Pangramsa

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ÅsaK

Pangramsa

Inlägg av ÅsaK »

Hej!

Har en son på 14 månader. Kurade honom för ca en månad sedan och nu sover han oftast hela nätterna. Däremot vaknar han emellanåt en till en och en halv timme för tidigt. Oftast ligger han i sitt rum och jollrar och är inte ledsen. Har varit konsekvent med pangramsa när han vaknat men det funkar inte. Jag säger den i ett svep om fyra och sedan inget mer. Är det någon som har något förslag på vad jag ska göra? Det märks så tydligt på dagen att han inte sovit tillräckligt, han blir grinig och trött. :( Dessutom har vi lite problem med dagslurarna så det är svårt att kompensera natten med extra marginalkvartar på dagen.
Vårt schema ser ut som följande:
Vaknar 08.00
Sova 12.30-14.00
Sova natt 20.00

Tacksam för svar

/Åsa, mamma till Arvid
mia75

Inlägg av mia75 »

Har ni tillräckligt mörkt i rummet? Vi har precis skaffat mörkläggningstyg för hela fönstret och det har hjälpt oss jättemycket!
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
:idea: Man ska inte laga en trasig natt med marginalkvartar sägs det här då och då. Men...jag vet hur det känns när det är svårt att sträcka ut vakentiden och 5-minutare skulle behövas 2-3 gånger på en dag. :roll:
Undrar om det här räknas till en sk. "trasig natt"? :?

:idea: Du har väl riktigt mörkt i rummet? Jag provade ett tag med pangramsa när vår son vaknade vid 05.30 (morgon 7) en period men faktum är att för oss har det funkat allra bäst med att göra INGENTING, absolut ingenting om inte det blir ledset eller missnöjt frågande. Då har vi ramsat förstås som en påminnelse om att det är natt. Ligger han bara och jollrar så får han göra det och vi låter tystnaden och mörkret tala sitt tydliga språk.
Någon gång har det förstås blivit så att han inte hunnit somna om inom +marginalkvart (händer om han t ex vaknar ganska nära till morgon 06.35 t ex) och då har jag använt marginalkvartarna trots allt. :roll:
I morse vaknade han och jollrade och blåste bubblor :lol: vid 06.30, började fråga efter 5 minuter. Jag ramsade och han somnade om och vi väckte honom 07.15 så idag flyter dagen på. :D

Nu är ju vår son inte kurad, bara standardmodellad :wink: och han är ju rätt mycket yngre än din. Hoppas du får några råd från "jämnåriga" också. :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
ÅsaK

Inlägg av ÅsaK »

Tack för svaren!

Vi har mörkläggningsgardin och persienner men vi bor i Luleå så det är ljust nu nästan dygnet runt så det är svårt att få helt mörkt. Det kommer in ljus i glipan mellan mörkläggningsgardinen och väggen. Har ni några tips för att få ännu mörkare?

Vi har provat att låta honom vara på morgonen men det resulterade i att han vaknade tidigare och tidigare för varje morgon. Men vi kan ju prova igen. Det kanske bara var tillfälligt. :?

Tack igen och vilket suveränt forum det här är.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Försök verkligen fixa mörkläggningen - det går :D Tipsa, alla :D

Och läs Tips på vägen, fundera och resonera (med varandra, inte med barnet :roll :lol: ) och välj ett sakligt förhållningssätt. Glöm inte de andra sjutton bebisarna :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mia75

Inlägg av mia75 »

Vi klippte sönder mörkläggningsrullgardinen och satte fast den med kardborreband runt hela fönstret. Garanterat mörkt! :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Mindy

Inlägg av Mindy »

Japp, gör som Mia75 (såg att vi fick samma tanke vid ungefär samma klockslag :lol: ), så har vi också gjort. Det är helt enkelt ett MÅSTE. En glipa gör ju att hela rummet blir så pass att man kan titta omkring på olika saker...T o m för oss vuxna kan det ju vara svårt att skilja natt från dag, särskilt här i norr. :wink:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"