Arg tjej 03.00 tre nätter i rad

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Kanon, kanon. Ta vara på det ni uppnått nu! :lol:

Vi tar inget extra för om fm luren bara blir 20 minuter, det är ju upp till henne om man nu säger så :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Hej!

Två och en halv månad har gått sedan jag skrev sist och Miss M sköter sig strålande på nätterna! Hon sover som en prinsessa hela natten MEN varje insomning är en kamp. Miss M är nu 9 månader och vi var som bekant i ett rejält vagningsträsk i höstas. Hon har alltid protesterat mycket vid läggning och ofta blir hon gnällig och klängig bara av att se spjälsängen. Vi skrattar och busar och är proppmätta men inte är det någon nöjd tjej jag lägger i sängen på kvällen. På dagen när hon ska sova sina lurar i vagn utomhus eller i spjälsängen är hon oftast jättearg och behöver många ramsningar och tillrättaläggningar. Hela tiden har jag tänkt att det här ska gå över...att jag också ska få ha en tjej som tycker det är okej att vila...men protesterna är mycket höga och det känns inte alltid så kul.

Någon som har något tips?

Schema just nu:
7.00 Godmorgon
9.30 Sova 45 min
12.45 Sova 1½ h
16.30 Sova 20 min
19.30 Godnatt

Hälsningar Katja
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Fröken fräken börjar bli en stor dam, så schemat behöver nog justeras. Sömn behovet för en 9 månaders ligger på 14 h per dygn och det stämmer ju för fröken, men det börjar nog vara dags för att fördela dagsömnen på "bara" 2 lurar.

Hur är det med skrattet till go nattet?

Socialdelaktighet och ensamlek?

Utevistelse?

//Malin
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Hallå!

Ja, det kanske behövs justering i schemat. Några förslag? Jag vill gärna behålla 11,5 h natt. Sedan är hon ingen långsovare dagtid. 45 minuters skarven är alltid lite knepig.

Skrattet till gonattet är alltid väl genomfört innan läggning. Hon skrattar till och med ibland när jag lägger henne tillrätta, MEN när jag ramsar och går ut blir hon jättearg.

Social delaktighet finns det gott om. Hjälpa till att tömma diskmaskinen, ställa fram frukostgrejer, laga mat, etc, etc.

När det gäller ensamlek behöver jag uppdatering. Vad innebär det nu igen?

Vi är ute med storasyster varje dag och sover långluren ute i vagnen. Räcker det som utevistelse?

/Mellansyrran
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

7.00 Godmorgon
9.30 Sova 45 min
13.00 - 14.30 Sova 1½ h
19.30 Godnatt

Förslag på schema, och är hon en tröttis kan du ha 2 h långlur och då är det 5 min plus, men 1,5 h är den 15 min minus. Välj vad som passar bäst :lol:

Det är en stor "risk" att kvällsläggningarna kommer att bli mycket bättre nu när schemat blir ändrat.

Utevistelse, då är det aktiv utevistelse där hon får vara delaktig i naturen, ligga på snön, lyftas upp mot träden, känna, smaka. Uppleva att livet är en fest! :lol: Så inte bara från vagnen med andra ord.

Ensamlek sker oftast på morgon kvisten, och det innebär att barnet leker själv en liten stund i sin säng. Man har tex ett par leksaker i några olika backar, så får barnet samma back i ca 3 dagar, sedan byts det till nästa back och när alla backar gått runt, så är första backens leksaker som "nya" igen. Från början börjar man med bara 5 minuter, och man hämtar när barnet fortfarande är glad. och man ökar på mer och mer tills man är uppe i tilltänkt tid, och bakgrunds musik är toppen. Läs gärna i BB om ensamleken, det står mycket bättre beskrivet där.

Jag kan berätta hur vi gör iaf. Jag väcker och tar upp gossen, dricker välling i dubbelsängen, busar och myser under täcket. Sen byter vi blöja och tar på oss kläder. Sen går vi in till spjälsängen, plockar fram leksambacken med pompa och stått, lyfter i gossen och tillsammans packar ni upp leksakerna och jag presenterar dom en efter en med glada miner och spännande uttryck, sen säger jag hej då, och sedan leker han nöjt i 1 timme tills jag hämtar honom igen. I bakgrunden har han på skön musik och jag har alltid på babylyssnaren så jag hör vad han pysslar med :lol:

Tips tråd på saker till ensamleken: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11480

//Malin
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Hej Malin!

Tack för långt och utförligt svar. Jag har klurat på schemaändring under helgen och funderat hit och dit. Ditt förslag är lite i de banor jag tänkt men jag tycker att det blir för långt mellan eftermiddagsluren och kvällsnattningen. 5 h tror jag inte att hon klarar. Istället tänkte jag försöka detta schema som också passar bra med storasysters dagistider:

7.00 Godmorgon
10.00 Sova 45 min
14.00 Sova 1½ h
19.30 Godnatt

Från och med ikväll har syskonen dessutom börjat dela rum nattetid och kvällens läggning gick hur fint som helst. Båda verkade nöjda och belåtna med att få sova i samma rum. Ska bli spännande att se hur morgonen blir...

Utevistelse...okej, vår har inte varit alltför aktiv. Mest sitta i vagnen och titta på. Det ska vi ändra på¨! :D

Ensamlek har båda barnen visserligen men det är fri rörelse på golvet som gäller. Ska testa med lådorna. Tack för länken också.

Förhoppningsvis blir det stor förändring med schemaändring och aktivitetsförändring nu eftersom hon även vakentid verkar rätt missnöjd. Äter inte som hon ska och skriker HÖGT vid matbordet om hon inte får som hon vill. Verkar alltid vilja sitta och plocka med något. Vad plockar dina barn med annat än gröna ärtor, blåbär och bröd?

/Mellansyrran
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Det viktigast är ju att schemat passar bra med övriga familjen och det ser ju jätte bra ut. :lol:

Mera aktivitet ute! :thumbsup:

Syskon -sambosar! :thumbsup:

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"