Hjälp med schema önskas

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Rebeka

Hjälp med schema önskas

Inlägg av Rebeka »

Har tänkt göra ett schema för min 8 veckors son. Men jag känner att lite hjälp vore bra. Har aldrig haft schema förut, men nu behövs det. Ska pussla ihop hans sovtider med hämtning och lämning i skola och barntimmar för mina andra söner. (har 5 pojkar totalt mellan 7,5-8v)
Så här ser vår dag ut just nu.
6.30 klockan ringer. Frukost 7.
8.10 åka lämna i skola fortsätter till pappas jobb för att lämna smörgåsar. Vidare till barntimmarna, börjar 9. Hem igen. Mellanmål nån gång.
11.40 iväg för att hämta på barntimmar. Hemma igen 12.20. Hinna laga och äta lunch innan 13.40 då vi åker för att hämta de stora i skolan. Hemma igen ca 14.20. Äta nåt lätt.
Middag runt 17.30 brukar det bli. Lite sent tycker jag. Skulle hellre äta tidigare och ha kvällsmacka vid 18.45.
De 4 stora läggs mellan 19-19.30 Tyvärr har vi aldrig praktiserat "skrattet" vilket vi kanske borde. Just nu blir det mest tjat och gnat innan alla kommit isäng. Tråkigt.
Runt 20 bad för minstingen som sedan somnar vid bröstet vid 21 (aldrig senare) HAn vaknar sedan ca 2ggr per natt. Ibland vid 1 och 4 annars vid 3 och 5. Brukar få väcka honom strax efter 7 på morgonen.

Stressiga dagar och ofta en mycket trött och grinig mamma som bara är jäktad och stressad av dåligt samvete.
Kan nån hjälpa mig att få till ett bra schema för lille Ian som kan underlätta lite. Just nu äter och sover han när det passar. Försöker lägga honom ute när det hinns med...
Där emellan ska jag hinna laga mat, tvätta, städa, handla,....
Fadern åker kl 6 på morgonen och är hemma igen 16.30 och då hjälper han till så mycket han kan.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Rebeka och välkommen till Forumet :D

Grattis till juvelen :heart: En liten teknisk sak: gå in under profil och i signaturen skriver du in sonens födelsedata och i vilken vecka han föddes. Det underlättar enormt för oss som vill hjälpa. TACK :D

Sonen behöver ca 16 tim sömn/dygn fördelat på natt och tre dagslurar. Förslagsvis så lägger ni natten ex 20-07 med ett nattmål vid 04.00. Då blir det lätt att tidigrelägga natten en timme när nattmålet faller bort runt 4 mån. Han behöver 4 stora mål per dag med 3-4 tim mellanrum och en nattslurk strax innan natten. Helammar du? Har du följt Standardmodellen? Jag har kollat på era "hålltider" och funderar över om du har möjlighet att promenera och hämta barnen?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Rebeka

Inlägg av Rebeka »

så nu ska det på profilen vara fixat :-)

HAr tyvärr inte möjlighet att gå till och från skolan då den ligger på andra sidan stan. Har barnen i friskola och får tyvärr då inte heller skolskjuts. Man det är sådant man får stå ut med för att barnen ska må bra...

Men till hösten kommer alla de tre stora gå på samma ställe. Har fått plats åt Johannes på förskolan där samma tider som de stora. Fast bara tre dagar i veckan som tur är. Blir för mycket annars tycker jag.

Just i natt kollade jag hur Ian vaaknade och han somnade strax före 21 och sov till 03.55. Gav honom mat och han var tillbaka i vagnen igen 04.09 Helt ok.
Väckte honom sedan vid 7 som är en bra vakna tid för att allt ska hinnas med.

Har haft ite problem med kvällarna... Inte så att han är grinig och gnällig, men jag tycker att han är vaken för länge i sträck för hans eget bästa. Vanligtvis från 4-5 ända till 21. Lite för länge...
Jack 2000-08
James-2001-12
Johannes 2003-09 (v27)
Martin 2006-05
Ian 2008-03 född i v41+1
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken fin signatur, vilket pojkgäng :heart:

Ja, vakentiden på kvällen är lite för lång. Han behöver en lur där för att inte bli övertrött till kvällen. Här är lite schematankar från mig. I vanliga fall så har man en långlur efter lunch men eftersom det inte passar er just nu så kanske detta vore något? Runt 4 månader när nattmålet faller bort så är det lätt att tidigarelägger natten till 19.00 så ni får den härliga 12-tim natten.

07.00 Godmorgon och Mål 1, mat inom 1 timme
8.30-11.00 Sova 2,5 tim, somna i bilen och sedan lyftas över i vagnen och sova vidare.
11.00 Mål 2
12.30-13.15 Sova 45 min
13.15 Social delaktighet -hämta syskon och Mål 3 14.30
15.30-17.30 Sova 2 tim
17.30 Mål 4
Social delaktighet. Bad och bus med syskonen
19.30 Nattslurk
20.00 Godnatt
04.00 Nattmål

SKRATTET till godnattet är viktigt för både stora och små så inför familjebus och skratt innan alla hoppar i säng :lol: Några andra saker som är viktiga är utevistelsen, sociala delaktigheten och MAT, MAT och MERA MAT vid varje mål. Har du Barnaboken?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Rebeka

Inlägg av Rebeka »

Hej.

Har kikat lite på schemat och det ser ganska bra ut. Ska skriva ut det och kollla närmare på det.

Ja, jag har barnaboken. Köpte tom en ny i helgen då min gamla vart helt sönderläst :-)
Jack 2000-08
James-2001-12
Johannes 2003-09 (v27)
Martin 2006-05
Ian 2008-03 född i v41+1
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

bara så du vet: jag är avis på dig och ditt pojkgäng. Du har säkert hört det förut, men ni är på god väg till ett eget fotbollslag 8)

Ett tips på skratt: allihopa i hög i föräldrasängen. Kittlas, lek tittut under täcket, prutta magar och pussa nackar och sedan en unge under varje arm, lek flygplan in i sängen. Eller springa runt med dem på axlarna. Får ju åldersanpassas lite, lillen får väl titta på från nåt säkert ställe...
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"