Vargtimme eller ? Lösning?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
amanda05

Vargtimme eller ? Lösning?

Inlägg av amanda05 »

Vi är inne på natt 3 och nu somnade hon 19.22 samt vaknade första gången 04.28 vilke är rekord :D

Alla tre nätterna har det varit väldigt svårt att få henne lugn utan buffning vid denna tid och vi undrar nu vad ni andra veteraner samt kanske Anna Wahlgren säger. ("för mig får aldrig barnet skrika utom första natten")

Så här såg det ut igår natt
04.30 vaknar och börjar skrika upp sig efter en nån minut
04.32 ramsar utanför 3ggr 4 men blir inte lugn
04.37 går in och buffar för att lugna
04.42 ramsar 3ggr 4 men skriker upp sig igen
04.46 in och buffar igen för att lugna
04.50 buffar 2 ggr 4
04.55 in och buffar och blir lugnare
04.58 ramsar 3ggr 4
05.03 ramsar 1ggr, skriker upp sig
05.05 buffar , lugn
05.07 ramsar 3ggr 4, skriker upp sig
05.12 buffar, lugn, gnyr
05.17 ramsar 3ggr 6
05.22 buffar, lugn, gnyr
05.28 ramsar 1ggr 6, tystnar med börja skrika igen, ramsar 2ggr 6
05.35 gnyr, bekräftelseramsan 3ggr
05.40 gnyr vidare, bekräftelseramsan 3grr
Somnar....

Vi har alltså svårt att få ramsan att slå igenom o få henne lugn utan buffning (likadant nu inatt)

Frågorna är väl egentligen om vi har rätt fördelning av SHN verktygen(ramsa, fjäder, buff, lyssna,etc) samt "rätt" tidsfördelning och om vår ramsa är rätt?
Om det är någon som har några bra tips hur man skiljer på skriken och om de ska generera olika handlingar?

Vi känner att vi gör framsteg så tycker Anna Wahlgrens synsätt verkligen fungerar, nu är vi "bara" behov att få tips/ideér om hur vi får ramsan att greppa på ett bättre sätt......

ps. har både bok och DVD till hjälp men det forum är ett bra komplement tycker jag. ds
Linda & Fredrik med v?r lilla prinsessa Amanda f?dd 9/9 2004.
B?rjat SHN kuren 20/5

Mina bilder p? mig finns p? http://spaces.msn.com/members/amanda040909
mammamy

Inlägg av mammamy »

Ramsan kommer att "ta" när ni klarar av att backa lite mer och ge barnet tid att ta till sig ramsan och reagera på den. Lille E tystnar bara ibland under själva ramsandet, oftast hojtar han en stund till och tystnar sedan. Att låta dem tystna själv efter en vanliga ramsa x 4, för att efter ytterligare en stunds avvaktan smeksamt och berömmande bekräftelseramsa, är tricket. Svårigheten är att backa nog, särskilt efter att i några nätter ryckt in vid minsta lilla pip. Barnet håller ju på att lära sig komma till ro, somna in och somna om själv, dvs även lära sig att tystna själv. Så backa lite till, lyssna NOGA på varför barnet skriker och ramsa BARA när det låter ledset, inte om det låter argt, irriterat, uppfodrande eller nåt annat, då är ni strax i hamn. :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
amanda05

Inlägg av amanda05 »

Hej Mammamy,

låter vettigt. Det som jag tycker är svårt är att skilja på skriken? (kanske svårare för en pappa?) Tycker allt låter som hon är arg....

Hur ger jag en berömmande bekräftelseramsa om hon inte lugnar sig av påminnelseramsan? (då det inte finns något att berömma?)

Varje gång vi närmar oss sängen och sätter/lägger ner henne så börjar hon skrika(även fast vi busar upp henne innan). Ska man lägga ner henne först på rygg och kickla henne så hon skratta och sedan vända på henne?
Eller beror hennes skrik på att vi själva är undermedvetet oroliga hur hon ska somna och tar med detta in? (har lärt mig att barnet har nåt sjätte sinne som nån rymdmänniska och känner hur man mår :shock: )

Idag hade det tydligen tagit en timme att lägga Amanda på dagen men hon väcktes enligt schemat som Anna Wahlgren säger, hur tar man igen den förlorade sömnen? Jag föreslog att om hon var väldigt trött till nästa lur så börjar man 15min tidigare och sedan låter henne sova 15min längre än schemat om det går, så man tjänar 30min?? :?
Linda & Fredrik med v?r lilla prinsessa Amanda f?dd 9/9 2004.
B?rjat SHN kuren 20/5

Mina bilder p? mig finns p? http://spaces.msn.com/members/amanda040909
JH

Inlägg av JH »

Hej!

Man lär sig att skilja på protesterna efter ett tag! Är hon arg behöver ni INTE gå in och buffa utan då ska ramsan göra jobbet. Är hon ledsen ska ni gå in.

Om ni har påminnelseramsat och hon fortfarande protesterar får ni påminna igen, och igen tills hon tystnar - DÅ bekräftar ni. Tänk dock på att AVVAKTA mellan påminnelserna så att hon har chans att lugna sig utan att ni "stör" med ramsan.

Ni kan utnyttja marginalkvartarna som du skrev. Hon behvöer dock inte "ta igen" all sömn, utan försök hålla dig till schemat (med marginalkvartarnas hjälp vid behov) och tänk inte för mycket på hur många timmar hon sovit hit och dit.

2 tips till:
Ställ dessa kurfrågor på "Kurbarnens hjälpforum", det är där de hör hemma! :D

Dukan fylla i barnets ålder och när du började kura i din profil. Då dyker det upp längst ner i alla dina inlägg (som i mitt)

Ni fixar detta! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"