Okej...blev anklagad på ett annat forum för att ha smutskastat AW-anhängare(något jag absolut inte gör), vill därför ha så korrekta svar som möjligt(Helst från Anna själv), raka och ärliga svar önskas.
1: Bajsfråga: Tex: Min son, 6 månader bajsar kl 05.00. Enligt er (om jag förstått det rätt) så är det inte "morgon" då, morgonen börjar kanske kl 07.00? Vad menar ni då med detta, och varför inte byta direkt?
2: Solfjädern: Kan man jämföra detta moment med att "tvinga" ner barnet i madrassen när barnet ska sova, och att det kan ta upp till 45 minuter?
3: Anna har själv skrivit någonstans, att barn 1 månad gammal ska sova 6 timmar, och 2 månader 8 timmar, på natten utan mat. Är det så?
4. Matfråga: Vad menar ni med att "truga" i barnet mat? Är det någon slags tvångsmatning på dagarna, för att barnet ska hålla sig mätt på natten?
5.Varför är ni emot samsovning? I många inlägg jag ser så står det att man inte ska "agera napp" på nätterna.
6. Anna har sagt att hon är motståndare till 5 mm, alltså "skrikmetod", men i flera inlägg här, har jag sett inlägg som "är det okej att barnet får skrika och att jag stänger dörren om henne", och "hon skrek så på morgonen(för att hon hade bajsat, och det inte var morgon då)".
Är inte detta jämförbart med skrikmetoder?
Jag vill som sagt ha ärliga svar, och även om jag är motståndare, så borde ni dock kunna svara. Tack.
några frågor....
-
ilindstrom
Hej Tristania och välkommen hit
Om du istället ställer dina frågor under rubriken Diskussionsforum så är jag säker på att du kommer att få många konstruktiva svar på dina obesvarade frågor. Här på späda och små hjälper vi nyfödda och riktigt små barn att få en behaglig dygnsrytm så dina frågor är inte aktuella här
Kram
Ida
Om du istället ställer dina frågor under rubriken Diskussionsforum så är jag säker på att du kommer att få många konstruktiva svar på dina obesvarade frågor. Här på späda och små hjälper vi nyfödda och riktigt små barn att få en behaglig dygnsrytm så dina frågor är inte aktuella här
Kram
Ida
-
TorpSara
Oj, vilka många frågor. Jag ska se om jag kan reda ut grunderna i allafall.
utan vara stagig och trygg. Första gången kan den ta 45 minuter. Sällsynt men det händer. I allmänhet är det mycket luganande, jag gissar att det är samma som att vara tight knuten i sjal, det lugnar. (påminner kanske om livmodern, vad vet jag.)
) Däremot kan man erbjuda en extra slurk, som när man trugar någon att ta lite extra från faten. Se betydelsen av truga här tex: http://sv.wiktionary.org/wiki/truga
Och ditt ovan nämnda citat, jag tror inte att svaret på den frågan var Ja? annat än om vi pratar om ett argt barn som blir argare av att man tittar in?
Återkom gärna!
Jag svarade dig i din andra tråd, kika där! Det finns inga "regler" i den här frågan, utan jag tycker att man själv gör som det känns rätt. Är det ett problem så gör man något åt det. Miar70 svarade också där.1: Bajsfråga: Tex: Min son, 6 månader bajsar kl 05.00. Enligt er (om jag förstått det rätt) så är det inte "morgon" då, morgonen börjar kanske kl 07.00? Vad menar ni då med detta, och varför inte byta direkt?
Ja. Den är stadig och fast, så man kan se det så om man vill. Den ska dock aldrig någonsin göra ont2: Solfjädern: Kan man jämföra detta moment med att "tvinga" ner barnet i madrassen när barnet ska sova, och att det kan ta upp till 45 minuter?
Nej, inte ska, utan kan. Och det är nog inget kontroversiellt, det sa barnmorskan på amningsmottagningen till mig med.3: Anna har själv skrivit någonstans, att barn 1 månad gammal ska sova 6 timmar, och 2 månader 8 timmar, på natten utan mat. Är det så?
Nej, det handlar inte om tvångsmatning! Man kan, som du säkert vet, inte tvinga i barn mat (som med gäss!4. Matfråga: Vad menar ni med att "truga" i barnet mat? Är det någon slags tvångsmatning på dagarna, för att barnet ska hålla sig mätt på natten?
Nu är du inne på själva grundtanken i hela Anna Wahlgrens tänk. Läs gärna här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=25.Varför är ni emot samsovning? I många inlägg jag ser så står det att man inte ska "agera napp" på nätterna.
Läs HÄR: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ing-method6. Anna har sagt att hon är motståndare till 5 mm, alltså "skrikmetod", men i flera inlägg här, har jag sett inlägg som "är det okej att barnet får skrika och att jag stänger dörren om henne", och "hon skrek så på morgonen(för att hon hade bajsat, och det inte var morgon då)".
Och ditt ovan nämnda citat, jag tror inte att svaret på den frågan var Ja? annat än om vi pratar om ett argt barn som blir argare av att man tittar in?
Återkom gärna!
Okej, tack snälla för ditt svar....jag flyttade mitt inlägg till diskussionsforum, som jag blev ombedd, men är tacksam att du svarade.TorpSara skrev:Oj, vilka många frågor. Jag ska se om jag kan reda ut grunderna i allafall.
Jag svarade dig i din andra tråd, kika där! Det finns inga "regler" i den här frågan, utan jag tycker att man själv gör som det känns rätt. Är det ett problem så gör man något åt det. Miar70 svarade också där.1: Bajsfråga: Tex: Min son, 6 månader bajsar kl 05.00. Enligt er (om jag förstått det rätt) så är det inte "morgon" då, morgonen börjar kanske kl 07.00? Vad menar ni då med detta, och varför inte byta direkt?
Ja. Den är stadig och fast, så man kan se det så om man vill. Den ska dock aldrig någonsin göra ont2: Solfjädern: Kan man jämföra detta moment med att "tvinga" ner barnet i madrassen när barnet ska sova, och att det kan ta upp till 45 minuter?![]()
utan vara stagig och trygg. Första gången kan den ta 45 minuter. Sällsynt men det händer. I allmänhet är det mycket luganande, jag gissar att det är samma som att vara tight knuten i sjal, det lugnar. (påminner kanske om livmodern, vad vet jag.)
Nej, inte ska, utan kan. Och det är nog inget kontroversiellt, det sa barnmorskan på amningsmottagningen till mig med.3: Anna har själv skrivit någonstans, att barn 1 månad gammal ska sova 6 timmar, och 2 månader 8 timmar, på natten utan mat. Är det så?
Nej, det handlar inte om tvångsmatning! Man kan, som du säkert vet, inte tvinga i barn mat (som med gäss!4. Matfråga: Vad menar ni med att "truga" i barnet mat? Är det någon slags tvångsmatning på dagarna, för att barnet ska hålla sig mätt på natten?![]()
) Däremot kan man erbjuda en extra slurk, som när man trugar någon att ta lite extra från faten. Se betydelsen av truga här tex: http://sv.wiktionary.org/wiki/truga
Nu är du inne på själva grundtanken i hela Anna Wahlgrens tänk. Läs gärna här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=25.Varför är ni emot samsovning? I många inlägg jag ser så står det att man inte ska "agera napp" på nätterna.
Läs HÄR: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ing-method6. Anna har sagt att hon är motståndare till 5 mm, alltså "skrikmetod", men i flera inlägg här, har jag sett inlägg som "är det okej att barnet får skrika och att jag stänger dörren om henne", och "hon skrek så på morgonen(för att hon hade bajsat, och det inte var morgon då)".
Återkom gärna!