3:r kvällen på kuren... vill bara säga tack!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma mia

3:r kvällen på kuren... vill bara säga tack!

Inlägg av Mamma mia »

Så är det nu tredje kvällen på kuren för vår del. I kväll somnade Agnes på 10 minuter! (hon vaknar nog inte mer nu [-o< :wink: ) Första kvällen tog det 65 minuter andra kvällen 23 minuter och ikväll alltså 10 minuter. Lite kort buffning på tillrättaläggandet, sedan ramsa och ut, ramsa som svar på några frågor sedan kort buffning igen när hon jobbade upp sig, sedan ramsan*4 och sedan bekräftelseramsan! Jag är så glad för alla tips och råd vi fått här av er här Tack :!: :)

Håller nu tummarna för att natten skall avlöpa relativt bra. Hon vaknade 7 ggr i natt men endast 1ggn behövdes buffning och endast i 1 minut, annars har ramsan klarat övriga gånger. Tog mellan 1 och 5 minuter/ggn.

Något ytterligare ni tycker vi behöver tänka på inför natten?

Kram
Mamma mia
P.s Skall inte ta äran för detta, det är maken som med sin saklighet klarat biffen :oops: :lol:
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Härligt!

:idea: Tänk på att njuta av varandra och att sova :wink: !

:idea: Tänk också på att om det går lite upp och ner nu - trorts allt - så är det precis som det ska. Tänk då inte "Men vad nu då? Det funkade ju igår! Vad är nu detta?!". Nej - gör inte det! Utan nu har ni lärt er verktygen och agerandet och DET ska ni använda för att HANTERA situationer som uppstår. Många blir nämligen förvånade och hamnar i osäkerhet och i känslan av "nu funkar det inte längre". Det är inte sant - så länge man själv funkar så har man ju lösningen där! Förstår du principen?!

:D Lycka nu till!
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Hej Mammut Maria!

Ja tror jag har förstått principen, känner mig rustad för de "varganätter" som jag vet kommer att komma. Håller som bäst på och laddar inför morgondagen när det är min premiärkväll, känner mig stark i min "tro"! :) [-o<

Tack än en gång! (återkommer säkert med fler frågor vad det lider, tycker detta är ett kanon forum med fantastiska människor!)

( :shock: nu vaknade hon visst igen, skall aldrig ropa hej.... men maken verkar ha läget under kontroll :) )
SHN kur startad 20/5

Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Låter bra!

:idea: Som sagt - man "ropar inte hej" utan man ropar "ja, jag kan det :shock: :D - min själ jag KAN det \:D/ "! eller hur det nu går i den där sången om "räven rev en annan räv" :roll: ... Kit skrev om det i en annan tråd :lol: !

:thumbsup: Bra gjort och kör en ramsa från mej! :D
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Oj då, vill sig inte riktigt ikväll, har nu legat och gnällt av och till i en hel timme, har ramsat med jämna mellanrum när hon protesterat högt. Nu är mannen inne och buffar igen, hon vill inte komma till ro alls...

Vad kan man mer göra? Ramsa och ramsa och ramsa och sedan buffa om det inte funkar med "bara"ramsa.... några tips på annat upplägg? Undrar varför det blev så här ikväll?
SHN kur startad 20/5

Bild
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

fortfarande inte kommit till ro, nu riktigt ledsen. Har pågått i snart 2 timmar...
SHN kur startad 20/5

Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mammut Maria skrev: Tänk då inte "Men vad nu då? Det funkade ju igår! Vad är nu detta?!". Nej - gör inte det! Utan nu har ni lärt er verktygen och agerandet och DET ska ni använda för att HANTERA situationer som uppstår. Många blir nämligen förvånade och hamnar i osäkerhet och i känslan av "nu funkar det inte längre". Det är inte sant - så länge man själv funkar så har man ju lösningen där!
8) Ber att få citera mig själv... :wink:

:idea: Hantera det bara - fråga inte "varför" för då gör du även barnet frågande! Tuta på och kör på som aldrig förr! Frågorna behöver besvaras och det är det hela. Tänk inte framåt - inte bakåt. Agera precis i stunden utan minsta tvekan så blir det rätt!

:idea: Natt nummer tre brukar bli ett riktig frågeforum :wink: ! Tveka då inte utan det är NU attityd och verktygshantering verkligen behövs! De två första nätterna brukar vara uppvärming :wink: . Behåll attityden och agera! Med rätt attityd och distinkta handlingar så går det smidigt! Tvekar man så tvekar också barnet - är man säker så blir barnet säkert också - snabbt desutom!

:idea: Kör på med ramsan intill VERKLIG kris och då ska ramsan följa barnets ljudnivå - fast ett par tonarter mer övertygande. "Ramsa ner" skriken och lita på att ramsan tar - då gör den det. Gå in först vid verklig kris och buffa till ro - därefter ramsar ni ner protesten som man får "i ryggen". Några turer på det scenariot så är ni i hamn!

:idea: Tänk på att göra en massa vardagliga och betryggande ljud i huset! Tyst ska det inte vara och ni ska inte fokusera på barnet uatn ta hand om de övriga kossorna och ungarna. Tjuren - Stenmarck - behöver omvårdnad efter gårdagens fadäs! :wink: Nå - inte hann du väl städa badrummet på ynka 23 minuter igår :shock: :lol: ! Sätt igång!

:D Det här fixar ni fint!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ok - såg ditt inlägg nu! Jag är säker på att aktivitet i huset (=vakten är vaken och livet fortgår även om jag sover) gör skillnad! Aktivera er och "stör" inte med för mycket verktygande och överkoncentration! Betryggande ljud i huset är lika tryggt för barnet som all sköns ramsor och annat - om inte MER!
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Skönt med Mammut va?! :wink:
Vill bara säga STARKT JOBBAT! :thumbsup: OJ, vad ni kommer att sova gott sen när ni tagit er igenom det här! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Får nog lov att gå ner och städa badrummet nu, trots den sena timmen :shock: Hon har fortfarande inte somnat, efter 3 timmar, är verkligen jätte ledsen, blir bara tyst 10 minuter mellan varven.

Hade släckt och lagt oss, så det är tyst i huset. Skulle vi egentligen gå upp och leva runt lite?!?
SHN kur startad 20/5

Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Japp - betryggande ljud i huset är bästa övertygelsen om trygghet när det "gnölas" i längre perioder. Det bästa är att glatt gå ut med ramsan vid läggningen och direkt därefter prata och slamra som ett tecken på att allt är som det ska!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"