Vad göra vid mardrömmar?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mamma2004

Vad göra vid mardrömmar?

Inlägg av mamma2004 »

Hej!

Vår son (9,5 månader) har börjat med att plötsligt börja gallskrika på nätterna (har hittills hänt 3 gånger). Vet inte om han är vaken när han börjar eller om han fortfarande sover. Är lite osäker på om jag hanterar detta rätt och vill gärna höra med er här på forumet om ni har några råd.

Så här gör jag: Försöker genast med att ramsa, men han är aldrig mottaglig för detta. Han vrålar och lever om. Tycker nästan att han låter förbannad. Misstänker att han har mardrömmar och har därför ganska snart gått in och försökt lugna honom. Har försökt med att prata lugnande samtidigt som jag smekt honom. Då detta inte hjälper har jag solfjädrat utan att säga något alls och då lugnar han sig efter cirka 5-10 minuter. När jag s sedan försiktigt smyger ut sätter han genast igång och skriker igen. Då har jag stannat och ramsat utanför dörren. Får göra det väldigt högt. Har aldrig gått tillbaka in utan stannat kvar utanför. Tänker att jag kan ju inte gå in igen för då kanske jag blir fast i idet. Efter ca 5-10 minuter har han till slut lugnat sig. Då har jag ramsat i max 2 omgångar. Vill inte ramsa mer än så för att inte bli tjatig :roll: . När han verkar vara någorlunda lugn tar jag bekräftelseramsan några gånger tills han är helt tyst.

:?: Är det vanligt med mardrömmar i den här åldern? Bör jag ställa in mig på
att detta händer titt som tätt i fortsättningen? Hittills har det skett
varannan natt vid 23 eller 00-tiden
:?: Hanterar jag det hela rätt? Eller bör jag ändra någonting.
:?: Någon som har några råd på hur jag ska lugna honom bäst.

Blir jätteglad för svar.
/Mamma 2004
Son nr.1 född 040801, SHN-kurad januari 2005.
Son nr.2 född 070130, SM från början.
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

EXAKT samma saker händer för oss just nu och alva är ju också 9½ mån...drygt :)
jag upplevde dock som att situationen "förvärrades" när jag började ramsa eller solfjädra, kändes som om jag liksom väckte upp henne så att hon blev medveten om situationen eller nåt... och därför har jag helt enkelt inte gjort nåt alls de senaste nätterna och då blir hon lugn efter bara några sekunder. jag hinner inte ens gå upp ur sängen :D
har inte nån aning om detta är det rätta men det har funkat för oss!
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Jag tror definitivt du ska köra Lotta Sthlm:s modell.
Ju mindre du gör desto bättre.
Har det funkat bra fram tills nu, KAN han ju, men behöver mer förtroende att kunna klara det själv.
Prata inte med honom annat än med ramsan.
Ska du in över huvudtaget, gör det blixtfort. Bara lägg tillrätta, ramsa och gå. Och fortsätt ramsa utanför. Bli inte fast i solfjädring.

Varför detta plötsligt händer har jag inget svar på mer än att det kan vara så ibland. Det kan komma en period på några nätter, och sedan är det borta. Så är det säkert i ditt fall! :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Hej Lotta och Anna!

Jättetack för era råd!!
Tycker så synd om honom om han har mardrömmar och vill ju gärna försöka lugna honom på något sätt. Känns liksom så hårt att inte göra något alls. Men skall pröva Lottas råd att helt låta bli nästa gång det händer.
Fungerar det för er så kanske det fungerar för oss :wink:

Om det är någon fler som har något råd så hör gärna av er.
Jennie

Inlägg av Jennie »

Håller med föregående talare!

Minska trafiken i rummet! Just vid den åldern kan det komma "frågor" igen och då skall du ha den berömda attityden :wink:

Våran lilla kille har titt som tätt vaknat till på nätterna i perioder. (mer och mer sällan) I början när det hände så var vi där och lade till rätta och ramsade, men vi upptäckte att det bara förvirrade honom. Ibland när barnen skriker till så där på nätterna är de inte riktigt vakna. Jag har backat mkt och när det händer (nu väldigt sällan) så låter jag honom lösa det själv och somna om vilket han nästan alltid gör. Om han skulle fortsätta skulle jag ge honom en tydlig och klar ramsa utanför dörren och sedan ingen mer. 8)

Så håll huvudet kallt och backa så skall du se att det löser sig :D
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Hej Jennie! - och ni andra som svarat

Natten har varit lugn, men väntade mig inget annat eftersom han hitills bara levt om varannan natt.

Få se hur det blir i natt. Skall i så fall göra som ni råder mig. Hör av mig med rapport. :wink:

/Mamma 2004

PS. Måste bara få berätta att han var på ovanligt strålande humör denna morgon. Reste sig, skrattade och pratade så fort jag kom in i rummet. Visst blir man alldeles varm i hjärtat då? :D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D

Du ska se att inget händer inatt heller!

Det har hänt mig rätt många gånger: Ida vaknar 3-4 nätter i rad, jag bara lägger ner henne, går därifrån, hon somnar om. Detta kan hända med 6-7 veckors mellanrum, långa avstånd, men ändå irriterande ju! :evil: Och hon är 2 år nu! Hon KAN ju lägga sig själv :roll: naturligtvis.
Jag tror det ska gå över, springer dit ett par gånger per natt, tills jag hela dagen till natt 4 BESLUTAR mig för att i natt blir det RAMSNING, och inget annat. Det brukar hjälpa att beslutsamheten hänger i luften, attityden sitter i väggarna, man laddar, och så sover hon gott igen, som om inget hänt! :D

kram anna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Jennie :D

Tyck inte synd om honom och håll inte på att smeka och dutta. Då överför du din oro, och han börjar tycka synd om sig själv (utan att begripa varför). Var saklig, följ råden här och coola ner dig :D Han behöver inte dina diverse vargar. Han behöver bli av med sina egna, mardrömmar eller inte. Så jaga ut dem :D

Små barns skrik missinassen är sällan missnöjesyttringar eller "mardrömmar" (även om det förstås händer). Det handlar om frågor. "Hoho! Är det någon där? Har ni koll på vargen? Kan jag sova lugnt? Garanterar ni att allt är som det ska?"

Och det är det ju :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Hej!

Tack för svar och vägledning!

Jättelugnt även denna natt. Börjar misstänka att hans skrik de andra nätterna berott på att han lagt sig med huvudet i fotänden innan han somnat och på så vis råkat fastna med foten under draglakanet i huvudänden av sängen. (Har kanske haft svårt att få loss foten när han rört sig i sömnen och därför vaknat och skrikigt.) De senaste 2 nätterna har jag nämligen gått in och kikat 10 min efter det han somnat och då har han varje gång legat "felvänd" i sängen med ena foten under draglakanet. Har snabbt vänt honom tillrätta och gått ut utan att han vaknat. Har varit lugnt båda dessa nätter. Kanske är anledningen så enkel? Får väl ta för vana att kika in varje kväll efter att han somnat :wink: .

/Mamma 2004
Lindis

Sömnstörningar här med

Inlägg av Lindis »

Min tjej har vaknat 7-2 gånger per natt sedan 9 månader, alltså i 6 månader snart. Vi är ganska slut. Då skriker hon och gråter plötsligt. (Hon sover i eget rum.) Ibland får hon ligga men då skriker hon upp sej och går vi in och stoppar om henne somnar hon om igen, ibland hjälper inte det då får vi buffa lite på henne.

Men varför vaknar hon hela tiden?? Vad ska vi göra?
Döttrar födda feb -04 och maj - 06
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Lindis
Öva upp en ramsa, så att ni kan svara betryggande på hennes frågor utan att gå in till henne. Ni kan ramsa från sängen, om hon inte sover alltför långt bort.
Med ramsan talar ni om att ni tar hand om allt som kan tänkas vara farligt och hon kan lugnt somna om igen.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Hej!

Vill bara rapportera hur det gått. Problemet verkar vara löst! Nu sover han fridfullt på nätterna :D utan "mardrömmar".

Anledningen till "mardrömmarna" tror vi var följande: När jag/pappa går ut med ramsan brukar han ställa sig upp i sängen en kort stund. När han sedan lägger sig gör han det så att fötterna hamnar i huvudänden och huvudet i fotänden. På något sätt lyckas han få in fötterna under draglakanet som han har i stället för kudde och somnar sedan på det viset. När han sedan rör sig i sömnen får han inte loss foten/fötterna och blir asförbannad och börjar vråla :roll: .
Så nu har vi börjat ta för vana att gå in och lägga honom tillrätta efter de magiska 10 minutrarna. De senaste gångerna har han dock legat med huvud och fötter placerade i rätt ände av sängen :D

Så där ser man. Ibland är det enklare än man tror :wink:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Låter bra! :D
Vad skönt när man lyckas klura ut vad det är! :D

kram anna
Jennie

Inlägg av Jennie »

Heja, heja!

Duktiga mamma/pappa som rott detta i hamn (land? :? )! :D
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"