hur får vi läggningar utan gråt? + vill ha hjälp med schemat

Skriv svar
MargaretaK

hur får vi läggningar utan gråt? + vill ha hjälp med schemat

Inlägg av MargaretaK »

Vi har kurat vår nu 6 månaders son för 2 månader sedan.

Det har gått väldigt bra! Han sover hela nätterna 20.00-07.00 och är glad när han vaknar. ganska fort kunde vi lägga honom på kvällen utan minsta gnäll!
daglurarna i vagnen fungerade också jättebra på en gång.
Inomhus var det jobbigare med läggning, han skrek varje gång.
Allt gick bättre o bättre, men nu tycker vi att läggningarna har blivit jobbigare igen. Han gråter varje gång vi ska lägga honom, oftast bara 5-10 minuter men det känns tungt. vi gör skrattet till gonattet, o så fort vi lägger honom i sängen så lägger han sig till rätta själv men börjar gråta.
Vi spelar musik eller radio utanför.
Även i vagnen ute har han börjat gråta igen en stund innan han somnar.
jag vet inte om vi ramsar för tätt... men vi vill ju inte att det ska bli 5min metoden.
Hur ska vi få det att vända igen o bli läggningar utan gråt?

Jag skulle också vilja ha hjälp med när jag ska ändra sovschemat o hur jag kortar ner sömnen.
vårt schema:
Natt 20.00-07.00
07.00 mat
sova 09.00-10.30
11.00 mat
sova 12.30-14.00
14.00 mat
sova 16.00-17.00
17.00 mat
19.30 mat

tack på förhand!
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och Välkommen :D

Grattis till en lyckad kur.

Vad man vill veta för bättre rådgivning är vad NI gör under dom här 10 min?
Och hur låter sonen? Är han helt klart ledsen, eller finns det ett uns av ilska eller gnällighet i gråten?

Sen är ju standardfrågorna:

:arrow: Skrattet till godnattet, kan det odlas ytterligare? Skrattar han så han kiknar? Försök gärna få till ett riktigt skrattmaraton innan.

:arrow: Utevistelse?

:arrow: Sociala delaktigheten? Dvs är han med och känner sig delaktig i familjens livsviktiga kamp för överlevnaden? (I praktiken, sitter han med vid matlagning och tuggar på en slev :wink: )

Ang schemat så har ni en lur mellan 16:00 - 17:00, vilket egentligen inte räknas som ett naturligt sovpass. Klassikerna är annars 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim osv.
Men vissa barn har ju halvtimmes pass istället, är det så för er kanske?
Jag hade satsat på 2 tim långsömn mitt på dagen och två 45 min lurar på em och fm.

Vill även uppmana till lite tålamod, sånt här kommer och går. Shn är ju en process. Ibland går det fram och ibland bakåt. Men det är klart att det kommer lösa sig.

Lycka till :heart:

Mvh Cecilia
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag tror att du får ordning på schemat och vill du bolla mer om det så finns här folk som kommer att hjälpa dig massor.

Jag väljer att lägga in ett "citat" från AW där hon svarat just ang. ledsamma läggningar. :wink:
annawahlgren skrev::D Tack för dina varma ord :heart: :lol:
lee skrev:Jag vet inte om vi har fastnat i ngt????

Hon gråter alltid när hon förstår att hon måste lägga sig. Vi skrattar och har det roligt hela dagen men när det är sovdags da måste jag räkna med minst 10-15 minuters gråt.
Där gav du svaret alldeles själv :wink: :lol: Ni har fastnat - hela lilla bunten. Du "räknar med minst 10-15 minuters gråt". På morgonen räknar du också med elände, av och till. (Och att hon vaknar gnällig är inte konstigt när hon somnar gnällig.)

Lilla mamma är alltså den som gråter när hon förstår att barnet måste lägga sig :shock: :cry: för hon vet vad som väntar :shock: :cry: och tycker det är så ledsamt :shock: :cry: och poff :!: har lilla barnet ju lärt sig den saken. Och ett mönster har etablerats. Det "ska" vara jätteledsamt att gå och lägga sig. Och det "ska" vara jätteledsamt att vakna.

Bort det :wink: :!:

Man kan säga att du / ni inte har kurat klart, helt enkelt. Ni har mycket riktigt fastnat på vägen och tappat bort målet, som var god, sammanhängande sömn, en sömn barnet vill ha och njuter av, en sömn för livet, en glädjekälla.

Mamma / pappa har inte lyckats sjasa ut alla vargar - en del har dröjt kvar på tröskeln och där har de byggt bo.

Små barn gör som vi lär dem. Nu tror lilla barnet att det ska vara så här, och HON kommer inte att ändra på någonting, om man säger :roll:

Så kura klart :!:

Jaha, hur då :?: :!: :lol:

Du har fått fantastiska tips och goda råd här. Som jag också tackar för :heart: :heart:

Så backa bandet. Betrakta inte kuren som avslutad och barnet som "framme", för det är hon ju inte, utan fortsätt. Det får bli en liten minikur - skivan hakade upp sig, om man säger :roll:

:arrow: När hon sätter igång sitt slentriangnällande, var alldeles kolossalt extra hurtig och glad själv vid läggningen, och bär dig åt som om hon vore alldeles strålande lycklig. Tjo och tjim: "Vad det ska bli SKÖNT att sova!" Som om du vore grön av avund men vansinnigt lycklig för hennes skull. Dröj inte kvar, skjut vargflocken rakt in i grytet på tröskeln och gå ut med ramsan, hurtigare och tjo-och-tjimmigare än någonsin. Ut med dig inom två minuter :!: Helst bara en halv nu :!:

:arrow: Sätt genast på alldeles kolossalt glad och trevlig musik (dock utan sång), kanske en käck oemotståndlig Strauss? :lol: Det ska vara högt och frejdigt och oemotståndligt nog för DIG, så du faktiskt inte hör barnet - om du inte ska hänga i dörrspringan, vilket du ju inte kan, eftersom alla vargungarna inte är riktigt döda än, så pass på :evil: Jaga, jaga - du kan ju dansa under tiden; ska inte kunna låta bli :wink: :lol: Så kul ska det vara.

:arrow: I Amerika finns skyltar som säger "Don't even think of parking here". Sätt upp en sådan skylt på barnets dörr. Våga inte stryka omkring där ens, än mindre parkera :!: Tänk framåt, se framåt, kör vidare - målet hägrar och dit ska du, och du kommer INTE dit genom att stanna kvar där du var, och du kommer INTE dit genom att tro att lilla barnet ska hålla dig i handen och leda dig.

:arrow: På morgonkulan vid första ljud - lyckligt eller olyckligt - ger du en enda upplysningsramsa som ska vara så klämkäck och hög och bestämd och hurtig och glad att du kräks åt dig själv, så tillgjord som du låter. Den kan vara x6 eller t o m x8 men sedan ska den följas av INGENTING som har med barnet att göra. Lär dig ett mantra. "Nu sover hon så gott. Nu sover hon så gott. Nu sover hon så gott." Gör sedan någon nytta, som du kan passa på att få uträttat medan hon sover så gott :!: Eller gå och lägg dig och sov lika gott själv.

:arrow: Exakt på minuten som hon ska vakna bär du dig åt som om du aldrig sett henne förr. ÄNTLIGEN har barnet kommit :!: Och som om hon GIVETVIS sovit hela natten som en gris, somnat lycklig och (inte hunnit än) vaknat lika lycklig, och allt är fullkomligt kanontoppenmegajättekul och underbart. Surar hon och gnäller och tror att det är synd om henne, dvs att mamma fortfarande tycker synd om henne, tar du ur henne det med om möjligt ÄNNU roligare återseende-baluns, som om hon vore solen själv. Igen :wink: :lol:

Ge den här lilla minikuren 4 kvällar och nätter / morgnar, uppför dig som (målmedvetet) folk och rapportera sedan - och minns då att det var vad DU gjorde och inte gjorde som är betydligt mer spännande och intressant än vad HON gjorde och inte gjorde.

För ledningen är din :idea:

:heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MargaretaK

Inlägg av MargaretaK »

Hej och tack för svar!

Jag tycker att han låter ledsen ibland, och mer arg och gnällig ibland.

När han gråter försöker vi prata högt med varandra och ha tv eller musik på.
det kan vara så att vi ramsar för tätt.. vi är ju oroliga att det blir som 5 min metoden annars, vi försöker vänta till han stegrar gråten, men det känns konstigt att inte ramsa igen om han gråtit länge men inte låter jätte ledsen.. är det så att vi bara ska ramsa om han låter riktigt ledsen o låta honom gråta i 10 min utan ramsa om han låter arg eller klagande?

Skrattet till godnattet tycker jag inte alltid är lätt... svårt att få honom att kikna av skratt utan att kittla honom o det känns lite elakt att kittlas eftersom jag inte vet om han gillar det eller tycker det är obehagligt o skrattar på reflex.
hur länge ska man hålla på? vi kanske gör för kort...

Utomhus är han vaken mycket nu, men innan var vi mest ute när han sov i vagnen. så han var ju inte så mycket vaken ute förut.
Han har ju helt klart fått mycket mer intryck nu på sista tiden

Ja han är ju med oss hela tiden, men om han är med i familjens livsviktiga kamp om överlevnad.. nä det vet jag inte..

ang schemat så är han en halvtimmes bäbis, det har vi märkt från början.
schemat fungerar jättebra som det är nu.
Det jag undrar är hur gammal han ska vara när vi ska börja förändra schemat och dra ner sovtiden? och vilken lur vi ska börja med då?

mvh Margaretak
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Tyvärr går det ju inte att söva någon med ramsan, även ifall man gärna vill. Det går bara att lugna. Och bara när barnet är ledset och ber om hjälp. Precis som du skriver så kanske ni rent av stör med ramsan. Hans gråt kanske betyder "jaja, jag FÖRSÖKER ju sova, men ni stöör ju mig" eller något i den stilen. :roll: Ni håller ju inte på med 5 mm, så det behöver ni inte oroa er för eller hur? Ni har ju verktygen, och lämnar inte barnet i sängen för att gå in och visa er var 5 min. Ni har ju möjlighet att svara på barnets frågor när han vill ha svar. Men låter han bara sur och arg, så är det ju helt upp till honom att få vara det i fred.
Så mitt tips är att backa med ramsan, bara ramsa när han verkligen frågar ledset. Utöver det bara husljud och tv/musik/prat.

Tänk hur det känns när man verkligen har skrattat loss? Hur skönt lycklig och avslappnad man känner sig i kroppen? Det är den känslan man vill uppnå med skrattet till godnattet. Ge det tid och försök hitta sonens bästa skrattfavoriter.
Ja han är ju med oss hela tiden, men om han är med i familjens livsviktiga kamp om överlevnad.. nä det vet jag inte..
Har du läst om den sociala dealktigheten i Barnaboken eller här på Forumet?
Det jag undrar är hur gammal han ska vara när vi ska börja förändra schemat och dra ner sovtiden? och vilken lur vi ska börja med då?
Det är ju lite olika det där. När det börjar krångla i flera dagar eller man har långa insomningar kan man börja fundera på om det sovs för mycket.
Men generellt så är det ju 15 tim per dygn vid 5-6 mån, och 14,5 tim per dygn vid 7-8 mån. Men där får man ju känna efter lite själv.
Samma sak med vilken lur man skär ner på först.
Är det en morgonpigg bebis, eller kvällspigg?
Men många tycker att det är bra att ha en lång vakentid innan nattsömnen, av logiska skäl.

Mvh
Cecilia
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
MargaretaK

Inlägg av MargaretaK »

Hej! Tack för hjälpen

Vi har nu använt ramsan mer sparsamt. det känns bra. men det är fortfarande ofta ledsna läggningar.

Vi kör fortfarande bekräftelseramsan när han slutat skrika. ska vi göra det fortfarande?

jag har inte läst om social delaktighet. Jag kan inte hitta det här på hemsidan. Var finns det?

När han sover i vagnen så sover han på rygg och somnar när vagnen rullar. kan det vara ett problem som stör läggningarna i sängen?

Jag undrar också om någon har något tips på hur vi kan lägga honom när vi är hemma hos någon annan o varken har vagnen (många bor ju utan hiss) eller spjälsängen?
han har växt ur vagnliften och börjat krypa lite.

mvh Margareta k
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej! :D

Hoppar in med ett snabbt svar så får andra fylla på:
MargaretaK skrev:jag har inte läst om social delaktighet. Jag kan inte hitta det här på hemsidan. Var finns det?
Här är en tråd med tips:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5385

Mer kan du hitta genom att söka under avdelning "Barnafostran". Läs också gärna om Social delaktighet i Barnaboken, där det hela kommer fram ur ett bredare perspektiv. I boken finns också ett särskilt kaptiel just om sysselsättning inom ramen för "Vardagen ur led".
MargaretaK skrev:När han sover i vagnen så sover han på rygg och somnar när vagnen rullar. kan det vara ett problem som stör läggningarna i sängen?

MIN åsikt är : Ja. Han borde somna i stillastående vagn.
MargaretaK skrev:Jag undrar också om någon har något tips på hur vi kan lägga honom när vi är hemma hos någon annan o varken har vagnen (många bor ju utan hiss) eller spjälsängen?
han har växt ur vagnliften och börjat krypa lite.
Köp en resesäng :idea: De är jättesmidiga att ta med då man åker bort och den har ni nytta av i flera år framöver. Med en sådan blir ni mycket mer flexibla!

Lycka till!
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"