Snart dags för SHN kuren, nervös, några tips

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma mia

Snart dags för SHN kuren, nervös, några tips

Inlägg av Mamma mia »

Hej!

Jag är mamma till en söt liten tjej på 5 månader. Vi har minst sagt lite problem med sömnen såväl dagtid som natt, dagen sedan en vecka tillbaka och natten mer eller mindre hela tiden. För det första "nattar" jag Agnes allt mellan 2 och 4 gånger innan hon somnat ordentligt och fortsätter sova några timmar sedan vaknar Agnes 3-4 ggr per natt och jag ger henne bröstet eftersom det är det enda sätt jag hittat (tills nu... :wink: ) som fungerar om hon skall somna om igen, detta gör att jag känner mig mer än lovligt trött just nu, har inget tålamod och känner mig som världens elakaste, sämsta mammma. På dagen har det tidigare gått att söva henne i vagnen, så har hon sovit åtminstone 1 lång period varje dag, men det är till och med svårt nu, hon sover endast korta perioder i taget och ser ganska trött ut ständigt, även om hon är glad och go för det mesta på dagen. Har läst en hel del här på hemsidan och insett att det finns massor med erfarenhet hos alla er som skriver här på sidan, skulle därför vilja be om lite råd nu när det är dags för SHN kuren, som skall börja imorgon kväll (då har andingslarmet kommit) Är det någon som har något bra exempel på ett schema för en 5 månaders bebis? känner inte att jag har riktigt hum om hur det skulle se ut baserat på hur det varit tidigare. Vad tror ni skall man börja med att "vagna" eller "buffa" i spjälsängen? Agnes sover nu i spjälsäng och är dessutom en lång tjej som inte skulle få plats i liggvagnen utsträckt på mage.

Tack på förhand, för alla tips jag kan få!
Mamma mia
br

Inlägg av br »

hej
j
vi kurade vår son när han var drygt 5 månader. Det viktigaste är att verkligen ha bestämt sig och att ha klart för sig vad som ska göras. Så att du/ni inte står där kl3 på natten och börjar undra vad ni ska göra och hur!! Om du känner dig osäker, vänta och läs påallt du kan igen.
VI buffade i sängen, vi tyckte att han var så stor och hasn skulle kanske få det trångt i vagnen.
När vi kurade fanns inte detta forum :cry: det vi hade att tillgå var den lathund anna skrivit. Och även om vi hade läst den många gånger så hade vi frågor under kuren, men svaren fanns alltid i lathunden, så det är verkligen viktigt att läsa på. Dessutom kommer du säkert att få tips här på forumet

Jag kommer inte ihåg schemat vi hade då men jag vet att vi började med 11 tim natt ( 1930 till 6.30) men att viu ganska snart ändrade till natt från 19 eftersom lillen var trött och hade lättare att komma till ro innan han blev alltför trött. Men schema förslag har Anna skrivt om. dessutom kan du söka på scehma här på forumet så dyker det nog upp

Det enda vi ångrat med SHN kuren är att vi inte genomförde den tidigare! Detvar nästan magiskt nä'r vi i familjen sov och både stora o små blev pigga och glada

Lycka till
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Hej och välkommen hit! :D

Vårt schema vid 5 mån såg ungefär så här (om det är bra eller inte får du själv ta ställning till :wink: ). Er rytm och barnets tendenser (morgontrött, kvällstrött etc får förstås avgöra era val) :
7.00 MORGON :D
7.30 Mat (vår kille vill vara vaken en liten stund innan maten :D )
8.00-8.30 Ensamlek i spjälsängen
9.00-9.45 Sova
11.00 Mat
12.30-14.30 Sova ute i vagnen
15.00 Mat
16.45-17.30 Sova
18.00 Kvällsgröt
18.30 Bad och bus :lol:
19.10 Nattslurk
19.30 SOVA NATT :sleep:

11,5 tim + 45 min + 2 tim + 45 min =15 tim sömn
Jag har modifierat det här lite för en liten period hade vi lunchen placerad 10.15 och fick "dra ut på det målet" lite med ett mellanmål av amning eller ersättning vid 11.45 för att han skulle klara middagssömnen. Nu äter han bättre på morgonen så vi har kunnat skjuta fram lunchen till kl. 11 och därmed så behövs inte det sk. mellanmålet. Men lunchen är en riktig brakmåltid! Äta mycket och under lite längre tid (45 min) :lol:

:idea: Det låter verkligen som om du ska gå på buffningen. Hon måste ju såklart kunna ligga bekvämt! :D

:idea: Du är inte "världens elakaste mamma" - du är den enda och bästa mamman Agnes har! :D

:idea: Köp nya boken Sova hela natten :!: Mycket lättläst och där finns allt du behöver.

:D LYCKA TILL! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mamma mia

Tusen tack!

Inlägg av Mamma mia »

Tack så mycket för er respons, känner mig stärkt, med ett bra schema till Agnes och vetskapen om att det finns tips och råd att få så *"nära". Laddar allt vi kan inför natten :) skall nu iväg och köpa mörkläggningsrullgardin...
Kram
Mamma mia
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det är Kurbarnens hjälpforum du ska söka dig till :!: Där finns massor med stöd och hjälp.

Men framför allt behöver du läsa på tills ögonen blöder, bildligt talat. Du får inte börja kura och läsa sedan. Du måste veta exakt vad du gör och varför - INNAN :lol: Så ta dig tiden och tålamodet till absolut tvärsäker förberedelse :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Hej Anna!

Tack för rådet, vi har läst allt som finns här på din hemsida (helt suveränt förresten) , övat buffning på varandra :lol: och försökt att mentalt ladda, min man skall köra de första två nätterna innan det är min tur... han klarar det nog bättre än jag, är lite mer saklig.
Skall genast återbesöka kurbarnens forum (varit där och läst en massa)... återkommer säkert med fler frågor efter natten... även om man läst på känns det spännande och en aning nervöst att äntligen få redskap för att göra något åt Agnes sovsituation och all "pepping" och goda råd vi kan få stärker oss.

Kram
Mamma mia
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt :D LYCKA TILL :lol: Vi finns här för dig.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"