Sömn strul

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AnS

Sömn strul

Inlägg av AnS »

Har en liten kille på snart 7 månader och det är så här att han har alltid sovit bra har inte behövt kura honom.
Han sov lätt över sina nattmål när han var mindre.
Men nu de senaste 2-3 veckorna har han börjat vakna kl 04.30-05 och tror att det är morgon. Dagslurarna strular till och från med. Den senaste veckan har han börjat få fler tänder (3 på samma gång i överkäken) så när han vaknar nu så är han otröstlig det tar upp till en timme innan han somnar om och då sover han max 20 minuter till.

vårat schema ser ut så här
6.00 Godmorgon
6.30 frukost
8.45-9.45 Sova ute i vagn (numera vaknar oftast efter 30 min)
10.30 lunch
12.00-13.30 sova ute i vagn
14.00 mellis
16.00-16.30 sova inne
17.00 gröt
18.30 välling/gröt (åt välling men vill inte ha nu)
19.00 sova natt

Ska jag försöka göra en minikur på honom eller vänta tills tänderna kommit fram och se om det blir bättre.

Försökte kura min stora kille men lyckades inte. Fick inte till det med buffandet eller ramsan. Så jag är lite tveksam till om jag lyckas denna gången.
Gustav född 040927 Oscar född 070930
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit :heart: :D

Ja om jag var du skulle jag kura honom, men då gäller det att du tror på det fullt ut. Annars är det dömt att misslyckas. Först och främst måste du ta dig en funderare på vad som passar just dig och ditt barn. Så mitt tips till dig är att läsa på. Vi finns här för att svara på frågor och att stötta. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
AnS

Inlägg av AnS »

Tack för svar. Har försökt övertyga gubben här hemma om att vi måste göra något snart.
Lill killen vaknar varje natt mellan 04.30 och 05.00. Vi kan inte ha det så här längre.
Ska nu börja läsa på ordentiligt.
Men vill gärna kunna övertyga gubben med. Några tips om hur man gör det :?: Han tror som alla andra att låter vi det bara vara så fixar det sig själv. Det har vi ju märkt med den store killen han har under de senaste månaderna börjat sova 11 timmar natt och han är 3,5 år.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag tror att bästa sättet att övertyga pappan är att backa. Säga att jag orkar inte mer. Om han tycker att det är okej att ha det som ni har det skulle jag säga att då får han hädan efter ta nätterna. Lägg dig med öronproppar i något annat rum och lämna över ansvaret till den ömma fadern. Efter ett par nätter kommer han nog till insikt. Eller så tycker han det är okej och då får han fortsätta. :wink:

Så skulle jag gjort. Vad säger du själv om förslaget? :roll:

Ida

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag tror att bästa sättet att övertyga pappan är att backa. Säga att jag orkar inte mer. Om han tycker att det är okej att ha det som ni har det skulle jag säga att då får han hädan efter ta nätterna. Lägg dig med öronproppar i något annat rum och lämna över ansvaret till den ömma fadern. Efter ett par nätter kommer han nog till insikt. Eller så tycker han det är okej och då får han fortsätta. :wink:

Så skulle jag gjort. Vad säger du själv om förslaget? :roll:

Ida

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Äsch, nu fick du svaret två gånger :oops: :wink:

Ida

www.sovgott.net
AnS

Inlägg av AnS »

Ja varför inte. På helgerna i ala fall.
Han går upp kl 5 för att gå och jobba på veckorna.
Så tyvärr kan jag inte få hjälp där.
Han tror att allt ska fixa sig av sig själv. Ska bearbeta honom lite till.
Vi har inget eget rum till lill killen, det är meningen att han ska in i storebrors rum sen. Måste man skärma av hans säng :?: Måste jag ligga utanför dörren? Känner att det blir inte mycket till sömn när man är själv om att fixa detta. Särskilt när man har en tortsig 3-åring på dagarna med.
Har inga möjligheter att få sova på dagen heller.....
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Det låter inte helt lätt, men finns det någon möjlighet att storbror sover över hos någon farmor, eller farmor kommer och sover hos er, eller att du och lillebror kurar hos farmor (mormor, moster, vän....)

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
AnS

Inlägg av AnS »

Nu kommer det ju lite lång ledigt här. Hade funderingar på att storebror sover hos pappa och vi lånar hans rum under kuren och uppföljningsveckan.
Men det är kanske ingen bra idé?
Vi har ju ett litet rum där vi har datorn, skulle kanske kunna köra ut pappa dit :) .
När man har uppföljningsveckan kan jag ligga i min säng med honom i samma rum men avskärmad?
Skulle vara skönt att sova lite mjukare än på en madrass på golvet.
Sömnen blir kanske inte så jobbigt med ändå.
Han sover ju utan ett knyst från 19 till tidigast 04.30. Men det är ju efter det han börjar. I dag började han 05.15 fick honom att somna om till 05.40 utan kur.
Men jag vill ju ha hel natt till 06.00 minst.
När jag börjar kura finns det då risk för att han börjar ställa frågor när han nu sover så gott till 04.30-05.00?
/Anna
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Det låter ju sov en toppen ide, att pappa och storebror tar erat rum och lillebror flyttar in i brödernas rum. Då är han ju färdig flyttad :D

Ja frågorna kommer att komma under en jämn ström under kuren, så det finns inga garantier att han kommer att sova frammåt vargtimmen..troligtvis kommer han inte att gör det. Men se det som en investering, då har ni introducerat verktygen som kommer att hjälpa er till hela nätter.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"