Nyöppnad dagmamma

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
susasander
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 13:12
Ort: Nacka

Nyöppnad dagmamma

Inlägg av susasander »

Hej allihopa

Har precis öppnat eget familjedaghem. Helt perfekt nu kan jag både vara hemma med mina egna barn utan att vara urfattig :) och samtidigt arbeta med något jag verkligen tycker om, barn, kan det bli bättre!

Tänkte bara kolla om det finns några andra i stockholmsområdet som också är dagmammor om man kanske kan träffas någongång i veckan eller så. Är skönt att träffa andra med liknade värderingar.

Sussie
Susa med Joline 050708
å Robin 070126
----------------------------------------------
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Grattis!!!!! :thumbsup: Hoppas du får napp.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Men så härligt!
Berätta mer, blir ju nyfiken ju :D
Hur många är ni varje dag nu?
Åldrar?
Tider?
Aktiviteter?

Skriv gärna hur era dagar ser ut!
Sophie
susasander
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 13:12
Ort: Nacka

Inlägg av susasander »

Just nu har jag fyra st barn (varav 2 egna) men planerar att ha 6 st sammanlagt. Så jag har bara mjukstartat det hela. Jag har öppet mellan 730 och 1630 och har mina fasta rutiner, egentligen samma som jag har haft med mina egna barn fast med lite modefiering (tar tid att klä på fyra barn när man ska ut :) )

Jag har haft svårt att hitta rätt ålder på barnen eftersom de flesta i kön är 1 åringar så som det ser ut nu kommer jag att ha en grupp där alla barn är under 3 år (två 1 åringar två 2 åringar och två 3 åringar). Aktiviteterna kommer att anpassas mycket efter åldern men jag har fokus på miljö/natur och hälsa så vi kommer att vara ute väldigt mycket. Vill att vi ska ha 3 utedagar i veckan där vi tar med oss lunch och sover middag ute men jag måste lösa allt det praktiska först (typ vart ska alla barnen sova?) Vi kommer att gå till återvinningen vara i olika parker i närområdet, gå på storsångsamling och gå på teater, museum och sånt när rätt ålder är inne.

Sen har jag tänkt att varje barn ska få sitt eget ansvarsområde efter vilken ålder de är i, typ 3 åringar dukar, 4 åringarna fixar salladen till lunchen och femåringarna turas om att göra mellanmål. Kom jätte gärna med olika förslag på olika ansvarsområden. Vet inte riktigt vad man kan ge de mindre barnen för ansvarsområden. Har hur många ideér som helst :lol:

Pedagogiken är en blandning av Anna Wahlgren, Montessori och Waldorf. Lär barnen att man får krama och pussa sina kompisar bitas får man göra på bitringar och slå får man göra på en kudde :).

Så ser en typisk dag ut nu:
Första barnen kommer vid 8 då vi äter frukost i lugn och ro. sedan plockar vi undan och börjar klä på oss för att gå till parken. I parken äter barnen en frukt vid 9:30 (liten samling) och barnen får leka fritt fram tills runt 11 då vi går tillbaka hem för att äta lunch. Hemma tvättar barnen händer och hjälps åt att duka. 11:30 är det lunch och sedan dags att sova middag. Vi två väcks barnen och då är det dags för mellanmål. Efter mellanmålet brukar vi gå till parken närmast vårt hus där vi stannar till föräldrarna kommer och hämtar.

Oj oj, nu blev det jätte långt. Är det någon som har tips och ideér så hör gärna av er! :)
Susa med Joline 050708
å Robin 070126
----------------------------------------------
Ottilia
Inlägg: 354
Blev medlem: sön 09 jan 2005, 00:28
Ort: Uppsala

Inlägg av Ottilia »

Hej!

Vad härligt det låter! Enkelt och okonstlat, det låter verkligen toppen!

Jag funderar en hel del fram och tillbaka själv huruvida jag skulle kunna dra igång familjedaghem. Så det är så inspirerande att läsa om dig och alla andra kreativa och drivna mammor gör.

Ser fram emot att läsa mer!

Hälsningar Ottilia :D
Mamma till flicka född 040903.
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

susasander skrev:Pedagogiken är en blandning av Anna Wahlgren, Montessori och Waldorf. Lär barnen att man får krama och pussa sina kompisar bitas får man göra på bitringar och slå får man göra på en kudde :).

Så ser en typisk dag ut nu:
Första barnen kommer vid 8 då vi äter frukost i lugn och ro. sedan plockar vi undan och börjar klä på oss för att gå till parken. I parken äter barnen en frukt vid 9:30 (liten samling) och barnen får leka fritt fram tills runt 11 då vi går tillbaka hem för att äta lunch. Hemma tvättar barnen händer och hjälps åt att duka. 11:30 är det lunch och sedan dags att sova middag. Vi två väcks barnen och då är det dags för mellanmål. Efter mellanmålet brukar vi gå till parken närmast vårt hus där vi stannar till föräldrarna kommer och hämtar.
Vad intressant och kul det verkar!
Har ni kört igång än?
Hur går det?
Och det där med bitringar... så genialt, varför har de inte det på dagis för? :roll:
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"