Sluta med blöja

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Mamma till tre kottar
Kontakt:

Sluta med blöja

Inlägg av Mamma till tre kottar »

Står det något om detta ämne i Barnaboken? Borde jag pallra mig iväg till biblioteket och låna den nu bums?
Mamma till fyra kottar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Japp det står om det i barnaboken.

Ett tips är att gå in på adlibris.se. Boken kostar 170 kr inkl frakt. På biblioteket har de bara den gamla utgåvan (som i och för sig är ungefär samma, men innehåller lite mer politiska utspel än den nya).

Du gör som du vill, men jag skulle inte vilja vara utan min bok.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

PS Jag menar inte att pracka på dig boken. Ett alternativ är ju förståss att låna boken först och se om du tycker den är bra, och sedan köpa den om du tycker som jag - att man inte vill vara utan den.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Mamma till tre kottar
Kontakt:

Jag förstår!

Att du inte vill pracka på mig boken. Vi är i flyttartagen så jag kommer inte åt att läsa den nu i alla fall. Men intresserad är jag.

Det här är vår historia:

När sonen var knappt fyra började vi potträna. Då VÄGRADE han att sitta på pottan över huvud taget. Så vi började med att tvinga honom sätta sig varje blöjbyte - det räckte med att rumpan nuddade pottan till en början. Sen, långsamt, ökade vi med en sekund i taget. Det tog några veckor sedan satt han gladeligen på pottan en lång stund. Parallellt med detta började vi att tydliggöra för honom när han var blöt (inte bara kiss, utan även blöta kläder). Ganska snart slutade vi med blöja hemma och på dagis. Och det fungerade ganska bra - så länge vi tog honom på toa regelbundet så blev olyckorna färre och färre. Under de två år som gått har han lärt sig att hålla sig längre - många timmar i sträck, och även en liten stund på morgonen så att man hinner ta honom till toan. Men så mycket längre har vi inte kommit. Han talar aldrig om när han behöver gå att kissa. Och bajs.... tja det hamnar i byxan och han är aldrig bekymrad över det - tvärt om vill han INTE byta när han har bajsat på sig.
Mamma till fyra kottar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

jag har en drygt 10 - månaders liten tjej och vi har itne börjat potträna :wink:

Kan någon annan svara - om det nu är en fråga...Jag har ingen erfarenhet.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Jennie

Inlägg av Jennie »

Jag har för mig att jag har läst i Barnaboken att de flest slutar med blöja någon gång mellan 2-3 år och att det inte är någon vits att stressa med det för tidigt om de inte själva verkar VÄLDIGT intresserade av pottan, förstås! :D
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
Jennie

Inlägg av Jennie »

Glömde skriva om egna erfarenheter :D

Min äldsta kille började se väldigt medveten ut när han kissade/bajsade och pekade på blöjan. Vi ställde då fram pottan och han kissade två gånger på den :!: Då var han ca 1½ år. Det visade sig vara nyhetens behag... Vi lät honom fortsätta med blöjan. Pottan stod i en vrå i badrummet och blev dammig :D

Den sommaren då han var 2½ var otroligt fin och varm och vi lät honom gå nakenfis och ställde pottan på altanen. Nu var han mogen och blev torr på natten samtidigt som på dagen.

Jag minns att vi skulle göra en längre bilresa på ett par timmar bara några dagar efter att han hade blivit av med blöjan. Jag föreslog då att han skulle kunna ha blöjan bara under själva resan, vilket han absolut inte gick med på, stackarn blev nog förnärmad :oops: Det blev till att stanna ca var 20:e min då han sa "kissnödig". Fram med pottan varpå han kissade tre droppar och in i bilen igen. :D Det blev en lång men torr resa :!: =D> Han var såklart jättestolt och kände sig stor.
Mamma till tre kottar
Kontakt:

Förtydligande

Sonen är alltså snart sex ÅR.
Mamma till fyra kottar
Jennie

Inlägg av Jennie »

Ojdå, jag missade tydligen åldern på din kille. Jag läste visst bara ditt första inlägg. :oops: Då hjälper nog inte mina råd om vad som står i barnaboken...

Har ni kollat upp om det kan vara någon medicinsk anledning till att han inte kan hålla avföringen :?: Jag har för mig att jag har hört att man kan ha någon defekt på ringmuskeln som då bidrar till att man inte kan hålla avföringen. Bara ett litet tips, men det kanske ni redan har uteslutit.
Ulrica

Dr Phil lär ha en bra metod

Inlägg av Ulrica »

Kolla in drphil.com, gå till Advice, Parenting, Infant Toddlers och temat Potty Train Your Child In Less Than a Day. Det låter ju för bra för att vara sant, men det kanske kan var värt att pröva. Lycka till!
Ulrica
mamma till Klara och Agnes, f?dda 19 dec. 2003
Mamma till tre kottar
Kontakt:

Tack, men

bajs då? Det är ju bajset som är vårt stora problem - inte kisset. Det står inte ett ord om bajs där.... :?:
Mamma till fyra kottar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Han är inte torr än därför att ni tagit över ansvaret för hans toalettbestyr och helt enkelt "skött" dem åt honom, med påföljden att han inte behövt eller behöver lyssna till sina egna (aldrig uppövade) larmsignaler. Bajset vill han inte skiljas ifrån; det är vanligt bland två-treåringar, och längre har han inte kommit. Varning, det här är värsta förfelade curlingen :evil:

Backa bandet :D Du kan behandla honom som mindre än han är under en intensiv "kur" :!: Jag har ett kapitel i Barnaboken, "Potträning?" som borde kunna visa vägen. I "annawahlgren Online" finns mer på temat bekymmer i frågan :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma till tre kottar
Kontakt:

Hittar inte

>I "annawahlgren Online" finns mer på temat bekymmer i frågan

Var? Jag hittar inte...
Mamma till fyra kottar
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Det är en bok som heter så... Finns säkert på biblioteket den också! Lycka till :!: :D
Mamma till tre kottar
Kontakt:

glömde en detalj

glömde en detalj, han har en utvecklingsstörning
Mamma till fyra kottar
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"