Hej!
Vi genomförde en mycket lyckad SHN-kur för ett par månader sedan, se denna tråd: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
(hoppas jag lyckades med länken...)
Hur som helst - Ville är nu 11 månader och snart är det dags att ändra på schemat vad gäller sömnen. Han sover nu så här:
19:30 - 7:00 Sover natt, 11,5 h
9:00 - 10:00 Tupplur, 1 h
13:30 - 15:00 Tupplur, 1,5 h
Nu märks det att han börjar få lite svårare med daglurarna, det tar längre tid innan han somnar för morgonluren och vid eftermiddagsluren vaknar han oftast efter en dryg timme. Så det känns väl som att det börjar bli dags att justera lite, vid ett års ålder ska väl dygnssömnen ligga på 13,5 timmar? (Vilket i praktiken är det som Ville ligger på just nu.)
Det jag undrar är hur ni gjort när ni bytt scheman - jag gissar att ni bara byter rakt av, dvs plötsligt en dag så är förmiddagsluren borta?
Jag tror att Ville skulle behöva en liten kortis på förmiddagen, annars blir han för trött. (Jag vet att han inte fyllt ett år riktigt än, men det är ju väldigt snart så jag tror inte att så mycket hinner ändras till dess...)
Kan man inte behålla båda lurarna ett tag, men dra ner dem? Min tanke är att göra så här:
19:30 - 7:30 Sova natt, 12 h
9:45 - 10:15 Tupplur 0,5 h
14:00 - 15:00 Tupplur 1 h
Sol på er allihop!
Att byta sovschema från 11-månaders till ettåring
Att byta sovschema från 11-månaders till ettåring
Mamma till liten prins född maj -07
-
TorpSara
Hej! Visst byter du bara rakt av, men jag tycker att sömntiderna är konstiga.
Det behövs lite längre sammanhängande vila på dagen.
Jag skulle nog lägga 1,5 timme på eftermiddagen, eftersom det är så det kommer att se ut sedan, och erbjuda 20 (eller 30) på förmiddagen.
Du kommer att märka att den sömnen kommer att bli mer och mer oregelbunden.
Att jobba in ett schema med ett för kort pass på eftermiddagen bäddar för problem, ffa eftersom tiden med två sovpass rätt snart kommer att vara över och då behöver eftermiddagsluren vara längre, har man då vant sig vid ett kort pass blir det struligare att förlänga. Blir det för mycket sömn med 14 timmar behåller du 11,5 timmes natt, men ofta funkar det bra med lite mer sovtid också.
Det behövs lite längre sammanhängande vila på dagen.
Jag skulle nog lägga 1,5 timme på eftermiddagen, eftersom det är så det kommer att se ut sedan, och erbjuda 20 (eller 30) på förmiddagen.
Du kommer att märka att den sömnen kommer att bli mer och mer oregelbunden.
Att jobba in ett schema med ett för kort pass på eftermiddagen bäddar för problem, ffa eftersom tiden med två sovpass rätt snart kommer att vara över och då behöver eftermiddagsluren vara längre, har man då vant sig vid ett kort pass blir det struligare att förlänga. Blir det för mycket sömn med 14 timmar behåller du 11,5 timmes natt, men ofta funkar det bra med lite mer sovtid också.
Ja, där har du en poäng!
Vi kör nog vidare på 11,5 timmars natt och lägger den halvtimmen till eftermiddagsluren istället. Åsså kan vi ha förmiddagslur på en halvtimme också. Så egentligen är allt likadant som nu, fast med en halvtimmes förmiddagslur istället för en timme alltså...
Det blir toppen, tack för svar!
Det blir toppen, tack för svar!
Mamma till liten prins född maj -07
-
TorpSara
Ett kort inlägg 
Vi gjorde så att vi erbjöd en kortlur (20 min) tills Vera inte längre somnade alls på flera dagar. Då var hon runt 16 månader. Innan dess hade hon alltså varit vaken enstaka lurar, men nöjt legat och pratat för sig själv.
Därefter ändrade vi helt och la långluren mer mitt på dagen.
/LO
Vi gjorde så att vi erbjöd en kortlur (20 min) tills Vera inte längre somnade alls på flera dagar. Då var hon runt 16 månader. Innan dess hade hon alltså varit vaken enstaka lurar, men nöjt legat och pratat för sig själv.
Därefter ändrade vi helt och la långluren mer mitt på dagen.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum