Olika information från Anna Wahlgren's bok och DVD fil

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
amanda05

Olika information från Anna Wahlgren's bok och DVD fil

Inlägg av amanda05 »

Hej,

Vi är inne på andra SHN kuren natten och första natten sov hon 9h men vaknade två gånger.
Vi hade läst på detta forum innan vi började och beställde boken och plöjde igenom den också ett antal gånger för att lära oss beskedet, påminnelsen och bekräftelsen etc.
I boken står det att man natt ett drar ramsan en gång till att börja med med att man senare ALLTID buffar UTAN ramsa (vilket sker utanför rummet).

När vi upptäckte att det satt en DVD bak i boken såg vi att vid dessa SHN kurer så ramsades det hela tiden inne i rummet och även samtidigt som buffning.

Nån som kan reda ut detta åt oss innan vi kör in på fel spår?

Vi har alltså buffat i tystnad och sedan ramsat i dörrspringan samt bort från dörren. Men jag kan förstå om det är lättare att knyta ihop ett samband för barnet om man buffar och ramsar samtidigt?

Natt 1 tog det 70min att somna helt, natt2 tog det knappt 30min så vi hoppas det går åt rätt håll :lol:

Intressant att se om fler har samma fråga

Mvh

/Fredrik & Linda
Linda & Fredrik med v?r lilla prinsessa Amanda f?dd 9/9 2004.
B?rjat SHN kuren 20/5

Mina bilder p? mig finns p? http://spaces.msn.com/members/amanda040909
camilla

Inlägg av camilla »

Jag hade ju ingen video eller bok da jag kurade utan lathunden som finns har pa hemsidan och jag gjorde sa att jag buffade under tystnad och ramsade mig ut ur rummet samt utanfor dorren precis som du beskriver. hoppas AW sjalv kan svara pa detta sa du blir klokare men sa lange hade jag kort pa som du gor nu sa inga forvirringar uppstar.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Jag funerade över precis samma sak när jag såg en liten del av DVD:n (har inte hunnit se hela, Lille E sover som en prins jämt så jag kikar av ren nyfikenhet och inte av behov). Insåg dock att inspelningstekniskt sett är det inte så lyckat med en ensam Anna utanför en anonym dörr, svårt visa både henne och barnet samtidigt när det inte filmas i studio utan i Annas eget hem, kanske är det anledningen till att hon ramsar vid sängen.
Vi behöver aldrig buffa lille E utan ramsar bara, men alltid på väg ut eller utanför dörren (eller från sängen vilket det frånsett gonattramsan alltid är frågan om numera). Skulle vi buffa skulle vi göra det under tystnad, precis som vi solfjädrar under tyctnad de få gånger det behövs. Fortsätt ramsa utanför dörren du, du stör om du är inne i rummet och att inte vara i rummet är ett mycket konkret sätt att i handling visa att sovrummet är tryggt och att du betror barnet att ligga själv.
Lycka till i fortsättningen, det verkar ju gå strålande för er!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Vi är också inne på vår andra natt och har samma fråga. Vi har tolkat det som att man alltid drar ramsan 1 ggn när man lägger tillrätta som en del i att visa att det är natt nu och man skall sova. Har skrivit samma fråga under Kurbarnens forum och fått beskedet att det skall ramsas en gång tillsammans med tillrättaläggandet. Intressant att veta om det finns annan tolkning, (innan vi också kör in på fel spår)

Kul att det går så bra för er! :thumbsup: Vi har nästan exakt samma utveckling, första kvällen 65 minuter, andra kvällen (i kväll 23 minuter).

Hoppas natten fortsätter bra för oss bägge!! :) Tala gärna om hur det gått!

Lycka till!
Mamma mia
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
amanda05

Inlägg av amanda05 »

Mamma mia skrev:Vi är också inne på vår andra natt och har samma fråga. Vi har tolkat det som att man alltid drar ramsan 1 ggn när man lägger tillrätta som en del i att visa att det är natt nu och man skall sova. Har skrivit samma fråga under Kurbarnens forum och fått beskedet att det skall ramsas en gång tillsammans med tillrättaläggandet. Intressant att veta om det finns annan tolkning, (innan vi också kör in på fel spår)

Kul att det går så bra för er! :thumbsup: Vi har nästan exakt samma utveckling, första kvällen 65 minuter, andra kvällen (i kväll 23 minuter).

Hoppas natten fortsätter bra för oss bägge!! :) Tala gärna om hur det gått!

Lycka till!
Mamma mia
Nu under andra natten vaknade Amanda endast under vargtimmen04.30 och då var vi båda helt utslagna vilket gjorde att det tog en halv minut innan första ramsan kom kanske. Tog en knapp timme att få henne att somna om med omväxlande buffningar, solfjäderna samt ramsor utanför dörren.
Nu när det är tredje natten står det att man ska kunna sova i sin egen säng och jag hoppas det är så för att efter två nätter då vi båda har sovit max 1-2h så börjar man se lite sliten ut :shock:

Intressant att höra om andra som gjort tredje natten.....

Mvh

/Fredrik & Linda
B?rjat SHN kuren 20/5

mammamy

Inlägg av mammamy »

Men hjälpasligen, varför sover ni inte??? :shock: Tro mig, ni vaknar när hon låter och det handlar inte om att hon bara får höras i max en sekund innan ni ska ingripa, det är ingen PANIK!! Ni ska inte sitta och vaka bakom hennes dörr, snacka om överkoncentration!!! Fantastiskt att hon bara vaknade i vargtimmen, ni gör ju enastående framsteg! Spänn av och se till att sova inatt så att ni orkar vara trevliga på dagen också, dygnet har som bekant 24 timmaar :D .
Bra jobbat!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jättebra jobbat :D Pris och beröm :D

Jag förstår att dvd-ramsandet vid sängen verkligen kan vara förvirrande :shock: Det ni ska gå efter är SOVA HELA NATTEN (med Lathunden och allt annat om ramsan). Jag skriver visserligen även i boken att man ska dra en ramsa x1 inledningsvis första gången man lägger barnet första natten på kuren, men jag skriver INTE att man ska göra som jag gjorde på dvd:n, dvs hänga kvar och ramsa vid sängen. Så glöm det :D

Anledningarna till att jag gjorde som jag gjorde på fillmen är två: 1. Jag är en helt främmande människa, som ska ta över hela natten, och ville introducera min ramsa tydligt i samband med läggningen, 2. jag hade hand om tre barn samtidigt och jag har bara tre rum. Jag kunde alltså inte gå ut ur rummet och in till nästa lilla unge för att ramsa den första därifrån :lol:

Man får se det som att jag lär ut hur ramsan kan låta. Men man ska backa, precis enligt SOVA HELA NATTEN och enligt Lathunden. Så du har alldeles rätt.'

Tack mammamy och kramar till er alla :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
amanda05

Inlägg av amanda05 »

*skrattar så jag får magont*

och vi som precis har dragit sticka om vi som skulle orka med en tredje natt utan mer än 1h sömn(småslumrnrna i fotöljen utanför dörren).

Ja nu har vi i alla fall satsat järnet från början och vi kan inte bli mycket tröttare :lol:

Tack Anna för din bekräftelse på vad vi redan chansat på! (plus att du är så aktiv på dessa sidor!!)

Vi hoppas som sagt på mycket mer sömn för både Amanda och oss. Återkommer med resultat
B?rjat SHN kuren 20/5

Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ja, gå och lägg er :shock: !

:idea: Det finns ingen bättre inställning för kuren (förutom natt ett och möjligtvis två...) än att sömnigt vakna till i sängen och dra täcket över huvudet och väsa "jag tänker då banne mej inte gå upp! :evil: "! :lol: På sin höjd "orkar" man dra en ramsa :wink: :lol: ! Då är man "rätt på det" som man säger i Skåne 8) :lol:

:D Natti-natti-nu-sov- så-gott!
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Mammut Maria skrev::idea: Det finns ingen bättre inställning för kuren (förutom natt ett och möjligtvis två...) än att sömnigt vakna till i sängen och dra täcket över huvudet och väsa "jag tänker då banne mej inte gå upp! :evil: "! :lol:
Ja det där tycker jag funkar fortfarande om/när Jonas vaknar. De nätter jag "glatt" sätter fötterna i backan för att kliva upp så blir han snabbt jättearg. När jag reagerar precis som du skriver så somnar han ofelbart om... hur vet han hur jag känner, vi sover ju i olika delar av lägenheten :?: :lol:
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
amanda05

Inlägg av amanda05 »

Min första kväll att lägga vår prinsessa (natt 3)
Försökte endast med fjädern efter att ha buffat henne ett gäng gånger för att stila det värsta i början.
Allt lyckades efter 30 min då hon sov, dock har jag ytterligare frågor till er veteraner :D

-Solfjädern gör henne mer förbannad verkar det som("tryck inte på mig") och enda som lugnar henne var lite buff. Trycker jag för löst/hårt eller är det så att första kvällen så undrar hon "o vem tusan tror du att du är"?

-sista gången körde jag först solfjädern utan verkan, följde upp med nån minuts buffande för att sedan köra solfjädern igen (och då slappnade hon av kändes det som i händerna). Hon gnydde lite när jag gick(knappt hörbart) ut men jag körde bekräftelseramsan *4. Hur vet jag att hon "får" med sig denna ramsa?

-Tycker inte jag fick nåt gensvar på mina ramsor överhuvudtaget tyvärr (har iofs ingen sångröst :lol: so who can blame her...). Hennes skrik lätt argare än vanligt fick jag för mig och gick upp och ner i kraft/ljud. Börjar jag "motramsa" när hon ökar eller när hon är tyst? Hur känner man att man får motsvar på ramsandet?(nu är det mest på buffandet)

-Kändes som vår ramsa gick lite hackigt med lite för långa avstånd mellan orden("gooonaaaatt.....goooonaaatt.....o sov så gott". Kan man ändra melodi efter 3 nätter? (kanske skulle behöva nån melodi från Iron maiden för att få henne att lyssna när hon är som argast 8)

Hur som helst så kändes det bra att som pappa kunna få henne att sova helt själv!!! :D (hade nämligen ett misslyckat försök när jag försökte börja ensam hemma utan hjälp för en veckan sedan)
B?rjat SHN kuren 20/5

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Bra jobbat!

Solfjädern är ett bra redskap och tycker du att du behöver bryta mönster (att hon är så arg och ledsen att inte det räcker) så buffa lite tills hon blir tyst och solfjädra sedan tillshon är sömntung. Precis som du gjorde sista gången.

Hon får med sig den om du vet att hon hör den (alltså att den är så hög att hon skulle kunna höra den). Om hon råkar ha somnat gör inte så mycket, den "slinker med" i alla fall.

Att ramsa när hon är arg ger ingen effekt. Om det är just som du säger att hon går upp och ner så vänta - gör något annat (diska, städa, dansa, sortera tvätt) så att du inte överkoncentrerar på henne. Se om det finns möjlighet att hon går ner och tystnar själv (då bekräftar du). Om du märker att nu avtar det inte längre - DÅ ramsar du med magstöd så att det tar.

Det är inte melodin i ramsan som är viktig utan rytmen. Men det rockar ju om Iron maiden, så kan du få till det, så är det ju ok :wink: Det är klart att det går att ändra om du känner dig säkrare på något annat, men du får inte fråga barnet om ramsan är ok, du måste veta det själv - innan du byter.

Heja pappa - och mamma. Snart sover ni gott hela familjen :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
amanda05

Inlägg av amanda05 »

Kom på några fler frågor :?

När jag lägger amanda och får henne lugn på nåt sätt(buff/fjäder) rör jag mig mot dörren så snart hon verkar lugn. Redan innan jag nått dörren eller ens släppt henne så börjar hon skrika argt.
Som jag ser det finns det ett antal alternativ och jag är lite osäker även fast jag läst Anna Wahlgrens bok och tittat på hennes fina DVD.
1. Ramsa vidare utanför dörren och försök överrösta henne
2. Gå iväg och gör nåt annat som du sa(om hon är arg o ramsan inte tar)
3. Gå in igen och buffa/fjädra
4. Buffa/fjädra längre så hon blir ännu lugnare från början

Börjar kännas efter 3 nätter att det tar ett antal "varv" med buff/fjäder/ramsa innan hon känner "japp, nu e jag redo" och jag undrar mest om vi håller på att göra henne beroende av buffningen.

Kan det vara så att hon reagerade inatt på att det var jag och inte Linda som nattade?
B?rjat SHN kuren 20/5

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jo det är lätt att hamna i buffningsträsket :roll: . Natt tre ska ju allt som inte är utanför rummet vara KRISTILLDELNING. Gå bara in om hon absolut inte går att lugna på annat sätt.

Ramsa vidare x 4 eller kanske up till x 8 och gå sedan och gör något annat. Men lyssna givetvis ändå med ett halvt öra (om jag gissar rätt så lyssnar ni med fyra öron...)

Glöm inte bekräftelse om hon tystnar av sig själv. Eller att ramsa igen när hon verkligen ber om hjälp med att komma till ro.

Visst märker hon att det är någon annan - och ställer samma frågor = vet DU verkligen vad du gör??? Och det gör du ju, så då är det inget problem för henne heller.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"