7 uppvaknanden under natt 6.... vad göra?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma mia

7 uppvaknanden under natt 6.... vad göra?

Inlägg av Mamma mia »

Hej på er igen!

Hoppas föreläsningen i Göteborg igår var bra! (Det är jag säker på att den var :) )
Har nu avverkat natt 6 och har en hel del funderingar.
Agnes somnade på 6 minuter igår kväll, lite ledsen men ramsan fungerade hur bra som helst.
Sedan till problemet, hon vaknade 7 ggr mellan 1 och 6!! :roll: Hon var vaken mellan 3 och 5 minuter/gång, ramsan tog som den skulle och hon somnade om.
Min fundering är:
hur länge kan jag avvakta innan jag ramsar?
Om hon skriker men lyckas lugna sig själv (även om det tar några minuter), behövs ingen ramsa alls? Kanske är jag för snabb med att ramsa?
När jag fått henne att lugna sig och kör bekräftelseramsan, måste den vara 4 verser?
Min tjej vill dessutom hela tiden ha "sista ordet" :roll: kan jag hoppa över bekräftelsen ytterligare en gång om hon bara "piper" till helt kort? Annars sätter bekräftelsen igång henne igen, hela tiden!
På morgonen tar vi upp henne lite tidigare än schemat (5 minuter) efersom jag är rädd att hon skall vakna och vara ledsen, hur kan man hantera det om hon vaknar och är ledsen just när det är dags att gå upp?
Hon blir dessutom ledsen varje morgon när vi väcker henne, fast vi tar det lugnt. Stormade in med glada miner några morgnar men det skrämde livet ur henne!! :shock: så nu tar vi det lite lugnare.
Börjar dessutom bli lite orolig för akut sömnbrist hos min lilla älskling, hon har ju varit vaken mer den sista veckan på nätterna än någonsin tidigare! Verkar väldigt trött och tålamodet blir sämre och sämre.

Ja det blev en lång lång lista med frågetecken, hoppas jag kan få hjälp med att räta ut några stycken! :)

Kram
Mamma mia
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Det här går ju jättebra!

:idea: Att hon vaknar "gör inget" för hemligheten med shn-kuren är att de lär sig SOMNA OM själva - och det är ju precis det hon gör! Att hon somnar om så bra på ramsan är alldeles utmärkt! Alla människor - stora och små - vaknar till flera gånger på natten. Det är helt naturligt! Konsten vi lär våra barn med shn-kurn är att de kan vakna till och somna om själva. Att sova över sömnskarvarna.

:idea: Vad du ska göra nu är att du backar lite på ramsan. Om hon vaknar innan 04 så kan du avvakta och se vad som händer. Vill du inte avvakta så kan du köra en pang-ramsa vid första pipet - därefter inget mer. En bekräftelse kan dock vara på sin plats. Att hon "går igång" på den är precis som det "ska". Se det som att hon håller på att lära sig att somna om och då behövs några rundor på "gå igång på bekräftelsen". Efter det har du övertygat henne om att hon kan sova och somna om tryggt och bra. Det går förbi!

:idea: Vaknar hon efter 04 (vargtimman) så var lite mer generös med ramsandet! Här kan hon behövas övertygas innan polletten trillar ner helt. Ge en pang-ramsa vid första pipet och "ramsa ner" henne vid frågor därefter.

:idea: När du ska väcka henne kan du gå in och göra ljust i rummet och börja göra lite ljud runt omkring och avvakta lite. Då kommer hon att vakna till själv och då är du där med pukor och trumpeter!

:D Lycka till!
JH

Inlägg av JH »

Vill bara ge ett tillägg till Mammuts eminenta svar :D

Bekräftelsen behöver inte vara 4 verser. Själv gör vi numera 2 verser när vi bekräftar. Det viktiga, och det är jätteviktigt, är att hon får bekräftelsen med sig in i sömnen, det sista hon hör!

Angående uppvaknandet är det ju precis som Mammut säger. Låt henne vakna till själv, det är ju mycket trevligare än om någon kommer in och lutar sig över en och börjar prata :D Men när hon har vaknat till är det viktigt att det första hon hör och ser är era superglada röster och superglada miner :D

Nuförtiden så börjar jag och min man att sjunga medan vi fortfarande är utanför hennes dörr ("Godmorgon, godmorgon...") och när vi kommer in så har hon redan hunnit sätta sig upp (hon är snabb!) och sitter och skrattar med hela ansiktet som en liten solstråle - suck :heart:

OM hon vaknar lite före morgon och är sur, så är det viktigt att hon lugnar sig INNAN ni går in. Använd ramsan. Om det verkligen inte funkar så försök ändå att glatt storma in när hon är någorlunda tyst ( i värsta fall får man gå in då hon gör en "andingspaus"...)

Ni är såååå duktiga! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Tusen tack för era, som alltid, eminenta råd! :) Känner mig genast säkrare på hur jag skall hantera mina små frågetecken! :wink:

Tack, Tack
Kram
Mamma mia
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"