Vaknar tidigt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mor2

Vaknar tidigt

Inlägg av mor2 »

Hej!
Min 8,5 mån började vakna för tidigt på mornarna för 2 veckor sedan (8mån ångest antar jag). I början somnade han om igen, men det blir bara värre och värre. Nu vaknar han kl 6 och skriker till kl. 6,45 när jag tar upp honom. Han skall sova till 7. På köpet väcker han storebror som är 3,5 år. De sover i samma rum. Jag har försökt att ramsa, men han skriker bara mer. På kvällen somnar han utan problem.

När han skulle lära sig att sova hela natten hade vi också väldiga problem med morgonen, och det som till slut hjälpte (efter ca 2 mån) var omställningen till sommartid.

Ramsan har fungerat för att få honom att somna om under em sömnen periodvis. Buffning har vi aldrig använt utan gick från vagning till ramsa.

Det känns hemskt att låta honom skrika så, så om jag inte hittar lösning snabbt tar jag upp honom när han vaknar.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Grundläggande fråga: Ordentligt beckmörkt i sovrummet?
mor2

Inlägg av mor2 »

Det är mörkt, men inte beck svart. (Vi har persien, dubbelt mörkt lakan och gardin för fönstret. När vi hängde upp lakanet fick storebror problem att se och kissa på natten, nu funkar det igen.
född 070820
duggan

Inlägg av duggan »

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna (inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter hon? Om hon blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter henne sedan vara. Om hon fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills hon blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hennes protester, sätt på musik utanför hennes rum i en volym som överröstar hennes protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hennes protester avtar. När hon tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hennes protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör hon att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på dottern. Kryp i säng igen när hon somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover hon nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara dotterns frågor på ett betryggande sätt som ger henne signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

Inlägg av duggan »

...fast han istället för hon... :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
mor2

Inlägg av mor2 »

Tack för förslagen!

I kväll chansade vi på att göra det helt kolmörkt och hoppas storebror klarar det.

Variant 1 känns inte aktuell eftersom han sover på rygg och vi inte har använt solfjädern tidigare.

Variant 3 har jag svårt att tro skulle funka eftersom en faktor i att han vaknar nog är att far går upp vid 6 tiden på vardagar och hörs lite. Nu har han försökt vara ganska tyst för att inte störa mig och barnen, men det kanske är läge för att sluta smyga på mornarna.

Variant 2 med musik är lättare för mig att tro på eftersom han lugnat sig ibland på dagen när någon spelat eller sjungit för honom.

Jag har lite funderingar och frågor:

Vi får försöka förbereda storebror på det i morgon så att vi kan starta sö morgon. Så det är nu ropar han ibland och vi går in och lägger på honom täcket. Det måste väl vara förbjudet om kuren skall funka?

Nåt jag tyckt vara svårt nu när vi inte använt väckarklocka är hur man gör när man skall ta upp honom efter skrik. Man skall ju ta upp när det är tyst, men om det inte blir tyst? De senaste dagarna har det högst varit några sekunders paus i skrikandet efter han kommit igång ordentligt. Skulle han tystna börjar han i alla fall skrika när jag skall ta upp honom. Hur gör man då?

Om han inte somnar under musiken, skall man stänga den innan det är dags att gå upp? Annars hör han kanske inte väckarklockan? Om han tystnar, vi stänger musiken och han börjar skrika igen, skall man då sätta på igen?

Är det här med musik något man bara använder under kuren eller skall man fortsätta ha skivspelare redo varje natt? Kan det inte bli en dålig vana att det alltid skall vara musik?

Ni säger att pangramsan skall komma så fort det hörs ett pip, men ibland vaknar han till tidigare och pratar eller skriker till lite för att sedan somna om. Jag vill ju inte störa honom då. För att veta att han inte tänker somna om skulle jag behöva vänta lite. Är det fel?

Vad gör man om han verkar väldigt ledsen?

Det var många frågor, hoppas att någon orkar svara.
född 070820
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej mor2!

Jag ska försöka besvara dina frågor så får vi se vad du tycker :wink:
Vi får försöka förbereda storebror på det i morgon så att vi kan starta sö morgon. Så det är nu ropar han ibland och vi går in och lägger på honom täcket. Det måste väl vara förbjudet om kuren skall funka?
Ja det låter som en god idé. Få honom att känna sig delaktig genom att noga förklara för honom varför ni gör så här. Att det är för att alla ska få sova gott hela natten och att det är jättbra att han hjälper till genom att lägga på täcket själv. Barn klarar av mycket mer än man tror, bara de känner att det är meningsfullt :wink:
Nåt jag tyckt vara svårt nu när vi inte använt väckarklocka är hur man gör när man skall ta upp honom efter skrik. Man skall ju ta upp när det är tyst, men om det inte blir tyst? De senaste dagarna har det högst varit några sekunders paus i skrikandet efter han kommit igång ordentligt. Skulle han tystna börjar han i alla fall skrika när jag skall ta upp honom. Hur gör man då?
Som jag förstått det så tänker ni införa klockan. Då ringer den oavsätt om liten är tyst, sover eller är förbannad. Plocka upp honom och låtsas som om det regnar. Tala om för honom hur glad du är över att se honom och kvittra på. Om han beklagar sig. Prata på om både ditten och datten. Barnet brukar bli mest förvånad och kommer liksom av sig :roll:
Om han inte somnar under musiken, skall man stänga den innan det är dags att gå upp? Annars hör han kanske inte väckarklockan? Om han tystnar, vi stänger musiken och han börjar skrika igen, skall man då sätta på igen?
Det brukar inte vara något problem. Musiken spelas ju utanför dörren och väckarklockan ringer inne i rummet. Signalen kommer att höras gott ändå :D
Ni säger att pangramsan skall komma så fort det hörs ett pip, men ibland vaknar han till tidigare och pratar eller skriker till lite för att sedan somna om. Jag vill ju inte störa honom då. För att veta att han inte tänker somna om skulle jag behöva vänta lite. Är det fel?
Egentligen ska den komma vid första pip för att barnet inte ska hinna bli klarvaket men om det är så att han brukar somna om av sig själv skulle jag nog avvakta en pyttestund åtminstone så att han fick schansen. Vid vilken tid brukar han vakna och somna om själv?
Vad gör man om han verkar väldigt ledsen?
Om han är genuint ledsen på riktigt och det blir KRIS med stora bokstäver ska du naturligtvis verktyga honom. Men lyssna ordentligt för min erfarenhet är att de är arga och missnöjda på morgonen över att det inte är dags att gå upp ännu och efter ett tag därför att de faktiskt fortfarande är trötta men inte kan somna om. Det är min teori :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
mor2

Inlägg av mor2 »

Tack!
Vaknar han före halv sex har han hitintills alltid lyckats somna om själv och det har hänt att han klarat det mellan sex och halv sju.

Den gångna natten överraskade han oss med att sova till 6.40, så vi avvaktar lite med "kuren" (musik och väckarklocka). Så det är fortfarande intressant att veta om det finns nåt bra sätt att hantera om han skriker när det är dags att ta upp honom.

En fråga till om musiken. Hur viktigt är det att man hela tiden parrerar med att sänka volymen och stänga av om han lugnar sig? Om man själv mot förmodan skulle somna kan man ju missa att stänga.
född 070820
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Vad bra att han sov så länge i morse :sleep:
Så det är fortfarande intressant att veta om det finns nåt bra sätt att hantera om han skriker när det är dags att ta upp honom.
Det jag skulle göra är att införa väckarklockan. Då är det en yttre kraft som talar om när det är morgon, inget som han kan påverka. För oss tog det ett par dagar så föll polleten ner. Nu ligger alla barnen tysta tills klockan ringer och då far de upp som skjutna ur en kanon. Rätt häftigt tycker jag :roll: :wink:
En fråga till om musiken. Hur viktigt är det att man hela tiden parrerar med att sänka volymen och stänga av om han lugnar sig? Om man själv mot förmodan skulle somna kan man ju missa att stänga.
Det är klart att det är bra om man orkar parera musiken hela tiden. Men i ärlighetens namn har jag inte alltid orkat det utan satt på en skiva och somnat om. Den har fått gått tills den tar slut och hos oss har det funkat bra. Kanske inte något riktigt svar men så har ivarjefall vi gjort. :wink:

God natt :sleep:
Ida

www.sovgott.net
mor2

Inlägg av mor2 »

Hjälp!
Den gångna natten gick det INTE bra och vi var inte riktigt förberedda.

För första gången sedan han började sova hela natten så vaknade han 4.30 och lät precis som storebror när han är ledsen, så först visste jag inte vem det var. Min tanke var att gå in och trösta lite i sängen och ramsa ut, men min man tyckte jag skulle vänta. Efter kanske 10 min gick jag in i alla fall. Han blev lugn, men började skrika ganska snabbt igen. Då ramsade jag vid dörren, men det hjälpte inte. Han fortsatte skrika med små pauser tills han varit vaken i en timme. Då blev han tyst i 10 min. Sov? Sen satte han i gång att skrika rejält igen. Jag ramsade vid dörren, men det hjälpte inte.

Då bestämde vi oss för att sätta på musiken "Svensk sommarmusik" spelat av symfoniorkester. Den fick honom att skrika än värre. Man kunde tro att han blev rädd för den. Han har aldrig hört den förut, så det är kanske inte så konstigt. Min man tyckte att så kan vi inte låta honom ligga och vara rädd, så han började gå in var 5e minut, lägga handen på magen och ramsa tills han blev lugn. Så höll vi på tills klockan blev sju och vi tog upp honom.

Så inför den kommande natten måste vi ju verkligen veta vad vi gör.

Är det vanligt att barnen skriker mer av musiken än av att ligga ensamma i ett tyst rum? Kan man förvänta sig att han kommer att bli lugn av musiken de kommande nätterna?

Finns det några utsikter att lyckas få honom att sova om vi går in och lugnar honom var 5e minut.

Erfarenheten från innan jag började skriva här är att om han får skrika mycket på morgonen blir det bara sämre för varje dag. Det var vid sommartidsomställningen - när vi kunde ta upp honom innan han börjat skrika- som vi fick ordning på nätterna första gången.

:?

PS. Dessutom blir ju storebror så trött och jobbig om dagarna när han inte får sova.
född 070820
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej där!

Här måste jag först skälla lite :wink: . Här ska ni förmedla att ni vaktar och har läget under kontroll, men vad gör ni? Jo ni springer in och ut som värsta jojosarna istället för att vakta. Här tror jag att attityden sprang sin kos. Men det är ingen fara på taket. Det här fixar ni.

En fundering som jag har är att ni kanske skulle lägga storebror någon annan stanns de närmaste nätterna tills lilleman sover hela natten? Skulle det vara praktiskt möjligt?

Sedan funderar jag på om ramsan verkligen sitter? Jag uppfattar det som om den inte gör det. Jag personligen skulle arbeta med den ordentligt om det här händer igen. Så vid första pip skulle han få en påminelseramsa. Lyssna av skriker han upp sig ramsa igen. Låt honom reagera. Lyssna arg, förbannad och sur får man vara. Om han låter ledsen eller rädd ramsa igen. Fortsätt såhär tills han lugnar sig, bekräfta. Antagligen protesterar han då. Ramsa igen och avvakta. Se till att en kommunikation uppstår och var noga med att få sista ordet genom en bekräftelseramsa. Om det blir riktig kris skulle jag använda solfjädern. Efter ett par nätter när han tystnar på första ramsan men kanske fortfarande är vaken skulle jag göra husljud eller spela musik tills jag är säker på att han sover. Under åttamånadersångesten kan endel barn behöva tydligare och tryggare svar och därför är det viktigt att använda verktygen ganska så flitigt under denna korta period för att därefter backa och få hela nätter med nattfrid. Vad tror du om det?

Ida

www.sovgott.net
mor2

Inlägg av mor2 »

Nu vill jag kolla om jag förstått rätt:
Om han skriker ramsar jag en gång (vid dörren), och sen en gång till om han inte lugnar sig. Är han ledsen eller rädd fortsätter man ramsa från dörren (typ var 5e minut?) tills han blir lugn eller arg i stället.

Om han "bara är arg" så pausar man ramsandet efter andra gången. Hur länge? För man skulle inte sluta helt förrän han blivit lugn, och då ge bekräftelseramsa.

Musik eller andra ljud skulle vänta tills han svarar på ramsan och är tyst vaken.

Är det bra att börja med väckarklocka med det samma för att kunna ta upp honom rätt tid även om han skriker?
född 070820
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Om han skriker ramsar jag en gång (vid dörren), och sen en gång till om han inte lugnar sig. Är han ledsen eller rädd fortsätter man ramsa från dörren (typ var 5e minut?) tills han blir lugn eller arg i stället.
När man sätter ramsan så ramsar jag mycket oftare. Du ramsar lyssnar av och ramsar igen i det tonläge som passar som svar. Du ska inte vänta så länge som fem minuter utan svara på hans frågor. Du ska få igång en dialog. Det är en riktig aha-upplevelse när den kommer. Jag lovar. Du kommer då märka att ha ställer frågor till dig och avvaktar ditt svar. Det är då du kan ge honom tryggheten med ramsan och senare husljud och musik. Luddigt kanske men jag hoppas du förstår. :roll:
Om han "bara är arg" så pausar man ramsandet efter andra gången. Hur länge? För man skulle inte sluta helt förrän han blivit lugn, och då ge bekräftelseramsa.
När du sätter ramsan så ramsar du honom när du känner att han är mottaglig för den. Finns ingen manual där det står gör si eller gör så. Du måste känna in just ditt barn och lita till din magkänsla. Och när han är helt lugn så ger du en bekräftelse som följer med honom in i sömnen. Det är just den bekräftelsen som gör att ramsan senare kommer att betyda sömn.
Musik eller andra ljud skulle vänta tills han svarar på ramsan och är tyst vaken.
Japp,så skulle jag göra.
Är det bra att börja med väckarklocka med det samma för att kunna ta upp honom rätt tid även om han skriker?
Ja, det tycker jag.

God natt och sov så gott :sleep:
Ida

www.sovgott.net
mor2

Inlägg av mor2 »

Hej, en rapport från den gångna natten.

Han vaknade 5.30. Min man började ramsa, lyssna, ramsa... Efter 5min tystnade lillebror ca 1 min :) så han hann få sig en bekräftelseramsa. Då tänkte vi att det här kommer att gå bra! Men längre än 1 min pauser blev det inte i skrikandet de kommande 1,5 h tills det var morgon :( . Nån form av dialog verkade det som. De sista 10min tyckte min man särsilt att han märkte att lillebror lyssnade efter vad han fick för svar. Men det var väldigt påfrestande skrik den sista halvtimmen när han var så trött (och besviken på att inte få komma upp? ).

Det jag funderade på när jag låg och lyssnade på det hela var om man skulle göra några längre pauser i ramsandet när han skrek argt.

Hoppas att man märker att det gjort nån nytta den kommande natten :!:
född 070820
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag tror absolut att det jobb ni lagt ner kommer att löna sig längre fram. När ni märker att han börjar lyssna till ramsan så skulle jag vänta en längre stund med påminnelsen precis som du skriver. Om han är riktigt arg så kan ni vänta med påminneslen tills han går ner lite. Då är han mottaglig. Bra jobbat och ni ska se att snart sitter ramsan :wink:

Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"