Vår son (9,5 månader) har börjat med att plötsligt börja gallskrika på nätterna (har hittills hänt 3 gånger). Vet inte om han är vaken när han börjar eller om han fortfarande sover. Är lite osäker på om jag hanterar detta rätt och vill gärna höra med er här på forumet om ni har några råd.
Så här gör jag: Försöker genast med att ramsa, men han är aldrig mottaglig för detta. Han vrålar och lever om. Tycker nästan att han låter förbannad. Misstänker att han har mardrömmar och har därför ganska snart gått in och försökt lugna honom. Har försökt med att prata lugnande samtidigt som jag smekt honom. Då detta inte hjälper har jag solfjädrat utan att säga något alls och då lugnar han sig efter cirka 5-10 minuter. När jag s sedan försiktigt smyger ut sätter han genast igång och skriker igen. Då har jag stannat och ramsat utanför dörren. Får göra det väldigt högt. Har aldrig gått tillbaka in utan stannat kvar utanför. Tänker att jag kan ju inte gå in igen för då kanske jag blir fast i idet. Efter ca 5-10 minuter har han till slut lugnat sig. Då har jag ramsat i max 2 omgångar. Vill inte ramsa mer än så för att inte bli tjatig
att detta händer titt som tätt i fortsättningen? Hittills har det skett
varannan natt vid 23 eller 00-tiden
Blir jätteglad för svar.
/Mamma 2004