnydde och till min förvåning så somnade hon på 4 minuter!
Tack så mycket för alla era tips, de gav utdelning!!!!

Nu kommer min fråga..ska vi köra bekräftelse-ramsan i fortsättningen, trots att vi är inne på natt 6? Eller räcker det med att vi ramsar en gång då vi lagt henne, högt och glatt? Enligt boken så skall ju ramsan vara det sista de hör innan de somnar, de ska inte få sista ordet (som hon ju fick ikväll).
Körde inte bekräftelse-ramsa ikväll, eftersom ni skrev att vi kanske ramsade för mycket och hon blev trött på det.

/Linda och Fredrik

/Linda
B?rjat SHN kuren 20/5

amanda05

Inlägg av amanda05 »

Hej och TACK!

Ikväll är det rekord tid! :P
Vi la Amanda 7:15 (lite sent, men har ju marginalkvarten!), hon var glad då
vi kom in i rummet och efter att pappa sagt godnatt. Sen talade jag om för henne att hon skulle sova, pratade lite glatt med henne då jag la ner henne i sängen. La henne tyst till rätta och en kort solfjäder....som inte fick henne lugn. Struntade i det och ramsade jätteglatt ut ur rummet.
Hon var arg ett tag, sen tystande hon och gnydde och till min förvåning så somnade hon på 4 minuter!
Tack så mycket för alla era tips, de gav utdelning!!!!

Nu kommer min fråga..ska vi köra bekräftelse-ramsan i fortsättningen, trots att vi är inne på natt 6? Eller räcker det med att vi ramsar en gång då vi lagt henne, högt och glatt? Enligt boken så skall ju ramsan vara det sista de hör innan de somnar, de ska inte få sista ordet (som hon ju fick ikväll).
Körde inte bekräftelse-ramsa ikväll, eftersom ni skrev att vi kanske ramsade för mycket och hon blev trött på det.

/Linda och Fredrik
B?rjat SHN kuren 20/5

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"