Hon har börjat slänga mjukisen ur sängen
Hon har börjat slänga mjukisen ur sängen
Sovandet har varit SÅ gott sedan vi kurade Anaïs i september - visst har det varit väckningar (tänder, feber, resor osv.) men det har klarats. Men nu har hon hittat en grej: hon slänger sin mjukisdjur (Usted kallas han för han är argentinsk
) ur sängen när hon skulle somna och sen gråter hon efter honom. Usted är mycket viktig för henne, var redan innan kuren. Vad ska man göra? Jag har nu gått in efter en tid och gett Usted tillbaka och förklarat att det inte går att slänga honom - men hur ska jag få Anaïs att förstå, hon är ju ändå bara 1,5 år och talar inte själv? Och hon gråter hejdlöst.
Nu har hon varit i sängen för en timme och sover fortfarande inte.
Helsingfors-mamma till finsk-fransk Anaïs 19/09-06 född i vecka 28+2
-
Antonias mamma
Hej
Vi hade samma "problem" för drygt ett halvår sedan. Då var dottern i och för sig 2 år redan, men jag skulle nog säga att samma råd gäller vid 1½ år. De goda råd jag då fick, av Sagalinda
, var följande:
Om tösen kastar ut sitt kramdjur på nytt efter att du gett tillbaka det betyder det att du har gett tillbaka det en gång för mycket eller FÖR TIDIGT.
Sluta gå in och ta upp kramdjuret. Så länge ni kommer in kommer hon att fortsätta.
Förklara för henne sakligt och lugnt innan läggning: Mamma tar inte upp kaninen om du kastar bort den. Kastar du bort den får du sova utan den.
Sedan kan det ju hända att hon inte riktigt fattar budskapet, varför jag första kvällen skulle tillåta en ”upplockning”. Men bara EN. Och då skulle jag gå in först när hon är rejält uppriven och ledsen. Bara kasta dit den och sedan säga:´JAG KOMMER INTE IN EN GÅNG TILL! KASTAR DU BORT DEN EN GÅNG TILL FÅR DU SOVA UTAN DEN! Och sedan stå för det.
Och ja - det kan ta en timme eller två innan hon somnar om hon sedan kastar kramdjuret igen. Men så är det också sista gången hon gör det! Och du, att hon inte talar själv ännu betyder INTE att hon inte förstår det du säger
Vi hade samma "problem" för drygt ett halvår sedan. Då var dottern i och för sig 2 år redan, men jag skulle nog säga att samma råd gäller vid 1½ år. De goda råd jag då fick, av Sagalinda
Och ja - det kan ta en timme eller två innan hon somnar om hon sedan kastar kramdjuret igen. Men så är det också sista gången hon gör det! Och du, att hon inte talar själv ännu betyder INTE att hon inte förstår det du säger
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia
, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus
, född 17.8.08, kurad 1/09
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
Tack för det snabba svaret!
Det tänkte jag ju också, att det blir bara en ond cirkel om man går in och tar upp Usted för henne.
Nå, imorgon är det pappas tur att lägga henne och han är alltid mer beslutsam. Och visst förstår hon jättemycket, men meningar med "om" och med framtida händelser glider ännu ganska högt förbi - vi får se.
Helsingfors-mamma till finsk-fransk Anaïs 19/09-06 född i vecka 28+2