Avsteg från schemat

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kelly

Inlägg av Kelly »

Hmm, i natt måste något ha hänt för det har varit en :evil: -natt! Lillan har vaknat fler ggr än hon gjort någon gång innan vi började kuren! :? Vad kan jag ha gjort för fel? :?

I går sov hon middag ute, som hon gjort alltid, hon har aldrig velat sova middag inomhus i sin säng, och det passar även oss bättre att hon sover i vagnen då vi hämtar storebror på förskolan. Hon sover på rygg. I går sov hon nog ca 2 tim istället för bestämda 2,5 men hon fick ligga kvar i vagnen då hon inte var ledsen.

Min mamma kom då hon ska stanna hos oss några dagar för att hjälpa till på dagarna så att jag får sova. Lillan är väldigt glad i mormor och det är knappt att jag duger när hon är här. Hon kom hit ca kl 11 på fm. Nåja, så här blev natten:

19.30 var glad o skrattade. Vi hade busat med mormor o storebror. Så fort jag kom över sängen o skulle lägga ner henne blev hon jätteledsen. Hade sen svårt att buffa henne för att få henne lugn för hon ålade sig och grät jättemycket. Men efter ca 2 min solfjädrade jag o ramsade mig ut. Ramsade en gång till.
19.36 Bekräftelse x 4
19.48 Ramsa x 4 x6 x4 x4
19.55 Bekräftlese x4
20.03 Ramsa x 4 x 4
20.06 Bekräftelse x 4 + tyst
20.46 Ramsa x4 x 4 x4 x4
20.52 Bekräftelse x4 +tyst
22.21 Ramsa x 4
22.23 Bekräftelse x 4 + Tyst
00.18 Ramsa x 6 x 4
00.20 Bekräftelse x 4 + tyst
00.40 Ramsa x 4 (Storebror vaknad här o hade kissat ner sig! De sover i samma rum)
00.42 Bekräftelse x 4 + tyst
01.50 Ramsa x 4 x4
01.53 Bekräftelse x 4 + tyst
03.11 Ramsa x3 + bekräftelse x 2 + tyst
03.58 Ramsa x 4 x 4 x 4
04.03 Bekräftelse x 4
04.05 Ramsa x 4
04.08 Bekräftelse x 4
04.19 börjar gnälla som övergår i gråt
04.25 Ramsa x 4
04.29 Bekräftelse x 4 + tyst
06.30 Ramsa x 4 x 4 x4
06.36 Bekräftelse x 4
06.37 Ramsa x 4
06.39 Bekräftelse x 4
07.05 Väcker henne med glada tillrop när jag hör henne gny till.

Vad i hela fridens namn är fel? Vad gör jag för fel? Kan tilläggas att hon är väldigt förkyld när jag tar upp henne. Hon nyser flera ggr o snoret bara hänger från näsan!

Ramsar jag för mycket? Stör jag henne? Men jag ramsar inte när hon bara gnäller men när det går över till gråt så känner jag att jag måste! Jag upplever inte att hon har varit arg i natt utan mest ledsen. Och som hon var när jag skulle lägga henne - hur jobbigt som helst. Just nu känner jag mig totalt misslyckad. Hade detta hänt om några nätter hade jag kunnat se det som ett bakslag men inte redan!

Flera ggr i natt var jag på gång att ge upp, rusa in och ge henne nappen och ta upp henne, men lyckades hejda mig. Skulle jag kanske gått in till henne och gett henne beskedet ngn gång?

Måste oxå erkänna att hon har haft napp under dagen, både när hon skulle sova middag och när hon blivit riktigt ledsen. Men inte på natten, kan hon bli konfunderad av det?

Tacksam för svar o peppning för det behövs verkligen! Kände mig så nöjd under gårdagen och så blir det så här!! :cry:
Mamma till pojke född 050307 och flicka född 070515
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! Lite snabbt bara... :D

Om jag minns rätt är är du inne på 3:e natten och då händer det saker. Jag länkar med en krönika som beskriver allt så bra! http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Kasta tutten på alla lurar, bums! BARA en sömnförstörare! :shock:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Kelly

Inlägg av Kelly »

Jo, men det kanske blir bättre till natten då, men jag har ju inte varit inne hos henne en enda gång. :!: Jag har gått vakt utanför och talat om att vargen/lejonen inte kommer. Hur är det jag ska göra då? :?

Just nu känner jag mig helt uppgiven och känns som jag inte orkar en natt till utan att jag ger upp och låter det bara vara! :cry: :cry:

Nu ligger hon vaken oxå på sin middagslur och hon måste ju få sova om hon ska orka vara!!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej kelly!

Vill bara säga att det är vanligt att barnen gör ett sista djupdyk med massor av frågor innan de börjar sova gott. Glöm inte att det här är en process och ingen mirakelkur. Utan du jobbar med ett mål i sikte och allas väg fram dit ser olika ut. :roll: :wink:

Så fram med attityden och säkerheten. Läs gärna Annas januarikrönika så kommer nog endel klarna :wink:

Ge inte upp nu. Du ska ju ge din dotter hennes välbehövliga sömn, inte sant :wink:

Kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Kelly

Inlägg av Kelly »

Ja, jag var helt uppgiven o desperat igår. Tror mycket beror på att jag är var så trött. Ska ta alla nätterna själv och även om jag har hjälp på dagarna så är det inte detsamma. Har nu verkligen försökt att få bort oron som jag annars överför på lillan. I natt har det gått mkt bättre, trots att hon är dunderförkyld och kräktes upp hela nattslurken precis när hon svalt det sista! Blev orolig att hon skulle kräkas mer ggr därför gick jag in ett par ggr under natten för att kolla till henne.

19.30 Solfjäder och ramsa x 4
19.32 Bekräftelse x 4 + tyst
20.07 Solfjäder Ramsa x 4 x4 x2 + bekräftelse x2 + tyst (var inne o letade efter storebrors pyjamas, dumma mig som glömt ta ut den innan)
21.34 Solfjäder + ramsa x 4 x4 (Storebror kom upp o jag var tvungen att gå in med honom)
21.37 Ramsa x 2 + bekräftelse x 2 + tyst
03.09 Solfjäder +Ramsa x 2 + bekräftelse x 2 + tyst
03.44 Gav henne nässpray, hon var otroligt tät, solfjäder + ramsa x 4. Följdes av lite gnäll
03.53 Bekräftelse x4 + tyst
05.54 Ramsa x 4
05.58 Bekräftelse x 4 + tyst
06.08 Solfjäder + Ramsa x 4
06.11 Bekräftelse x 4 + tyst
07.00 Väckning

Ja som ni ser så vad det jag som väckte henne vid några tillfällen och jag ska försöka skärpa mig med att komma ihåg storebrors saker :? :? . Sen ska jag nämna att jag gav henne alvedon innan läggdags då hon hade hög feber. Kanske hjälpte till att få henne att somna, jag vet inte. Men det känns ändå som vi är på rätt kurs igen. Vet att det är en procedur o inte en mirakelkur. Men jag tror att alla vi som varit sömnlösa ibland önskar att det vore en mirakelkur! :lol:

Men tack så mycket för alla svar o peppning. Skulle aldrig klarat det annars! :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad skönt att ni är på rätt väg igen. Och som du sa så är det ju bra att inte gå in i onödan :wink:

Jag tycker du jobbar på bra och nu tror jag att attitden har hittat rätt igen, eller vad tror du? :wink:

Bra jobbat :thumbsup:

Kram :heart:
Ida

www.sovgott.net
Kelly

Inlägg av Kelly »

Mycket bättre inatt. Pappa nattade. Somnade på 12 minuter. :D
Sen vaknade hon första gången vid 5-tiden! Suveränt :D Timmen mellan 6 och 7 var det många uppvak men det är helt ok tycker jag. Har ju läst att det är jättevanligt att det blir så.

Men några frågor har dykt upp:
När vi är på landet sover vi alla i samma rum. Kommer det att ställa till det för henne? Ska vi ramsa från sängen eller ska vi gå ut utanför dörren? Vi ska åka dit nästa helg så lite rutin har hon väl hunnit få men kanske inte tillräckligt!

Vi jobbar på med en jätteförkyld lilla som just nu bara äter välling och inget annat! :( Men huvudsaken är att hon får i sig någonting.

Hälsningar..
Kelly

Inlägg av Kelly »

Mycket bättre inatt. Pappa nattade. Somnade på 12 minuter. :D
Sen vaknade hon första gången vid 5-tiden! Suveränt :D Timmen mellan 6 och 7 var det många uppvak men det är helt ok tycker jag. Har ju läst att det är jättevanligt att det blir så.

Men några frågor har dykt upp:
När vi är på landet sover vi alla i samma rum. Kommer det att ställa till det för henne? Ska vi ramsa från sängen eller ska vi gå ut utanför dörren? Vi ska åka dit nästa helg så lite rutin har hon väl hunnit få men kanske inte tillräckligt!

Vi jobbar på med en jätteförkyld lilla som just nu bara äter välling och inget annat! :( Men huvudsaken är att hon får i sig någonting.

Hälsningar..
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vilken härlig rapport! \:D/ :-({|=

Vad glad jag blir och vad fint ni jobbat, lillan, du och pappan. Tidiga uppvak kan man få drass med ett tag. Men med tålamod och envishet så sover de snart tills det är morgon :wink:

Mörkläggning är superviktigt så här när sommaren närmar sig. Sedan här jag själv nyligen upptäckt hur fantastiskt väckarklockan fungerar. Använder ni den? Annars kan jag varmt rekommendera den. :wink:

Ja det här med landet :-k Hmmmm, jag sulle försöka skärma av henne. Kanske med ett tygstycke upphängt i taket eller en bohylla? Försök att få en egen vrå åt lillan. Sedan kan ni ramsa från sängen om ni vill. :wink:

Jobba nu på lika bra som ni gjort och så hoppas jag att lillan snart blir frisk och börjar äta som en häst igen :)

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
Kelly

Inlägg av Kelly »

Hon sover jättebra på nätterna nu. Vi kan knappt tro det är sant. En morgon har jag fått väcka henne vid 7 annars vaknar hon gärna vid halv 7 men det kan vi leva med! :D

Har fortfarande lite struligt vid läggning. Ibland har det gått på 10 min eller mindre men tex igår tog det en halvtimma. Kanske jag ramsar för mycket och stör, men jag tycker att hon verkar ledsen o arg. :?

Sen en fråga ang. väckarklockan. Verkar vara en bra idé o jag har redan inhandlat en. Men undrar lite hur man ska göra så här i början? Om jag ställer den på 7 och den ringer o hon är jätteledsen vid den tidpunkten så kan jag ju inte ta upp henne. Ska jag göra så i början att när det är dags att gå in och ta upp henne så låter jag klockan ringa eller hur funkar det?

Hälsningar från lycklig mamma som får sova på nätterna och lycklig lilla som även hon får sin sömn! :sleep: :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad roligt att höra att nätterna går bra. :D Oftast brukar man störa mer än vad man gör nytta om man ramsar på kvällen. Husljud och musik brukar fungera bättre. Men självklart om hon är ledsen på riktigt så använder du de verktyg som du bedömmer behövs som tex ramsan. :roll:

Det finurliga med väckarlockan är att du gör morgon just när den ringer och ingen annan gång. Alltså spelar det ingen roll om hon sover, är tyst, är arg eller så. Det är inget hon kan påverka utan bara klockan. Efter bara ett par dagar brukar de koppla att det är väckarklockan som gör morgon och då kan man ju lika gärna sova :wink:

Ida

www.sovgott.net
Kelly

Inlägg av Kelly »

Ok, så om klockan ringer och hon är arg eller ledsen, ska jag ta upp henne ändå? Man skulle ju inte ta upp dem om de var ledsna. Är det annorlunda när man använder sig av klockan då?
duggan

Inlägg av duggan »

Hej, jag hoppar in lite snabbt för ilindstom

Ja när du har väckarklocka kan du gå in fast hon gråter, för då har hon inte skrikit sig till dig, utan det är klockan som bestämt att morgonen kommit.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Kelly

Inlägg av Kelly »

Nätterna fortsätter att vara underbara! :D Här sovs det som bara den! :sleep: Har precis börjat med klockan och får se hur det går. I morse sov hon när klockan ringde och jag är lite tveksam om hon verkligen hörde klockan eller om hon vaknade av att jag tände ljuset och väckte henne med klang och jubelrop! Jag får se hur det går.

En fråga. Jag har ju läst boken och även här på forumet och jag förstår inte det här med husljud och musik? Jag kan köpa det på kvällen att det inte ska vara tyst men på morgonen när man ska få dem att sova ända till det är dags att vakna, varför ska man göra husljud då? Ska de inte tro att det fortfarande är natt och på natten händer ingenting? Likandant har jag läst om att en del sätter på musik mitt i natten när barnet skriker och ramsan inte tar. Varför ska man göra det? :?: Vill ju gärna vara förberedd för jag vet ju att det kommer att komma nätter som lillan skriker av en eller annan anledning och då känner jag att jag måste veta varför jag gör vissa saker annars känns det helt konstigt! :?

Hälsningar Kelly
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag har tänkt så här angående husljud. Om den lille vaknar och ramsan inte kan hjälpa den lille till ro. Utan han undrar fortfarande om mamma verkligen vaktar så förmedlar jag det genom att i handling visa att jag faktiskt är vaken och kan se och höra om det händer något farligt. Ska tilläggas att det inte har hänt så många gånger. Några få under åttamånadersångesten då frågorna kan återomma. Hoppas det var svar på din fråga :wink:

Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"