5:e natten till ända... hurra!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma mia

5:e natten till ända... hurra!

Inlägg av Mamma mia »

Hej på er!

Liten lägesrapport från vår 5:e natt, min första :oops: . Det har gått SÅ bra! :D

Hon vaknade vid 02.14 och var vaken av och till i ca: 1 timme. Jag ramsade (från sängen) och hon svarade med att tystna för att fråga igen en liten stund senare. Sov sedan från 03.15 tills vi väckte henne strax före 7 imorse!! :lol:

Frågorna dyker upp hela tiden och här kommer ytterligare några (med risk för att bli tjatig :wink: ) som jag kanske kan få hjälp med lite tips kring.

Så här ser mitt schema ut:
07.00 vakna
07.30 amma (är oftast tvungen att amma redan senast 07.15)
09.00 sova 45 min
11.00 mat, puré samt amma
12.30 sova 2 tim
15.00 amma
16.45 sova 45 min
18.00 gröt
18.30 bad
19.10 amma
19.30 sova
Min fråga är: är det för långt mellan måltiderna? Hon är verkligen vrål hungrig kl. 11.00 samt 18.00. Kan jag börja med några mellanmål eller skulle det förstöra den totala rytmen?
Sover hon för lite på dagen? vet att det skall vara ca: 15tim/dygn (och det har jag) men hon är verkligen jätte trött vid framförallt de korta lurarna, trotts detta vaknar hon oftast efter ca: 30 min. (Kanske rättar detta till sig när schemat sitter bättre och hon sover hela natten?)

Tack än en gång för att ni finns!
Kram
Mamma mia
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Bra jobbat! =D>

Nej jag tycker inte att det är för långt mellan målen. Att hon är hungrig är ju bara bra för vi vill ju att hon äter. Börjar du peta in mellanmål lite här och där så har du snart (risken finns i alla fall) en liten donna som inte är hungrig när lunchen kommer fram men äter lite och sen är lite småsugen bara vid nästa mellis osv. Alltså småduttar sig igenom hela dagen. Det viktiga för att kunna sova en hel natt är ju att hon är ordentligt mätt och det är svårt att bli om man småäter, dessutom blir det svårt för er att veta om hon är mätt eller inte när kvällen kommer och då smyger vargen sig lätt inpå knutarna :wink: (oj det blev en lång mening :lol: )

Att hon är trött nu är precis i sin ordning. Sömn förder sömn och innan schemat har satt sig ordentligt så brukar de små vara ganska trötta några dagar. Försök håll på schemat så mkt som möjligt nu i början så att det får chans att sätta sig, men om hon är jättetrött så kan du ge henne en marginalkvart så får hon lite extra sömn.
Lite osäker hur det är så där tidigt i kuren... med marginalkvartar och lägga tidigare på kvällen. Säkert ngn som kan det bättre :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
camilla

Inlägg av camilla »

Ge henne mat direkt da hon vaknar om hon vill ha det. De far ju ofta okad aptit av kuren och har hon nu oxa slutat ata pa natten sa maste hon ju kompensera upp det under dagen. Du skulle ju kunna tidigarelagga de malen som hon e hungrig pa och ha lite langre paus innan nattslurken pa sa vis sa blir hon ju hungrigare infor den oxa. Att saga vad som e lagom tid mellan maltiderna e svart eftersom det ar sa uindividuellt (mina vantar garna 5 tim), det maste du nastan ta stallning till sjalv, det kan ju bero lite pa vad de ater osv grot mattar ju mer an frukt etc.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D :D :D

Vad du är duktig!!! :D

Du har fått bra tips ovan!
Vill bara tillägga att jag alltid har gett mat DIREKT det första på morgonen.
Som Camilla nämner.

Ang. mellanmålen så skriver ju AW i Barnaboken att det INTE förstör aptiten med mellanmål för barn under året, men jag har resonerat precis som liw ovan.

STORT lycka till inatt! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Låter som en bra idé att låta henne äta direkt när hon vaknat och (än så länge i alla fall)hoppa över mellanmål. Och jag skall nog vänta med större förändringar i alla fall någon vecka till, tills schemat sitter.

Tack för, som alltid, goda råd! :)

Kram
Mamma mia
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Grattis :D
Livet med barn känns ännu mer underbarare när hela familjen får sova på nätterna.
Jag tycker att du kan ge henne ett smörgåsrån att suga på om du skulle märka att hungern sätter in vid fel tid. Jag har gjort det med min dotter och hon har aldrig ätit mindre pga det. Det händer givetvis inte varje dag men ngn gång då och då.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup: Toppen!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

JUST DET!!! :D
Hade precis glömt bort smörgåsrånets förträfflighet!
Håller med Susanne G där! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"