Bakslag - behöver hjälp och råd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Fredrik76

Bakslag - behöver hjälp och råd

Inlägg av Fredrik76 »

Hej - vi startade SHN-kursen i fredags kväll och det gick superbra ända tills igår kväll (natt 5) - han sov hela natten natt 3 och natt 4. Vår Calle, 10 månader, var så enormt trött så han somnade direkt men vakande efter en timme och var omöjligt att ramsa lugn så vi fick gå in vid 2 tillfälle, buffa, solfjäda etc men efter 20 minuters mkt högt skrikande, ledsen och gråtandes hostade han och kräktes (detta har aldrig hänt förut efter att vi lagt honom). Vi var faktiskt tvungna att ta upp honom och byta lakan täcke, kudde, madrass etc. så fort vi var klara med detta lade vi ner honom och försökte lugna i sängen, det tog 30 minuter av ömsom ramsande ömsom buff och solfjäder - han var helt hysteriskt ledsen. Sen var natten katastrofal. Det blev ytterligare trafik x 2 vid 22-tiden. Sedan ingen trafik mer under natten men mycket ramsande och massor med uppvak som han inte hanterade själv. Mellan 4-5 var han vaken hela tiden i princip, men somnade sen om och vaknade exakt kl 6.30 då vi gör dag. Hur hanterar vi detta nu? - Kan tillägga att under dagen idag (dag 5) har vi följt schemat slaviskt och lurarna har gått bra och maten också. Har vi förstört allt hårt jobb och framsteg eller ska vi bara köra på som vanligt? Tacksam för svar.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och varmt välkommen hit :heart: :D

Först och främst vill jag säga att det låter som om det gått fantastist bra för er. Vad bra jobbat av både föräldrar och den lille :heart:

Er natt 5 låter som det klasiska bakslaget. Nästan alla barn gör en djupdykning ner i frågornas land någon gång under den första veckan. För att därefter sova bättre och bättre. Jag tycker det låter som om ni hanterade det precis som ni borde. Du ska se att redan i natt kommer han att sova mycket bättre, framförallt om ni själva tror det :wink: . Läs gärna Annas januarikrönika om attityden.

Ser fram emot rapport imorgon om hur natten gick :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Fredrik76

Inlägg av Fredrik76 »

OK - nu till natt 6 i kuren. Vi har natt 18.45-6.30

18.45 Pappa lägger ramsar sig ut x4
18.47 Ger bekräftelseramsa x 4. Tyst. Sover.
22.00-3.30 Gnyr vid 5 olika tillfälle. Ingen åtgärd. Somnar om av sig själv.
4.10+4.20 Gnyr. Ingen åtgärd. Somnar om av sig själv.
4.25 Skriker -Ger PANGramsa. Tyst.
4.27-28 Gnyr. Tyst. Sover.
4.37 Tyst gnöl i sängen. Han sover troligtvis.
4.57 Skriker till. Tyst.
5.13 Gnyr.Tyst
5.19 Gnäller. Tyst.
5.48 Skriker. Ger ny PANGramsa x4. Sätter på Mozart. Han somnar inte om. Ligger och pratar, gnäller ibland, skriker lite ibland.
6.20 Riktigt ledsen. Vi går in och gör dag.

Om man ska se det från den positiva sidan så klarar han ju sig själv - somnar om av sig själv alltså - fram till kl 4.25. Men därefter var det ju svårt imorse.

Idag har han varit väldigt gnällig, sovit 35 minuter av 45 på sin fmlur. På sin emlur som börjar 12.30 somnade han 12.40, vaknade sen 13.16 - luren varar till 14.00 (alltså 1,5h) han skrek, gnällde och grät trots ramsor och musik fram tills 13.50 då jag fick gå in och konstatera att em-luren var slut. KL 17 när han skulle äta orkade han bara äta 70% av sin måltid sen var jag tvyngen att lägga honom 17.16 - han var sååå trött. Han somnade efter 8 minuter och jag fick väcka efter 5 minuter (inte populärt). Han har varit mycket gnällig idag. Det är så problematiskt att han inte sover mer än 30-40 minuter på sin em-lur 8och fm-lur). Tacksam för tips och råd hur vi ska jobba vidare både natt och dag.. Vi sover fortfarande i rummet intill (enligt rekommendation för natt 3 och 4) så att vi ska höra honom på natten. När ska vi sluta med det? Hur ska vi göra i övrigt?
Tack.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Men hallå! Det går ju helt fantastiskt!
=D> Här är det inte långt kvar tills allt sitter, det kan jag lova. Nätterna sitter toppen redan, ni har sedvanligt morgonstrul (vanligt) och daglurstrassel (dito vanligt).

Det enda tips jag har är
:arrow: Is i magen
:arrow: Riktigt mörkt
:arrow: MASSA frisk luft innan lurarna, och dem kan man gärna sova rätt mörkt och med öppet fönster.

Ni är snart i mål, detta är bara finputs! :thumbsup:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Fredrik76!

jag håller med Torpsara om att nätterna går kanonbra. Vad fint att han klarar av så många av sina uppvak själva. Men jag förstår problemet med lurarna på dagen och de tidiga uppvaket. Funderar lite på om du tycker att ramsan sitter? :-k Som jag ser det så har det ju gått kanonbra på nätterna utan att ni ramsat så mycket. Hur var det natt1 och natt2?

Ibland går kuren så bra att ramsan inte riktigt hinner sätta sig så jag funderar om inte det skulle vara värt att under ett par dygn verkligen arbeta in den på dagen. Så här skulle jag göra när han vaknar för tidigt på en lur:

Han skriker du ramsar. Lyssna av. Låt honom reagera. Lugnar han sig eller skriker han upp sig? Om skriket stegras så ramsa igen. Avvakta och lyssna av. Fortsätt så. Ramsa, lyssna osv. När han tillslut lugnar sig och blir tyst, ge beräftelsen. Antagligen protesterar han igen. Avvakta tills han tystnar och ge bekräftelsen. Ge dig inte. Det är superviktigt att du får sista ordet. Snart kommer du märka att ni får en dialog. Där han frågar och du svarar. När du känner att det funkar, ja då sitter ramsan. Då är det dags att backa. Då ramsar du mer sparsamt, gör husljud och spelar musik. Hur låter det tycker du? :roll:

Sedan är det som Torpsara skriver bra med mycket utevistelse. Gärna krypandes och få upptäcka världen. Gallonisar och galonvantar är super tycker jag. :)

Angående de tidiga uppvaken så är mörläggningen viktig. Det ska vara kolmörkt. Använder ni väckarklockan? För oss var det en aha-upplevelse när den infördes. Tog ett par dagar sedan fattade alla barnen gallopen. Det är inte morgon förren klockan ringer. Kanske värt att pröva? :roll: :wink:

Jag tycker ni har jobbat fantastiskt bra. Glöm inte att SHN inte är en mirakelkur utan en process som tar er framåt till livslånga goda sömvanor. :sleep:

Du fortsätter väl rapportera så att vi får följa er på er spännande resa? :)

Ida

www.sovgott.net
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Fredrik!

Jag dristar mig till med några inputs jag med;
:arrow: Som redan sagts så går det ju framåt för er! Ha is i magen min vän (i nöden), er Klimp kommer att göra stora framsteg så länge ni har isen i magen.

Husljud fungerade super bra för oss här hemma, dammsugaren var en hit. Duschen, kran i köket, badrum och tvättstuga (vi bor i hus). Tv på i hög volym, stök i köket, vattenkokare etc. Ljud som vår Klimp hörde om dagarna.

Utevistelsen, vet inte om ni har tillgång till trädgård, men på med galonisar och ut med er Klimp. Som redan nämts, krypa, jaga, titta på fåglar. Mata ankor om ankor finns i närheten. Äta gräs, barr, bark, sand, jord, blommor.

Då vår Klimp fick sin bakslagsnatt så låtsades jag som ingenting följande natt. "Vaddå hade du uppvak igår? Vet INTE vad du pratar om för det har aldrig hänt".
:arrow: Den så väl omtalade attityden.

Ang. lurarna på dagen, det tar ett tag innan de sitter, längre än vad det tar för nätterna att sätta sig.
Jag har för mig att det var Tinis som hade en teori; att de små tror sig vara så utvilade nu när de sover (hela) nätter att det inte tror sig behöva lurarna.
Å så har jag för mig att det var Torsmamma som körde en "Lurkur". Att så fort Lillfis började vakna till under skarven så ramsade hon mjukt. Också ngt som jag testade och gav resultat. Annars så körde jag med dammsugaren så fick Lillfis sköta det där själv.

Själv, för att vara på den säkra sidan att ramsan alltid alltid fick sista ordet no matter what, så körde jag med bekräftelseramsan längre än "förskrivet/rekommenderat".

Efter si så där 2v. så pangramsade jag på morgonen om Lillfis vaknade innan klockan, därefter ingenting, jag stoppade helt sonika in öronpropparna. Må låta hårt men det svarade (hur man nu kan svara på öronproppar) vår kille bra på. Till slut fick han inte ens en pangramsa, han fick lösa det själv.
Idag brukar han vakna 10 minuter innan klockan då jag stökar i köket men vet att morgon är när John Legend spelar "Live it up" - larmsignalen på mobilen :)

Hoppas du blev någe' klok!
Fredrik76

Ny rapport

Inlägg av Fredrik76 »

Om Ny rapport från Natt 7.
18.50 Mamma lägger, Ramsar ut x4. Ligger och smågnry muttrar och gnäller. Är trött, Pratar.
19.09 Frågar (skriker) Ramsar x4.
19.10 Gråt ledsen.
19.12 Ramsa x8. Gnäller och muttrar fram till 19.19 Då det blir tyst. Sover.
22.30-23.30 Hostar enormt periodvis. Nyser. Skriker till. Hostar ännu mer. Somnar om av sig själv.
01.40 Skriker till - somnar om av sig själv.
05.40 Hostar och frustar. PANGramsa x4. Tyst.
6.08 Pratar. Jollrar. Ny PANGramsa x4. Mozart går på. Joller och prat....
6.25 vi går in och gör dag.

Dag 7

Somnade efter 10 min på sin fm-lur. vakande dock efter 30 minuter och somnade inte om. På sin EM-lur somnade han efter bara två minuter och den pågår fortfarande, med TV:n på, liksom Mozart. Jag har ramsar mjukt vid två gånger i "skarven" då han rörde på sig och grymtade i sängen. Alltså har han snart sovit 1 timme av 1,5 h som em-luren skall vara. Grymt nöjd är jag att han iaf har sovit mer än 30 min.
1000-tack för alla svar. //Calles mamma
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:thumbsup:
Mutta och summera dagen får man göra bäst man vill! :D
Fredrik76

Rapport från Natt 8 tills idag

Inlägg av Fredrik76 »

Natt 8
18.39. Är jättetrött. Ramsar ut x 4 inkl bekräftelse på slutet. Sover direkt.
19-20.30 Gnyr och gruffar i sängen ibland men somnar om av sig själv
00.15 samt 00.45 Hostattacker x 2. Skriker till emellanåt men somnar om av sig själv.
4.25 Hostar igen. Somnar om.
4.45. Gnyr och verkar vakna till. PANGramsa x 4. Tyst
5.15-5.45 Hostar jättemycket (minst 50 gånger - jag räknade)
5.45-5.55 Verkar vaken emellanåt.
5.55 Snackar. Musik går på. Snackar och somnar inte om¨
6.25 går in gör dag.

Dag 8. Sover bara 30 min på sin 45-min fm lur. Men Sover nästar hela sin em-lur sov ca 1tim och 20 min.

Natt 9
18.40 läggs. är supertrött. ramsar och bekräftar sover 18.44
19.12 Gnölar runt i sängen - ger bekräftelseramsa
00.00-00.25 Gnäller men ingen åtgärd - somnar om
6.15 Vaknar och pratar.
6.20 Går in gör dag.

dag 9
Sover 40 min av 45 på fm. Superbra!!!!
Sover 12.38-14.05 på sin em lur som skall vara 12.30-14.00!!! Också detta mycket bra tycker vi.

Nu har natt 10 börjat och vi kämpar på och hoppas att natt 9 skall upprepa sig.
:D .

När kan man börja sova honom ut i vagnen (rullande och på rygg) på sina lurar? jag tänker främst på eftermiddagsluren? Hur skall vi hantera det faktum att han är så enormt trött redan kl 17.00 på kvällen? Trots att han sovit bra på dagen och natten innan - eller kanske är det just därför han är så trött? Tack för allt stöd. Som vi ser det så är det ju vargtimmen 4-6.30 som tillsammans med dagslurarna fortfarande är största problemen även om dagen idag varit i princip fläckfri.

Hur ser in erfarna på att resa till mormor nu på torsdag och stanna 3-4 nätter - det skulle i så fall bli natt 14-18. Dvs efter uppföljningsveckans slut.
//Calles mamma
TorpSara

Re: Rapport från Natt 8 tills idag

Inlägg av TorpSara »

Fredrik76 skrev:När kan man börja sova honom ut i vagnen (rullande och på rygg) på sina lurar? jag tänker främst på eftermiddagsluren? Hur skall vi hantera det faktum att han är så enormt trött redan kl 17.00 på kvällen? Trots att han sovit bra på dagen och natten innan - eller kanske är det just därför han är så trött? Tack för allt stöd. Som vi ser det så är det ju vargtimmen 4-6.30 som tillsammans med dagslurarna fortfarande är största problemen även om dagen idag varit i princip fläckfri.

Hur ser in erfarna på att resa till mormor nu på torsdag och stanna 3-4 nätter - det skulle i så fall bli natt 14-18. Dvs efter uppföljningsveckans slut.
//Calles mamma
Fint jobb, jag skulle ju säga att det sitter nu. Ett enstaka vargtimmesuppvak är inget att bry sig om, och vakna kan han ju få göra, det gör vi alla om natten då och så. :wink:
:arrow: Daglur, jag har sen 6 månader aldrig lyckats få Edvard att sova längre än 45 minuter i vagnen. Andra har, men när han vill vända sig så går det inte, så då vaknar han... Annars tycker jag att ni kan testa, ni har passerat uppföljningsveckan nu. Brukar han sova gott i vagnen?
:arrow: Han är en liten Zombie. Det ger sig. Man kan bjuda på fem minuters lur (prick!), det kan göra stor skillnad och ska inte påverka resten av sömnen. Ladda med en muta när ni väcker bara. 8)
:arrow: Klart ni kan åka! BARNEN klarar en resa toppen, det är föräldrarna som vacklar... alltid... :roll: :wink: Det kan bli lite funderinga första kvällen, men tar man det bara sakligt så är det inga problem.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad bra natten gick och den här dagen. Pris och beröm :-({|= :heart:
När kan man börja sova honom ut i vagnen (rullande och på rygg) på sina lurar? jag tänker främst på eftermiddagsluren?
Jag personligen söver inte barnen på prommenad. Jag lägger dem i stillastående vagn. Om man absolut vill gå under luren så se till att han sover innan ni går. Annars får man räkna med att alltid gå prommenad under hela luren. Annars kommer han nog vakna i skarven. jag brukar istället gå prommenad med barnet i vaket tillstånd. Brukar vara mycket uppskattat :wink:
Hur skall vi hantera det faktum att han är så enormt trött redan kl 17.00 på kvällen? Trots att han sovit bra på dagen och natten innan - eller kanske är det just därför han är så trött?
Jag tror precis som du själv skriver att sömn föder ju sömn. Ge det någon vecka så ska du se att han är piggelin ända fram till kvällen. Om han blir för trött skulle jag ge honom en femminutare så att han orkar äta ordentligt och skratta. :D
Det kommer att gå super bara ni kan känna er trygga i situationen och därmed har med er attityden. Kan han få eget rum där? kom ihåg att ta med så att ni kan mörklägga ordentligt. Följ bara schemat och era rutiner så kommer han att fatta galoppen. :wink:

Ser fram emot nästa rapport :)

Ida

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Här fick ni dubbla svar :D :D :D

Ida

www.sovgott.net
Fredrik76

Flera frågor med lite fortsatt strul och nytt bakslag

Inlägg av Fredrik76 »

Under natt 10 skrek han till en del, hostade mycket men somnade och själv. Vaknade dock 5.20 (skall egentligen sova till 6.30) och somnade inte om trots musik och PANGramsa. vi fick göra dag 6.23.

Dag 10 gick superbra -han sov sina lurar (dock bara 1tim och 23min på em)

Natt 11 - är supertrött och somnar direkt - gnäller och gnyr 2 ggr under natten i kombination med hosta men somnar om. Vaknar dock 5.38 och somnar inte om - gör dag 6.23.

Dag 11 - sover OK lurar - hela fm luren om 45 minuter men bara 1tim och 5 min på em.

Natt 12 - BAKSLAG - Somnar 18.40 - Vaknar 00.10 Skriker. vi ramsar efter ett tag och så här håller det på med omsom sömn 5-10 minuter ömsom hysteriskt skrik till 01.40 (alltså totalt 1tim och 30min) sen sover han och vaknar 5.36 - somnar inte om trots PANGramsa och musik. men är tyst 15 minuter precis när jag tänkt gå in och göra dag. Så jag går inte in förrän 6.34 då han pratar igen.

Dag 12 - FM - luren för andra dagen i rad tvingas jag väcka honom efter att han sovit 45 minuter. EM -luren han sover 1 timme. Tvingas ge honom en 5-minutare 17.30-35. Han hade då somnat (nickat till) framför maten kl 17.00..

Natt 13. Somnar direkt och skriker till vid 22 tiden men somnar om och sover till 5.30 - PANGramsa och musik till trots somnar han "som vanligt" inte om - vi gör dag 6.20.

Dag 13 - sov bara 25 minuter på sin fm-lur. EM-lur pågår.

FRÅGOR - Hur gör vi med morgonen - hur ska vi få honom att sova till 6.30?????
Han är såååå trött på eftermiddagen vi 17-tiden (speciellt om han inte sovit hela sin em-lur) - vad ska vi göra åt detta? Ska vi börja fundera på att ändra schemat?

Schema 18.45-6.30 natt. 6.30 Mat (välling) 8.30-9.15 sova 10.00 Mat 12.30-14.00 sova. 14.00 Äta 17.00 Äta 18-18-45 Bad, skoj & nattslurk.

Tack //Calles mamma
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Jag tycker att schemat ser fint ut och behöver inte ändras än på ett tag enligt mig.

Lite tips på tidiga morgnar:

1)Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

När ni gör detta kan ni även lägga upp till 30 minuter tidigare på kvällen för sömn föder sömn och kan alltså ha en poritiv effekt på tidiga morgnar.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och grundfrågan, så här sommartid:
:arrow: Mörkt i sovrummet? Det ska vara KOLsvart nattetid (inte ens grådager) och jag tycker att det gärna kan vara rätt så mörkt dagtid också, framförallt om man har fått en dålig vana att vakna för tidigt på sina daglurar.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"