Omkurning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hannas mamma

Omkurning

Inlägg av Hannas mamma »

Nu närmar det sig omkurning av lilltjejen och behöver räta ut de sista frågetecknena så jag inte har någon oro kvar. Förra kurningen för 2,5 månad sedan havererade i uppföljningsveckan pga överkoncentration, jag förlitade mig inte på hennes goda sömn osv osv. Vi lärde oss att sova gott på magen och spika schemat. Nu återstår att somna in lugnt och sanstat samt slippa 3 uppvakningar per natt. (Som kom då jag åter började fullamma pga sjukdom vilket ställer till trassel med mat och sömn tycker både Hanna och jag...) Nu har jag åter läst på allt och framför allt frågor med svar i boken har fått mig att fullt förstå vikten av att backa, ATTITYD och inte överkoncentrera. Lilltjejen ber verkligen om att få lära sig somna in gott så nu gäller det att jag skärper till mig.

Nu vänder jag mig till er experter :wink: för att bolla mina frågor.

1. Första frågan gäller kasta sig på rygg, har diskuterats nyligen i andra trådar men tar upp den då det gäller vid start av kurning. På natten får Hanna för sig att hon vill upp och ammas. (Som jag tillät henne och vi fick åter detta problem, jag vet och skäms) Hon förvandlas till Stålkvinnan, spänner sig, slänger sig på rygg och viftar på armarna urförbannad. Ärligt talat så kan jag knappt vända runt henne till magläge, alltid en kroppsdel som hinner twista runt igen. Inatt så lätt jag henne ligga på rygg och lugna sig innan jag la över henne. Förstår av tidigare svar att sedan gäller ramsa och ev kort solfjädring men hur gör jag dag 1 på kuren? Det går inte att lägga runt henne om hon inte vill och i detta skede kan jag inte gå därifrån med ramsa. Ska jag sitta bredvid och lugna med ramsan och sedan lägga tillrätta, eller?

2.Den andra frågan gäller morgnarna. Vi har godmorgon kl 7 men Gummis brukar vakna runt 6 tiden. Jätteglad ligger hon och pratar och leker tills runt 7 då hon ber om att få komma upp. (Just nu står sängen bredvid min men vid kurning och senare så får hon åter eget rum) Hon ges ju tillfälle att sova men i längden innebär det ju förkortad nattsömn med upp till 1 timme. Kan öven ligga en trettio minuter runt 2tiden på natten. Under kuren, är det verktygen som gäller för att spika uppvaknandet till 7 trots att hon är glad och pigg?

3. Fråga tre tror jag att jag vet svaret på men vill ändå ta upp den så jag inte har ngn liten varg gömnd i min hjärna. Hanna vill gärna sova när det är dax för det och om inte Stålkvinnan är på besök så lägger hon sig stilla till ro. Försöker somna men efter 10 minuter blir hon orolig och ledsen över att inte kunna somna. Bökar runt och ber om hjälp. Som mellanled innan kur men efter amma-hela-natten har jag buffat. Inte bra, men ville inte starta kuren förrän jag är redo. Nu misstänker jag att detta beroende av buffning stör mer än det hjälper. Hon får ingen ro, (Låter som restaurangbesöksexemplet...) I uppföljningsveckan, om jag skött mig, och när Hanna fått möjlighet att sova så kommer hon att lära sig somna in, eller hur?
Tacksam för råd
Längtar till på torsdag så att vi kan starta kurnen
/Marie
Hanna f?dd 18 oktober 2004. Vi har b?da uppt?ckt hur fanstastiskt det ?r att sova.
Bild
/LO
Kontakt:

Re: Omkurning

Inlägg av /LO »

Hej.
VIll bara först säga att jag tror att du ska ändra i profilen, för dottern är knappast född 18 oktober 2005 (det har ju liksom inte varit än :wink: )
Hannas mamma skrev: 1. Första frågan gäller kasta sig på rygg, har diskuterats nyligen i andra trådar men tar upp den då det gäller vid start av kurning. På natten får Hanna för sig att hon vill upp och ammas. (Som jag tillät henne och vi fick åter detta problem, jag vet och skäms) Hon förvandlas till Stålkvinnan, spänner sig, slänger sig på rygg och viftar på armarna urförbannad. Ärligt talat så kan jag knappt vända runt henne till magläge, alltid en kroppsdel som hinner twista runt igen. Inatt så lätt jag henne ligga på rygg och lugna sig innan jag la över henne. Förstår av tidigare svar att sedan gäller ramsa och ev kort solfjädring men hur gör jag dag 1 på kuren? Det går inte att lägga runt henne om hon inte vill och i detta skede kan jag inte gå därifrån med ramsa. Ska jag sitta bredvid och lugna med ramsan och sedan lägga tillrätta, eller?
Se till att hon lugnar sig, sedan vänder du henne. Det är ju inte meningen att det ska bli en kamp. Om hon slänger sig runt när du ramsar och går ut, så låt henne vara en stund och se om hon lugnar sig själv. Annars gör du ju samma procedur igen.
Men hon är inte så stor (7 månader antar jag) så om hon inte ger sig så KAN du vända henne och hålla solfjäder på henne. Hur skulle du gjort om det handlade om att sätta sig i bilbarnstolen eller ta på overallen?
Hannas mamma skrev:2.Den andra frågan gäller morgnarna. Vi har godmorgon kl 7 men Gummis brukar vakna runt 6 tiden. Jätteglad ligger hon och pratar och leker tills runt 7 då hon ber om att få komma upp. (Just nu står sängen bredvid min men vid kurning och senare så får hon åter eget rum) Hon ges ju tillfälle att sova men i längden innebär det ju förkortad nattsömn med upp till 1 timme. Kan öven ligga en trettio minuter runt 2tiden på natten. Under kuren, är det verktygen som gäller för att spika uppvaknandet till 7 trots att hon är glad och pigg?
Ja, försök att få till en omsomning om hon vaknar kl 6. Tänk attkl är mitt i natten så är det lättare att övertyga sig själv om att hon kommer att somna om. Det är viktigt att det är DU som bestämmer när det är morgon, så att hon slipper ta det ansvaret. Gör du det några morgnar så är jag rätt säker på att ni har morgon kl 7 sedan.
Hannas mamma skrev:3. Fråga tre tror jag att jag vet svaret på men vill ändå ta upp den så jag inte har ngn liten varg gömnd i min hjärna. Hanna vill gärna sova när det är dax för det och om inte Stålkvinnan är på besök så lägger hon sig stilla till ro. Försöker somna men efter 10 minuter blir hon orolig och ledsen över att inte kunna somna. Bökar runt och ber om hjälp. Som mellanled innan kur men efter amma-hela-natten har jag buffat. Inte bra, men ville inte starta kuren förrän jag är redo. Nu misstänker jag att detta beroende av buffning stör mer än det hjälper. Hon får ingen ro, (Låter som restaurangbesöksexemplet...) I uppföljningsveckan, om jag skött mig, och när Hanna fått möjlighet att sova så kommer hon att lära sig somna in, eller hur?
Ja.
Det är inte fel att den första kvällen hjälpa henne att komma till ro själv OM hon ber om hjälp. Men hon ska somna själv.
Vera somnar väldigt lätt, men om hon inte gör det av någon anledning så gnyr hon tilloch gråter nästan PRECIS innan hon somnar. Är det så med din tjej, så stör du definitivt om du buffar henne då.

Det kommer att gå kanon, så på med 8) och kör, så kommer det att gå galant. Både hon och du vet ju hur man gör egentligen.

/LO

[/quote]
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Hannas mamma

Inlägg av Hannas mamma »

Tack för svar. Bra tanke att det är natt, även kl 6 på morgonen och inte nästan morgon! Vad gäller lilltjejens ilska över att inte få snutta sig till sömns så är kampen hård. Har väl kommit lindrigt undan med overall och bilbarnstol :wink: Idag lät jag henne ligga och vara arg en lååång stund, jag rumsterade utanför rummet och sedan kunde jag, med kamp lägga henne och lugna henne. Det går ju inte att buffa en tjej som spänner sig i brygga...

Slutar att amma helt från och med nu, tror att det är boven. Så fort vi kommer in i sovrummet vill hon suga. Dessutom kommer hon att kuras i källaren så "snuttreflexen" inte kommer så direkt. Hoppas hon glömmer detta beteende inom kort. Dessutom får pappa lägga henne under kuren samt ta upp henne så snutttillfället blir ännu mindre. Tänkte att detta snuttande kan helt jämföras med napp. Anna skriver ju att "ta bort nappen första kvällen, de glömmer den fort" Hanna vill egentligen inte ammas utan ser det som ett somna-in-verktyg samt gos på morgonen. Men man kan gosa på andra sätt.

/Marie
Hanna f?dd 18 oktober 2004. Vi har b?da uppt?ckt hur fanstastiskt det ?r att sova.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"