Rebekas tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ilindstrom

Rebekas tråd

Inlägg av ilindstrom »

Här hittar du din tråd Rebeka. Lycka till med den lille och vilken rikedom att ha fem små där hemma :heart:

Håller på att kura son nr5 som är 5,5 vecka gammal.
Följer standardmodellen dagtid och allt där funkar bra. Han äter är vaken och delaktig mm och sover fint.
Bestämde att i lördags var det dags att starta med första nattmålet.
Normalt vaknar han 01.30 och ca 05.00 och äter och somnar om. Han somnar 21.00 varje kväll.
Natten till torsdag förra veckan sov han av sig själv från 21 till 03.41. Vi hade tänkt 21-04 så det visar ju bara att han kan sova så länge.

Startade som sagt i lördags. Vi var uppe 4 ggr och körde vagnen. Skrutten skrek inte utan gnydde och gnällde lite bara och somnade snällt om inom 10 minuter. Superlätt ju. Ingen av de andra har varit så lätta.

Natt 2. Fortfarande inget skrikande. Men vaknade 6 ggr och ville inte somna om lika smidigt. Hm... De ska ju vakna mindre andra natten...

Natt 3 (inatt) började kl 00.00 ca. Vaknade, somnade om, vaknade 5 min senare, somnade om, vaknade 5 min senare... Fram till 02 drygt. Då gav jag upp. Jag VET, jag vet. Man ska inte göra det. Men jag ska överleva dagarna också. Gav honom mat och han sov sedan snällt till kl5.

Varför blir det så här? Vad gör vi för fel? Eller är han trots allt för liten? Behöver han maten? Men han kan ju sova om han vill, det har han ju visat.

Hjälp!!!

Till överst på sidan

TorpSara

Registreringsdatum: 18 december 2006
Postat: tis apr 15, 2008 08:11 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Hej! Nästan alltid är det maten som gör det. Mer mat, i massor på dagen! Då brukar det ge sig mer eller mindre av sig själv! Han har ju visat att han kan, men som sagt, allt som han kan äta, ska han äta!

Till överst på sidan

TorpSara

Registreringsdatum: 18 december 2006
Postat: tis apr 15, 2008 08:11 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Och välkommen hit! Och välkommen till ett underbart föräldraskap!

Till överst på sidan

Rebeka

Registreringsdatum: 15 juni 2007
Postat: tis apr 15, 2008 08:17 Rubrik:

Jo, men han får så mycket mat han vill ha hela dagen. Ända tills han släpper bröstet och blir arg när det kommer mat. Kan omöjligt trycka i honom mer...
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hmmm det där blev ju inte så snyggt :-k Det bästa kanske är om du gör en ny tråd här på späda och små där du skriver samma sak igen :roll:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Äh, nej vi fortsätter då här tycker jag!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Rebeka, så kul att "se" dig här!
Tänk att ha fem små killar - respekt!

Är han född när han "ska", eller är han för tidig eller för sent?

En månadsbebis ska ju kunna klämma sex timmars sömn, och en tvåmånaders åtta, men det hänger lite på att de är fullgångna!

Får du väcka honom på dagarna, för det tyckerjag har stor poäng, att han känner att det är du som har kollen på när det ska vaknas och somnas! Så om du inte väcker honom på dagvilorna, så börja med det tycker jag :D :!:

Och precis som TorpSara säger, och du själv vet, så ÄR mätt mage viktigast av allt! Till alla mål!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Rebeka

Inlägg av Rebeka »

Hej!
Han är född i lagom tid. Blev igångsatt 41+1 Och han är är fullviktig. väger drygt 5 kg. Min största grabb nånsin:)

Har väckt honom ibland och ibland inte. Beroende på hur dagen ser ut,
Är en massa flängande i bil för oss på dagarna och det är ju inte så roligt.
Ska försöka kolla över mitt schema på honom. Behöver kanske göra några justeringar...
Funderar även på om Jag ska börja ge lie ersättning emellanåt. Trivs inte så bra med amningen alla gånger.

Men hur ska jag göra? Ska jag fortsätta vagna eller börja med att se över dagarna och ge det ett nytt försök lite längre fram?
Rebeka

Inlägg av Rebeka »

Läste nu lite om boken "sova hela natten"
Är det nån ide att köpa den kanske?
Det enda jag gått efter är barnaboken.
Bör man också vänta tills han är 4 månader som det står där eller ska jag fortsätta med att följa den kära barnaboken?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej på dig! :D

SHN-boken är helt suverän, köp den! Det är inte bara en kurbok utan mycket en filosofi-bok.

Man brukar prata om standardmodellen fram till 4-6 månader sådär (med fast schema från 2 mån). Förmodligen behöver du sedan inte kura i stor stil utan bara införa hel natt med ramsa när det är dags. Så gjorde jag i alla fall.

/Tinis
Rebeka

Inlägg av Rebeka »

Kan ju berätta att jag bestämde mig för att avvakta ett tag med kurandet och baraför det så so han frå 21-03. Helt perfekt. Men så hade vi ju också vagnat i tre nätter. Hoppas dt inte var en engångsgrej.
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"