Allergi(t)råd!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Ja, det där finns inget bra svar på, tyvärr. Alla solkrämer som testas för sin solskyddsfaktor för barn innehåller mineralolja. Vi använde Dermanords mineraloljefria förra året (och hittills i år), men den håller inte så bra. De blir lätt röda ändå. Ska man då välja en som innehåller mineralolja, så skulle jag välja CCS Bamse eftersom den inte innehåller andra allergiframkallande eller cancerframkallande ämnen, vilket de andra krämerna gör. Den har inte fått fullt lika högt i testet, vad gäller själva solskyddsfaktorn, men jag hade nog ändå valt den. Här är test att kolla och läsa:
http://www.testfakta.se/img/2007/6/7/14367.pdf
http://media.hd.se/2007/06/14/233168/S_Solkramer.pdf

Men sen kör vi solskyddsdräkter, så det blir så lite krämer som möjligt. På Tradera auktioneras föregående års modeller (helt oanvända alltså) ut av t.ex. Sunmate. Och vem bryr sig om färger när det är halva priset. Så det kan vara en god investering. Disa och Anton har fått varsin.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

När det gäller solskyddsfaktor har även vi valt att använda så sällan som möjligt. Vi använder bara på vårvintern.
Sommartid har jag valt att prioritera att båda pojkarnas eksem blir så mycket bättre i solskenet och låter dem vara utan solskyddskräm.För att undvika att de bränner sig har hela familjen "siesta" inomhus de värsta timmarna. Är vi ute i vildmarken uppsöker vi rejäl skugga de timmarna.

/Fjällmor
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag kan inte detta om "mineralolje fritt" men jag VET att man skall i alla fall köra med "partikelfilter" och gärna det som kallas mineralfilter... :roll:

Jag har Weledas soldkyddfaktor utan mineralolja vad jag förstår. Sen fick jag ett tips om att (hur det nu stavas) MarjaEntrisch har en solskyddsfaktor utan mineralolja. Har inte testat. Dr. Hauscka har en också tror jag.
Samtliga finns i hälsokosten och den enda jag numera har och testar är Weleda. Den verkar ha "minst" konstigheter i sig men inte helt säker tyvärr. Har den enbart i ansiktet där solhatt inte täcker.

Sen kör vi med "sunmates" solkläder de gillar jag men är dyra, så kanske kan du hitta dem på Blocket eller tradera. Dock är Sunmate de enda jag hittat som har långbenta och långärmade solkläder för ALLA barn! :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, det är :evil:, rent ut sagt, att de har så mycket skit i vanliga solskyddskrämer GJORDA för barn. Fullständigt oförsvarligt.

Jag vet inte hur vi ska göra i år ännu, vi fortsätter med Dermanord tills den tar slut och sen kanske vi provar Dr Hauschka. Om Dr H och Weleda ändå kunde ge :evil: i att ha i massa parfym och eteriska oljor :evil:. Det gör mig galen - fullständigt onödigt, bara för att det ska lukta gott :roll: . Det försvårar onekligen tillvaron för allergiker. Som till slut inte har något att välja på :shock: - ja, förutom att häcka i skuggan dygnet runt då förstås :roll: . Och sonens eksem har tyvärr blossat upp nu två somrar i rad. Men han har varit fin på vintern. Nu vet vi ännu inte om det har att göra med att vi gjort mjölkprovokationer två somrar i rad (årlig besiktning, ungefär) - eller om det är något luftburet han reagerar mot. Så i år har vi tillsammans med allergiläkaren enats om att inte göra någon provokation förrän till hösten, för att se hur huden hans står sig då.

Och jag kan tyvärr inte köra på Fjällmors linje. Vi håller oss också inomhus mellan 11-15, som rekommenderas, och har långärmat och solhattar och kepsar på + är insmorda, och blir alltså ändå röda - även under våra långärmade tröjor. Så inte är det lätt, just. Solen bränner så oerhört mycket mer än för bara 5-10 år sedan. Men nu i år är det bara ansikte, händer och fötter som behöver smörjas in när vi är på stranden, och det underlättar ju ändå livet. För att undvika havet när man bor vid det, ja - det finns ju liksom inte. Så det får bli Australien-stil här, helt enkelt.

Liten Sigge-krypis är ju ännu inte sååååå rörlig så han hålls väl hyfsat väl under ett större solskydd, tänker jag mig. Och har han kläder som täcker överallt klarar han nog tillvaron rätt väl utan kräm, om han kryper omkring, bara nacken också är skyddad.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ewa skrev:Ja, det är :evil:, rent ut sagt, att de har så mycket skit i vanliga solskyddskrämer GJORDA för barn. Fullständigt oförsvarligt.
Jo, men det är ju själva solskyddet som är svårt att få fram i kräm. Weledas med flera fungerar sisådär tycker jag, JAG bränner mig genom dem och det är inte så vanligt, jag har bra "solhud", så det är inget för Edvard. Troligtvis bryts de ner fort på grund av att de innehåller så lite skit... Men under kläder funkar de nog bättre.
Jag biter i det sura äpplet och kör med ACOs där sunblock-kläder inte täcker, trots den förfärliga ingredienslistan. Den innehåller relativt sparsamt med mineralolja, men dock.
Ewa

Inlägg av Ewa »

TorpSara skrev:Jo, men det är ju själva solskyddet som är svårt att få fram i kräm. Weledas med flera fungerar sisådär tycker jag, JAG bränner mig genom dem och det är inte så vanligt, jag har bra "solhud", så det är inget för Edvard.
Ja, jag vet. Det är ju just det. JAG bränner mig också. Jag hade ACO innan jag slutade med mineraloljor. Men nu tänkte jag ev Bamse, då - eftersom de hade mindre av annat skit OCKSÅ... Nej, nu är det färdiggnällt, för nu ska vi till stranden och doppa fötterna för första gången i år. Det är så HÄÄÄÄÄRLIGT väder, så det kan inte undvikas!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Ewa skrev: Nej, nu är det färdiggnällt, för nu ska vi till stranden och doppa fötterna för första gången i år. Det är så HÄÄÄÄÄRLIGT väder, så det kan inte undvikas!
:shock: :lol: :o

Jag har is på sjön och snö på tomten!

:lol:

/Fjällmor
Nillan

Inlägg av Nillan »

Och här vid havet längst norrut i Halland har mina tjejer (inte den minsta förstås) doppat hela kroppen redan. Vi har det på stenlängds avstånd så trycket är hårt. Fast de var rätt stelbenta när de kom upp efter snabbdoppet :lol: så det är nog inget mått på värmen .

Följer med intresse era diskussioner om solskydd dock 8) . Tycker att det blir svårare och svårare att hålla barnen i skugga ju äldre de blir.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Fjällfolket skrev:
Ewa skrev: Nej, nu är det färdiggnällt, för nu ska vi till stranden och doppa fötterna för första gången i år. Det är så HÄÄÄÄÄRLIGT väder, så det kan inte undvikas!
:shock: :lol: :o

Jag har is på sjön och snö på tomten!

:lol:

/Fjällmor
:shock: :lol: 8)
Här badades det alldeles ljuvligt gott. Mamman tyckte det var lite kallt om fötterna men båda busungarna tyckte livet var bara så toppen som det kan bli \:D/ Ursäkta ovidkommande kackel i annars seriös allergitråd :oops:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jaha, och med Bamsekräm på kinderna kom eksemen som ett brev på posten. Eksem... cancer... :-k 8-[ Cancer... eksem... :-k 8-[ Take your pick, eller? Kinderna KLARAR sig inte utan någon form av solskydd, han blir jätteröd annars. Så det är väl bara att bita i det sura, då.

Med värmen har även eksem på kroppen kommit, ungefär samma tid som tidigare 3 somrar. Det är alltså 3:e sommaren som det blossar upp. Innan har vi gjort mjölkprovokation vid den här tiden också, men inte denna gången, och eksemen kommer ändå. Så jag misstänker starkt att det är något luftburet som spökar. Andra ungar blir ju bättre på sommaren. Men förutom första sommaren, så har Anton blivit sämre på sommaren och varit bättre på vintern.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Nu måste jag dra igång diskussionen om MINERALOLJOR igen för jag blir faktiskt inte riktigt klok på detta.

Informationen om mineraloljor är ju så gräsligt vinklad beroende vart man söker information. Hälsokosten säger NEJ, NEJ, NEJ medans Dermatologer (säkert inte alla) säger att det är helt ok, behöver huden det så behöver den, ingen fara på taket.

Ja vad ska jag då tro?

Idag var Sigge och jag på Barnmottagningen och mötte en riktigt trevlig och säkerligen duktig kvinnlig läkare och en allergisköterska som var hur go som helst och mycket kunnig kändes det som.

Läkaren säger att man även kan vara allergisk mot naturliga råvaror vilket gör att man naturligtvis inte med säkerhet kan använda alla krämer bara för att de inte innehåller mineralolja utan bara naturliga ingredienser. Hon påtalade att mineraloljorna var mest problem för naturen då de är svåra att bryta ner så för den sakens skull skulle man kunna välja krämer utan mineralolja. Barnens hud far inte illa av mineraloljorna.

Sigge-Pigge lilltroll behöver verkligen smörjas in ordentligt varje dag. Förhoppninsvis har han ett skorveksem med lite svampiga inslag som kommer ge sig över sommaren. I annat fall får man utreda vidare och ständigt hålla det i schack med insmörjning. Det gjordes en liten pricktest för mjölk och ägg, det senare visade han sig vara lite känslig för men det var inget jätteutslag på provet. Äggfri kost två månader för att se hur det påverkar eksemet. Han får absolut fortsätta bada en gång varje kväll, inga problem sa doktorn. Gärna lite olivoja i vattnet men inte smeta in honom i oljan för den lägger sig som ett filter på huden vilket då inte var bra.

Kortison är inte farligt, och här håller jag med doktorn helt och hållet, då kroppen tillverkar för lite kroppseget kortison. Vilket den då tydligen gör när man får eksem i större mängd. Hellre lite starkare Kortisonsalva under kortare tid än en svag under längre tid. Låter ju rimligt i mina öron. Dessutom ska man då kortisonbehandla lokalt, ej hela kroppen, och tills området är helt bra och så några dagar till så det även är bra invändigt. Låter ju rimligt det med.

Men jag funderar angående det här med mineraloljor. En liten mängd i samband med andra ingredienser kan det vara bra och inte farligt? Vissa andra ämnen, kommer tyvärr inte på något precis nu, kan ju vara botande i rätt mängd och i med andra ingredienser som är rätt. Förstår ni vad jag menar? Något ont kan verka gott om det bara är i rätt mängd och i rätt sörja så att säga. Är jag helt ute och cyklar nu?

Tydligen var det viktigt att smörjan inte var för fet heller, varför kommer jag inte ihåg just nu. :?

Jag har hört röster skrika på detta forum att Miniderm ska man ALDRIG använda igen. Men många använder ju den och då undrar jag om alla kommer få ledbesvär framöver, eller ingen?

Så kom loss nu ni kunniga och slit mig ut mitt kunskapsmörker och ut i ljuset.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jo föresten jag glömde ju säga att doktorn var mycket positiv till DermaSilks nattkläder. Så jag ska nu beställa ett set så Sigge får ordning på sitt eksem.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Susan!

Kort bara - för Disaflisan har gått ner till 45 min, så min tid här är kraftigt minimerad...

Ja, visst är hon bra, vår kära allergiläkare :thumbsup: . Vi tycker MYCKET om henne! Sedan är det ju så att hon som läkare måste förlita sig till vad som är vetenskapligt bevisat, och somliga orsakssamband studeras ju inte så det stör - precis :roll: . Är MIN erfarenhet. Så på vissa punkter säger jag emot henne. Och det tycker hon är helt ok. För jag har en annan erfarenhet och den måste jag ju då lita till - eftersom det är JAG som dagligen observerar hur barnens hud reagerar på olika saker. Det var för övrigt HON som tipsade om salvor med jättenattljusolja (GalactoBase).

Hinner nu inte någon längre diskussion kring mineralolja. Men - så länge inga större producenter tar fram andra mjukgöringskrämer än sådana som innehåller mineraloljor, så kommer vare sig allergiläkare eller dermatologer hänvisa till annat. Eller hur? Det är Apotekets sortiment som avgör här. Varför använder man då mineraloljor? Billigt, drygt osv. Finns massvis med orsaker, naturligtvis. Men JAG har själv sett hur det torkar ut huden - istället för att hjälpa huden, i det långa loppet. Och därmed använder vi det inte. Men av samma anledning kan vi heller inte använda "naturliga" krämer, eftersom de ofta innehåller växtextrakt, eteriska oljor, parfym som I SIG är kända allergener. Nu görs ju inte naturkrämerna i första hand för människor med allergiproblem, utan för att erbjuda ett alternativ fritt från kemikalier. Heder åt dem. Sedan kan man ju verkligen önska att de skulle ta fram produkter som även passade känsligare allergiker. Men i väntan på det har ju vi funnit en produkt som fungerar alldeles, alldeles utmärkt - när det gäller att mjukgöra - och som vare sig innehåller kemikalier eller eteriska oljor och då håller vi oss ju till den.

Andra diskussionssugna är välkomna att fylla på - eftersom snörvlig mamma ska softa i soffan resten av eftermiddagen.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hepp - ingen annan som varit inne. Då fortsätter jag väl då. Nu hinner jag inte någon långis här nu på kvällskröken heller, men lite fortsättning på egna erfarenheten:

Anton :heart: , liten eksemnisse, smordes med Miniderm varje dag från späd ålder. Blev inte bättre, bara sämre. Vi fortsatte smörja, blev bara torrare och torrare och mer eksem. Vid det här laget hade vi för länge sedan upphört med den största orsaken bakom eksemen/allergin - mjölken. Men eksemen fortsatte.

Kortison fick vi ta på värsta ställena (knäveck, insida lår m.m.) och det höll vi på med tills han var 2,5 år. Så i nästan hela sitt dåvarande liv hade han fått kortison, mer eller mindre varje dag. Vi fasade ut så fint, som man rekommenderas - och då var det inte tal om ett par dagar, utan försiiiiiiiiiiktig utfasning om först 1-2, sedan 2-3 veckor. Och efter 3-4 dagar kom så eksemen tillbaka. Varje gång. För kortisonet behandlar inte ORSAKEN - det bara tar hand om symtomet, ytligt sätt - just där, just då. Och förhindrar samtidigt kroppens eget immunförsvar från att jobba för högtryck, eftersom kroppen inte tror sig behöva det, när symtomet redan tas om hand - då tror sig inte kroppens eget försvar behövas. Moment 22, blir det lätt då.

När eksemen till slut började förflytta sig från den fläck vi behandlade, till en fläck vid sidan om, så fort kortisonet kom på, så var måttet rågat för mig. Och jag tog då reda på allt jag kunde - genom Blomman här (som jag är för evigt tacksam :heart:), genom Bengt Björkstén (professor i allergiprevention på KI) och genom att läsa om DermaSilk osv. Och DÅ - först - blev vi av med eksemet. För att kroppen fick en chans att självt ta hand om det. Tror jag. Sen MÅSTE man ibland använda kortison i korta perioder, och då förespråkar jag starkare steroid under kortast möjliga period, för att inte underminera kroppens eget arbete. Som det är nu förskriver man kortison ganska snabbt i förloppet, och DET tycker jag är synd.

Vad gäller mineraloljor så låter jag försiktighetsprincipen, och de negativa samband man hittills kunnat se, styra mig.

Som tillägg - helt utanför mineraloljediskussionen, men som fortsättning här i Allergitråden, så har även jag haft konsultation med vår underbara allergiläkare här i förra veckan. Med tanke på att det är tredje sommaren som Antons eksem blossar upp just vid den här tidpunkten och vi denna sommar inte gjort någon mjölkprovokation, tror hon att det med största sannolikhet rör sig om gräspollenallergi, som först kan visa sig just som hudproblem hos de mindre barnen. Förskräckligt tråkigt, om så nu är fallet. För sommaren blir ju inte en lika allenarådande ljuvlig historia som om man bara får njuta av utelivet. Men kanske inte så förvånande. Både morfar och morbror är drabbade av det samma.

Kram alla :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ewa jag är dig evigt tacksam för att du så villigt delar med dig av dina erfarenheter.

Jag vill ju inte heller använda mineraloljor på Sigge, men jag vill samtidigt veta mer för att få en mer nyanserad bild av det hela. Vet du om Galacto Base finns i större förpackning än den lilla tuben på 75 ml? Om jag ska smörja in Sigge med den mängd smet de visade mig att jag skulle använda så kommer vi göra slut på en tub på några dagar.

Igår och ikväll smörjde jag in Sigge-Pigge-lilltroll med massor av salva, masserade in den riktigt och ordentligt. Vad fick jag för det? Jo han kissade på mig och samtidigt log han. :) Den busen, han blev väl kissnödig av massagen misstänker jag. Tyckte i morse att han var mjukare i huden, så jag antar att jag snålat på salvan trots att jag tyckt att jag tagit i ordentligt.

Allergidoktorinnan var helt underbar! Så varm, ljuv och kunnig. Hon lyssnade verkligen på mig och tyckte att det ok att inte vilja ha mineraloljor på sitt barn, inga sura miner där inte. Däremot kunde hon egentligen inte rekomendera Galacto Base eftersom det inte finns tillräckliga studier om den. Men hon sa ju aldrig att jag inte skulle kunna använda den.

Jag fick recept på Miniderm, ifall jag ångrade mig, sen var det någon kortionssalva som jag verkligen inte behövde använda i detta läge men som jag kunde hämta ut längre fram om behovet uppstod, sen var det en till kortisonsalva med något svampmedel i. Har inte hämtat ut det än men ska göra på torsdag och då blir det bara kortisonsalvan med svampmedlet för det behöver han nog ha lite av i vecken misstänker jag. Sen fortsätter jag med Galacto Base och smörjer och smörjer och så blir det inga ägg i maten.

Sigges humör är det dock inget fel på, han är som vanligt söt som socker och glad som en tjock sol. :)

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"