Hur få en sjuåring att somna på kväll

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hella

Hur få en sjuåring att somna på kväll

Inlägg av Hella »

Min sjuåriga son har alltid haft svårt att somna på kvällen. Middag vid 17.30. Bollibompa(om det är av intresse), bad,ett halvt glas ljummen mjölk, Skrattet inför gonattet :lol: ,lyssnar på avslappningsmusik i några minuter i sängen.19.30 sova natt. Sen ligger han i timtal! Inte på nåt vis ledsen,bara vaken. Somnar framåt 22 ivärsta fall 23. :shock: Fast han måste upp vid 0730!
Är alltid jättetrött vid väckning såklart! Annars en jätteglad och underbar grabb,hur han nu orkar vara det...
nån som har ett tips på hur jag kan hjälpa min grabb?
Mamma till
Rurik 980224 -aldrig Kurad
Vendela 040916 -Kurad mars-05
Assar 060313 -Standardmodell fr?n 3v
mia75

Inlägg av mia75 »

Oj, knepigt!

Jag var sådan som barn, kunde ligga vaken till tolv på nätterna och ändå vakna pigg vid sextiden på morgonen, antagligen vilade jag på något sätt ändå eftersom jag låg i sängen? Det var ju inte alla nätter som var så här, men jag kommer ihåg att det var jobbigt. Jag var rädd för väldigt mycket, att Mamma skulle dö, att det skulle börja brinna på natten osv. Kanske han har något som han funderar på men som han inte pratar om?

Min morbror lärde mig att ligga på mage med ena handen under kudden och andra armen längs med kroppen och det hjälpte mig att slappna av, då somnade jag fortare.

Är det ordentligt mörkt i rummet? För det kan nog också hjälpa.

Så här var det altså som jag hade det, jag vet inte om något av det kan hjälpa er? :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Hella

Inlägg av Hella »

Nej ,rädd tror jag inte att han är, han kommer till oss så fort det är något han är orolig över,mardröm eller annat. Dessutom hör man att han emellanåt ligger och fnissar eller talar tyst för sig själv,och olycklig låter han verkligen inte. Tycker dessutom om att gå och lägga sig på kvällen. Enda gången han kommer upp efter sänggåendet är för att gå och kissa,och då bara de gånger han legat verkligen länge, elva halv tolv sådär. Ger honom förutom halvglaset med mjölk väldigt sparsamt med dricka efter middan just för att undvika att han ska behöva gå upp på toa. Ska visa honom sovpositionen du föreslagit till ikväll. Så tackar för tipset!
Mamma till
Hella

Inlägg av Hella »

Jo det är mörkt i hans rum!
Mamma till
Skriv svar