Avsteg från kuren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Marianne77

Avsteg från kuren

Inlägg av Marianne77 »

Vår lilla tjej är 7 månader och vi har kört kuren sen hon var
4 månader och det funkar så himla bra!!!Nu är det första gången som
vi behöver göra ett avsteg vid kvällsnattningen. Vi ska fira Valborg och ska träffa vänner vid brasan.
Vi lägger henne kl.19.30 och tänkte då denna kväll göra alla rutiner som vanligt, dusch, pyjamas och välling men sen lägga henne i vagnen så får hon sova där. Min fråga är då säger man ramsan i vagnen? För normalt när hon sover i vagnen är det alltid på dagen och då ramsar vi inte. Kommer hon bli förvirrad? Och ska vi lägga med hennes snuttefilt som vi också bara har på natten men normalt aldrig har i vagnen när hon sover på dagen?
Och om hon vaknar sen i vagnen undertidens vi är ute ska vi köra ramsan då?
eller bara dra vagnen som vi brukar göra på dagen?
När vi kommer hem sen flyttar man väl över henne till hennes säng?
Tack för tips så jag kan känna mig lite lugnare inför det lilla äventyret. :)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit :heart: :D

Vad roligt att höra att det går så bra för er med lillans sömn.
Min fråga är då säger man ramsan i vagnen? För normalt när hon sover i vagnen är det alltid på dagen och då ramsar vi inte. Kommer hon bli förvirrad? Och ska vi lägga med hennes snuttefilt som vi också bara har på natten men normalt aldrig har i vagnen när hon sover på dagen?
Här skulle jag ramsa den lilla för att förmedla att nu är det natt och jag skulle ge henne snuttefilten för att verligen klarlägga att nu ska här sovas för natten. :wink:
Och om hon vaknar sen i vagnen undertidens vi är ute ska vi köra ramsan då?
eller bara dra vagnen som vi brukar göra på dagen?
Här handlar det nog om er attityd. Självklart kan ni ramsa henne om ni kan göra det på ett övertygande och självklart sätt. Men min personliga erfarenhet är att det är svårt att stå med en massa andra människor och förmedla just detta till den lilla. Framförallt om de andra börjar undra vad man håller på med. Så jag skulle helt enkelt vagna henne tills hon sover igen. Det här är ju bara under ett speciellt tillfälle så det kommer ju knappast bli en vana, eller hur? Jag brukar tänka att en gång är ingen gång men två gånger är en vana. :roll: :wink:
När vi kommer hem sen flyttar man väl över henne till hennes säng?
Japp, det är bara att flytta över henne. Hon kommer antagligen bara dra en suck, borra ner sig i madrassen och fortsätta sova. Annars ger ni henne bara en ramsa så ommer hon att somna. :sleep:

Hoppas svaren kan lugna dig så att du får en riktigt trevlig helg :D

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen hit :D
Vill bara säga att kuren är avslutad för längesedan ;) Numer är hon en sk. säker sovare :D :thumbsup:

Att göra avsteg en natt är inget problem. Lägg henne i vagnen ( jag skulle nog göra som ni brukar göra i vagnen, eftersom hon ska sova i säng senare under natten.
Vagna henne om hon vaknar! Snuttefilten kan ni ju välja. Kanske bra att ha när hon ska sova länge.

Och det viktigaste av allt. Skulle det var någon anledning inte fungera klockrent, så gör bara som vanligt dagen och kvällen efter, så är ni på banan igen :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ok, Ida och jag svarade samtidigt och du ser ju att svaren inte är lika. Det handlar mest om att gå på känsla. :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:heart: :thumbsup:

Ida

www.sovgott.net
Marianne77

Inlägg av Marianne77 »

Tusen tack, nu känner jag mig lite mer cool, tihi! :lol:
Igentligen skulle jag ju bara vilja vara hemma och ha alla rutiner men vid ett sånt här tillfälle måste man ju våga att göra ett avsteg. Och som sagt en gång är ju igen gång.
Har en fråga till när ska man göra så att dem sover 2 gånger på dagen istället för 3? Så här sover hon nu:

kl.7.00 vaknar och får välling
kl.9.30-10.00 sover
kl.12-14 sover
kl.16.30-17 sover
kl.19.30 sover
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Personligen har jag haft tre lurar över åttamånadersångesten. Tycker att det är bra eftersom ett barn som är inne i den ofta behöver mycket sömn för att orka med sin vardag. Så jag har gått över till två lurar runt nio månader. :wink:

hälsningar
Ida

www.sovgott.net
Marianne77

Inlägg av Marianne77 »

:D
Perfekt, det låter ju kanon att vänta!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »