Har vaknat en timme före godmorgon i en vecka

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

Har vaknat en timme före godmorgon i en vecka

Inlägg av Kristin »

Hej!

Egentligen borde jag väl inte skriva då så många föräldrar här på forumet skriver om samma sak: för tidigt uppvaknande på morgonen!

Plutten har i drygt en vecka vaknat PRICK 06.00 och förstås inte somnat om, tvärtom, han har inte legat glad så länge som han brukar göra. Vi har "hållit ut" fram till 06.40 och sedan har vi plockat upp honom, oftast har han då "härjat" ett tag. Det känns inte bra det här. Idag ramsade jag 2 ggr inom halvtimmen och sedan tog vi upp honom.

TÄNK OM det ÄR så att han bara behöver ha 11 h natt? Han har nästan alltid vaknat omkring 06/06.30, men alltid sedan kurningen kunnat ligga ensam fram till marginalkvart.

Vi har ju ett mörkläggningsproblem också. Jag VET att han sover bättre om det är kolmörkt, men vi kan inte uppnå det här i Japan (bor på lägenhetshotell 6 veckor till). Vi har ett svart lakan över hans spjälsäng, men det täcker inte fullt (är lite avklippt). Likväl, många gånger är det lite mulet om morgonen och det är rätt dunkelt i rummet, men han vaknar ÄNDÅ!!

Han sover 09.30-10.15 (väcker alltid) samt 13.30-15.30 (väcker nästan alltid).

Skall vi avvakta och se.....eller ändra på något i schemat? Jag har en känsla att det KAN ordna sig om vi får tillräckligt mörkt, men tänk om han inte behöver sova 12 h natt????

??????????

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!
Du behöver inte ha 12 timmars natt utan kan ha 11, 11,5 o.s.v.
Jag har försökt följa sonens rytm så gott det går. Han är 10 månader.
Vill gärna sova 2 timmar under förmiddagen. Alltså blir det inget kvar till eftermiddagen vid 12 timmars natt. Vi har även märkt att han helst vill sova minst 45 minuter på eftermiddagen. Han gör det även då han sovit 12 timmars natt. Jag har dock inget exakt schema, så är kanske inte den bästa att svara dig. Han följer dock nästan exakt samma rytm varje dag. När vi väcker honom på eftermiddagen efter endast 20minuter är han oftast småtjurig hela kvällen. Han orkar inte riktigt därför låter vi honom sova längre där alltså blir natten oftast kortare än 12 timmar men aldrig kortare än 11 timmar.
Det jag vill säga är alltså att du ska tänka efter ifall 12 timmar är det som passar er bäst.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Marie-d och tack för svar (kom precis hem)!

Jo, jag är medveten om att det är "ok" att ha 11 h natt för PLUTTEN, men inte så roligt för mamma och pappa att gå upp kl SEX :twisted:! Det finns en risk (hos oss föräldrar) att OM vi säger att God Morgon skulle vara kl 06 så skulle vi ändå vänta in i det längsta med att ta upp honom just för att VI inte vill att det skall vara morgon kl 06 :oops:...... Man kan ju alltid kompromissa och säga att god morgon är 06.30 :-k. Tidigare har han ALLTID kunnat ligga till INOM marginalkvart, men inte den senaste veckan alltså :evil:.

Känns lite fånigt att bli arg och sur över detta, men vi vill ju sooooooovvvvvvaaaaaaaa (i och för sig är detta ett större problem för mig än för sambon som absolut inte vill att grabben ligger och skriker....).

Idag var jag ute på stan under hans långlur och självklart vaknade han efter bara en timme (av 2), somnade om en kortare stund och var helt vaken efter 1,5 h lur. Jag plockade upp honom (har lagt ned det där med att vagna/ramsa fram till marginalkvart... :oops:). Plutten är mycket känslig för att sova i allt för mycket oljud (resp varuhus :roll:).

Det verkar som en schemaändring är på G, men jag avvaktar några dagar till.

Kram K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
JH

Inlägg av JH »

Hej Kristin!

Våra barn är ju nästan jämngamla och även Elsa har haft en period då hon vaknade för tidigt på morgonen. De första morgnarna vaknade hon och var riktigt ledsen, så då kände vi att vi måste göra något. Vi försökte med pangramsa, avvakta och sedan ramsa om hon blev ledsen, samt med solfjäder (och t o m buff ett par morgnar :roll: ). Men till sist gjorde vi det som vi borde ha gjort från början- INGENTING :D

Första morgonen då vi lät henne vara var lite jobbig för hon protesterade en del, men redan andra morgonen gick det mycket bättre. Nu har hon sovit till 06.15 (morgon 06.30) tre morgnar i rad. :D

Mörklägga tror jag nog att du KAN göra om du tror att det är det som är problemet. Klart att de har möka lakan och upphängnignsanordningar även i Japan! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Vi bor på ett lägenhetshotell utan gardinstänger. Vi har glasdörrar (skjutdörrar). Ingenting får fästas upp på väggarna.

En annan sak, då detta är ett helt annat land än Sverige är det inte bara att gå ut och köpa ev grejer på á la Hemtext/Järnia/K-rauta mm mm mm. Affärerna ligger liksom inte runt hörnet. Visst, om jag verkligen, verkligen skulle vilja så nog skulle jag kunna kånka med (ja, det är så jag känner det) plutten på div olika tunnelbanor och fråga med hjälp av kroppsspråket om man kan hitta div olika hänganordningar, lakan och tyger, men NO det vill jag inte.

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
JH

Inlägg av JH »

ok. då är ju det ditt val. :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!
Min son sover inte heller vidare bra när man är ute på stan, så vi brukar nästan aldrig vara det under hans långa sovpass. Han får sova i sin säng för där sover han bäst. Tidigare sov han i sin liggvagn men nu har vi bytt till sittvagn så nu har vi slutat med det. Vi har natt klockan 8 och då vaknar han oftast runt halv 8. Det är perfekt för oss. Man får både lite morgon och lite kväll för sig själv. Han sover ofta mer än sina 14 timmar. Det viktigaste är nog ändå att bestämma sig för en sak och sedan köra på det. Tvekar man så märker de ofta det. De har ju tillfälliga perioder där de är lite "oroligare"
Marie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"