Elsas kur!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
gosmamman

Elsas kur!

Inlägg av gosmamman »

Elsa (nu 5mån) har sedan födsel haft fasta tider och dylikt och sen 2 veckor sen ca har vi kört "sova hela natten" och det har gått över förväntan! Efter sommartiden har hon dock sovit lite mer oroligt på natten...kan det bero på det? Innan dess sov hon verkligen 18.30-6.30 men nu vaknar hon till 1-3 ggr per natt. Ibland behövs ramsa och några gånge har hon varit vaken en längre period.

Till saken hör att hon tjoar mkt innan hon somnar både natt som dag. Känns trist!! Hur ska man få henne att sova utan att skrika???????? Jag har snabb läggning och skratt! Men det tar alltid 5-20 min skrik innan det blir tyst! FATTAR INTE VAD DET BEROR PÅ!? Jag ramsar en gång på väg bort och avvaktar. ibland kanske jag ramsar 1 gång till och jag bekräfterlse ramsar henne när hon blir tyst (oftast!).( hur länge ska man hålla på med det?) jag går aldrig in och buffar utan i så fall tillrättalägnning.

Hon är vaken 2 tim mellan varje pass...kan det vara att hon inte är tillräckligt trött???
Mamma till Arvid 050131 (kurad vid 7 mån) och Elsa 071028 (SM från början) och en ny liten Saga 110503.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej! Har du en annan tråd i gång med schema och så? I så fall är det bra att fortsätta där!

Men kort: Gråten kan hålla i sig ett tag. Vissa behöver längre tid på sig att summera dagen, och böka lite. Det kommer att ge sig. Slarva inte med skrattet till godnattet, det ska skrattas rejält.
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Ja, jag har en annan tråd på "späda barn....", trodde det var bättre att starta en ny här i och med att vi kurat henne....?

Schema:
sova 18.30-6.30
ersättning kl 7
sova 8.30-9.15 (somnar kanske 8.40/8.45) - går till dagis med storebrorsan. väcks och sedan kort promenad med hunden.
äta 10.30 pure (endast i början av detta än, men elsa gillar det skarpt! Hur fort kan man öka matintaget och ta bort ersättningen? ) och ersättning
sova 11.30-13.30 (börjat sova inne med själsängen - pinsamt när hon ligger och skriker när grannarna sitter ute nu framåt våren!)
äta 13.30 (blir oftast 14) för vi hämtar arvid på dagis kl 14 så det här blir lite stressigt!!
sova 15.40-16.00 (SVÅRT att somna in här!!)
äta 17 gröt
bad 17.30
äta ersättning 18
sova 18.30
Mamma till Arvid 050131 (kurad vid 7 mån) och Elsa 071028 (SM från början) och en ny liten Saga 110503.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Hur ser bakgrunden ut?

Jag har varit bortrest under helgen, därav långa svar tiden. Hur har helgen gått?

Jag säger samma, kör på med skrattet till go nattet, dag som natt.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Hej igen!
Nu är elsa 5 1/2 mån och en gla och social tjej!!

Nätterna sitter bra, kanske vaknar till nån gång under natten ,men då ramsar jag och hon somnar om. Har precis lärt sig vända från mage till rygg och blir ibland arg för då dettta händer kan hon inte somna om! :lol:

Jag jämför ju hela tiden med arvid (som nu är 3år) som var en trött liten kille med stort sömnbehov och det verkar inte elsa ha ALLS!

De flesta lurar har börjat strula nu ...hon är vaken ca 2 tim mellan varje och jag börjar tro att det är för lite.. funderar på om jag ska dra ut det till 3 timmar... Hon ligger och skriker 10-15 min vid varje dagspass nästan och nu har nattningen börjat strula. Jag upplever att hon inte är trött nog! Sista passet får hon nu 15.40-16 och nattning 18.30. Men dra jag ut på tiden under de andra 2 passen (8.30 och 11.30) då blir ju 15.40-passet ännu senare och då funkar läggningen absolut inte. När börjar man gå över till 2 lurar per dag? Är hon för liten eller är det väldigt individuellt???????? Eller ska jag korta ner de 3 passen ? (45 min, 120min, 20min)
Behöver lite tips!!
kram
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Jag tycker att ditt schema ser jätte fint ut, och det borde passa som handen i handsken tycker jag.

Var/hur sover hon?

Hur mycket äter hon i dagsläget?

Utevistelse?

//Malin
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Ja, jag tycker också att det BORDE funka!?!?

vi är ute och promenerar med hunden 45 min efter första luren , sen går vi ut efter andra luren för att hämta arvid på dagis och tar då en hundprommis då igen.

Hon äter bra. ersättning till frukost (220), sen en liten burk pure plus dessert och ersättning, ersättning kl 14 (220) plus lite frukt och sen gröt 17 och ersättning och ersättning kl 18.

Ligger och leker mkt och försöker se till att vara naken fis någon gång per dag.

somnade kl 11.35 och vaknade 12.15...jag ramsade, avvaktade, gick in och la henne på magen igen (bajs!!) och sen ramsa. kl 12.30: jättelessen och arg unge och jag känner verkligen att hon kommer inte somna om!! då tog jag upp henne... vill inte låta henne ligga och skrika så där. känns inte alls bra. nu får hon hålla sig vakne till kl 15.30 då nästa soovpass är...
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

jag puffar lite... :D
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag vet inte riktigt hur jag missat dig här :oops:

Somnar hon fint i vagnen? Ligger hon på mage eller rygg i vagnen?

Jag personligen tycker att det är aldeles för tidigat att byta till två lurar redan, dom flesta behåller tre lurar tills efter 8 månaders ångesten har lagt sig.

Har hon mörkt eller ljust i rummet på dagen. Jag själv har också en kille som hade mycket svårt att sova på dagen tills jag mörklade totalt på inne på dagslurarna och även hade ett mörkläggningstyg över vagnsuffletten. För att få ordning på lurarna så förlade jag alla lurar ute i vagn, em luren promenerades och på fm så sovs det i stillastående vagn på altanen. Jag tyckte att det var enklare att kunna verktyga när han sov i vagnen och jag kunde ramsa alt vagna utan att han såg mig, som kan bli lite tjorvigt när man går in och lägger tillrätta, solfjädra eller what so ever. Bättre attityd hos mamma och inget synintryck som sätter igång hjärna hos den lilla. Mycket bra tyckte jag :D

//Malin
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Tack för snabbt svar!
Jag drar ner gardinen i sovrummet men jag hänger inte upp mörkläggningstyget. I vagnen har jag bara haft ett fleecetyg, men jag kanske borde ha mörkare där!

Hon sover ute på fm och em och lunchpasset inne. Jag funderar på om jag skulle kunna ha schemat 12-45-90-45 eller 12-90-90-20 (kanske för mkt sömn här?)
Jag upplever att det är svårt att få henne att somna om både inne och ute!!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Javisst kan du ha ett schema som är 45-1,5-45 likaväl, det är också ett fint schema. Om du tror att det passar fröken bättre så skulle det ju vara helt superbt!

//Malin
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Hej!
Elsa kurades alltså för ca 5 veckor sen och det har funkat bra... lite svårt ibland att få henne att sova till 6.30 varje morgon men hon har i alla fall sovit hela natten. Om hon har vaknat har vi ramsat och hon somnat om...om klockan inte är runt 5/6.
Tyvärr har hon börjat vakna på nätterna den senaste veckan och kan inte somna om...är då vaken 30 min....
Hon har börjat vända sig från mage till rygg hela tiden och blir då förbannad för hon kan ju inte vända tillbaka. och det är i samband med detta som hon sover sämre och har dessa längre uppvak!

Det jag har gjort är ju att gå in och vända henne tillbaka till mage...och det har ju blivit några gånger varje läggning/natt... Är det det som gjort att hon vaknar oftare nu?????????
Hade det varit bättre om jag låtit henne vara? Men då skriker hon upp sig efter ett tag...
Min man tror att vi måste kura om henne! Vad tror ni??????
Måste man då köra hela kittet, dvs ligga vaken utanför hennes dörr och buffa första natten osv???

Tacksam för snabbt svar!
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tror ingen omkurning behövs, utan just nu händer det mycket fysiskt och lilla kroppen har inte riktigt tid att vila.

Så all vakentid ägnas åt vändningträning, för så fort hon har full koll så kommer hon sköta det själv, så mycket tid på golvet med hjälp till självhjälp.

Tills att hon fixar vändningarna själv så kan du bjuda på en vändning per läggning/uppvak, sen för hon sköta det själv. Och somnar hon på rygg kan du gå in efter 10 min och vända till mage.

Det är en lite stökig period men överarbeta inte, använd verktygen som vanligt och lita till att lilla fröken faktiskt kan somna i alla positioner. :lol:

//Malin
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

ok.... :D hon är verkligen i en utvecklingsfas nu!!! Blivit mammig till och med! :D Kollar på mig och ser om det är ok att vara hos mormor eller nån annan... :lol: ja, hon är för söt!

Jag försöker träna magträning för henne så mkt som möjligt, problemet är att hon spyr så lätt hela tiden!
Jag funderar på om jag bytte från ersättning till välling för fort kanske?! nog för att hon spyr med båda men vällingkräket luktar sååå mkt äckligare!! :wink:

Inatt vaknade hon 04 och somnade om kl 05! Men hon är ju inte jättearg och ligger och skriker...jag ramsade när hon vaknade..avvaktade och sen när hon började bli arg gick jag in och la henne på magen...avvaktade igen en stund och sen tror jag att jag la henne tillrätta en gång till...? jag va lite trött!! :lol:

Min man har fått för sig att det är pga mig som hon vaknar oftare nu på natten och inte kan somna...alltså pga att jag har gått in och lagt henne på magen igen några gånger per natt... Vad tror du???
Därför tror han att vi behöver en omkurning med buffning och hela kittet! Men du tror alltså inte det? Han tror att det är ramsan som inte riktigt tar. Men den funkar bra på förnatten och oftast på dagen, men det är svårt att få den att ta när hon vaknar efter 30-45min på dagslurarna, men det kanske är normalt?

Kan man köra hela natten men inte ha helfasta tider på dagen???
Ibland vaknar hon ju 5.30 (tar ej upp då) och ibland 6.30 och det gör ju ganska stor skillnad om hon ska sen sova 8.30... Men om jag kör med samma antal timmar mellan varje pass och har koll på antal timmar under dagen..eller snurrar det till det för henne???

Har lite svårt att få till ett bra schema, känns som om det är mkt som ändrats sig för henne nu! nu 12-45-120-20 men det har inte funkat så bra. och hon sover nästan ALDRIG 12 timmar på natten utan kanske snarare 11.5. fm-luren funkar bättre och där skulle hon säkert kunna sova 60-90 min och lunchen max 90 min...Har du nån bra ide?
Många frågor!! :D
kram
duggan

Inlägg av duggan »

Nej jag tror inte att det behövs en omkurning, och man ska inte söka problem, så ta ett snack med gubben, hotta upp attityden och se det här som en genomgångsfas, det går över formodligen inom en vecka med mycket träning dagtid. Om hon kräks lätt kan du ju låta bli just när hon har nyätit, men sedan är det nog bara att köra, jag gissar att inte hela portionen kommer upp?!

Jag tycker att när schemat strular så ska du tighta upp det ännu mer och lägga/ta upp på minuten då brukar det rätta tills sig.

Hur bemötser du hennes tidiga uppvak?

Här kommer lite tips:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna (inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter hon? Om hon blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter henne sedan vara. Om hon fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills hon blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hennes protester, sätt på musik utanför hennes rum i en volym som överröstar hennes protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hennes protester avtar. När hon tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hennes protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör hon att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på dottern. Kryp i säng igen när hon somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover hon nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara dotterns frågor på ett betryggande sätt som ger henne signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Hur är mörkläggningen i sovrummet, för det är A och O för att sova tills morgontiden, jag lovar det så inte sipra in en gnutta ljus!

Gällande schemat så kan du ändra till 12+45+90+45 om det känns bättre, vad tror du om det? Men annars tycker jag att erat befintliga schema ser bra ut, men om du vill ha kortare långlur så kanske detta passar bättre?!

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"