Sitter och filar på förlossningsplanen..

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Tina-Stina

Sitter och filar på förlossningsplanen..

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Håller på att skissa lite på förlossningsplanen med önskemål...tja...snarare krav från min sida, då jag har dåliga erfarenheter sedan tidigare förlossningar.. :roll:
Vad har ni skrivit? Några tips man inte tänker på? Vill att denna förlossningen ska bli så bra som möjligt.
Har hittills skrivit:
1. Lamaze profylax tränat, och vill ha stöttning vid behov.
2. Syrgas tillgängligt för extra syre "boost" mellan värkarna.
3. Ingen EDA blockad om det inte blir nödvändigt vid ex . snitt. ( sätter gärna det här i stan av någon konstig anledning :shock: )
4. Knäståendes vid födandet, gärna i lugn och ro, med så lite inblandning som möjligt. Vid förutsättning att barnet mår bra.
5. När huvud ska igenom ska det meddelas och uppmana till flämtandning.

samt beskrivning av hur krysttekniken går till, så att jag slipper höra att jag ska krysta som om jag var på toaletten :evil:

Har jag glömt något viktigt rent allmänt?
Hur har ni gått tillväga?
Mvh Tina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Tina :D

Nu skall jag föda med planerat snitt men jag ville ändå tipsa om att om du har särskilda önskemål/tankar/funderingar kring själva BB-vistelsen kan det vara bra att ta med dem. I övrigt vill jag uppmuntra dig att skriva så kortfattat och tydligt som möjligt, gärna med texten indelat i olika rubriker/områden. Jag har gjort så tidigare och fått mycket fin respons på det.

Kram från Nancy
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hejsan!

Om någon ska följa med dig till förlossningen, tex barnets pappa, så föreslår jag att du ser till att han är väl införstådd med vad du menar med varje punkt, att han tar ansvar för att överlämna brevet till barnmorskan och går igenom innehållet med henne/honom, och att han ser till att brevet inte tappas bort om du måste byta barnmorska under förlossningen (tex pga skiftbyte). Ett generellt ansvar för att dina önskemål är kända och respekteras (i den mån det är möjligt, förstås) helt enkelt. Det var för mig helt omöjligt att hålla koll på vad personalen visste, jag hade fullt upp med att andas. :lol:

Lycka till!
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Tack för svaren!
Indelning av svaren, menar du då ex: öppningsskedet: blablabla..utdrivningsskedet: Blala?
provade det, och verkade lite enklare att tyda :D Mycket bättre! :D
Har tänkt involvera mannen i det hela denna gång, men hade faktiskt inte tänkt på att han kunde fixa med det praktiska som att lämna pappret och gå igenom det med bm. :roll: Bra tips!
Mvh Tina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Antonias mamma

Re: Sitter och filar på förlossningsplanen..

Inlägg av Antonias mamma »

Tina-Stina skrev:5. När huvud ska igenom ska det meddelas och uppmana till flämtandning.

samt beskrivning av hur krysttekniken går till, så att jag slipper höra att jag ska krysta som om jag var på toaletten :evil:
Hej!

Jag är nyfiken på hur du rent konkret har uttryckt dig i planen angående just krystningstekniken. Hur skriver man på ett bra sätt att man inte vill höra talas om toakrystning :roll: :?:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Jadu..det är ju inte så lätt att beskriva :shock:
Lättast vore väl att kopiera förklaringen i barnaboken el. liknande!
Men jag skrev att profylaxkrystningen sker med tränade magmuskler som "trycker" barnet neråt. Blåsa på ljuset teknik. Alltså INTE med toalett teknik.
De förstår säkert inte, men man kanske slipper höra den gräsliga frasen " krysta som om du satt på toaletten" :evil: :evil:
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Tina-Stina skrev:Jadu..det är ju inte så lätt att beskriva :shock:
Lättast vore väl att kopiera förklaringen i barnaboken el. liknande!
Men jag skrev att profylaxkrystningen sker med tränade magmuskler som "trycker" barnet neråt. Blåsa på ljuset teknik. Alltså INTE med toalett teknik.
Det var inte själva beskrivningen av tekniken jag tänkte på, utan detta hur man på ett schysst sätt skriver att typ "Jag vill inte höra talas om toakrystning för den vägen har väl aldrig nån baby kommit ut och den som anser att det är så man ska krysta vet ingenting. Här ser ni den rätta tekniken beskriven!"
Ähum... Ja, på ett lite trevligare sätt då alltså...:wink: :?:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Aha!
Tröga jag! :lol: :lol: :oops: :lol:
Nej, jag vet faktiskt inte riktigt hur man kläcker ur sig det på ett fint sätt :? Antar att det får ge sig helt enkelt..Om och när de säjer det, får den som är med på förlossningen, påminna om hur man ska krysta, och ignorera bm.. :roll:
Ingen aning...kanske finns någon som vet hur man säjer det på ett fint sätt? :?
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
T.P

Inlägg av T.P »

hej vännen.
Det spelar ingen roll egentligen hur många gånger dom kommer be dej "toakrysta" :wink: för du kommer bara skratta i ditt inre och använda rätt muskler ändå. :D
Jag skulle dock vara övertydlig i texten med att dom informerar om när huvudet åker igenom så att du kan sluta krysta(därmed förhindra bristningar) och flämtandas
barn födda 04/06/08
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag håller med T.P - krysta hur du vill, och låt dem tjoa på om toakrysningar så mycket de vill :wink: .
Kan tänka mig att det kan bli lite svårt att lägga fram det på ett sätt som inte verkar att skriva dem på näsan, och nån flera-timmars-föreläsning orkar man ju knappast med :roll: .
Jag har kört mitt race, och om barnmorskan bett mig toa-krysta har jag krystat på mitt sätt och det har gått finemang!
Kram och lycka till!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tina-Stina skrev:Indelning av svaren, menar du då ex: öppningsskedet: blablabla..utdrivningsskedet: Blala?
Hej Tina :D
Undrar bara om frågan ovan var ställd till mig eller inte :wink: Svaret är annars att Ja, dela in så tydligt och kortfattat som möjligt. Gärna med rubriker i fetstil och mellanrum tills nästa rubrik.

Nancy
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej Nancy!
Ja, frågan var till dej :D
Jättebra tips, blir bättre överblick på det hela :D
Mvh Tina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Skriv svar