Vaknar tidigt av att ha bajsat
Vaknar tidigt av att ha bajsat
Ja, hur gör man då? Detta har hänt flera morgnar nu runt 7-tiden och här är det inte morgon förrän 8... Ibland är hon ledsen/arg ända tills hon får komma upp och nån gång har hon mest visat att hon inte sover. Har nu även börjat ställa sig upp i sängen. Vår dotter är nu 8 månader och sover bra under resten av dygnet.
Någon som har några tips? Går det att få henne att bajsa innan hon lägger sig på kvällen?
Någon som har några tips? Går det att få henne att bajsa innan hon lägger sig på kvällen?
försök ge katrinplommon till henne redan på morgonen, så att allt kommer ut innan natten. det kan hjälpa!
säg nattramsan igen på morgonen om hon börjar bli otålig; det fick vi börja med hos oss också och det fungerar!
säg nattramsan igen på morgonen om hon börjar bli otålig; det fick vi börja med hos oss också och det fungerar!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Hon får mycket katrinplommon minst en gång per dag, ibland på morgonen och ibland vid 14-tiden. Är det bättre att ge på morgonen än på em?
Får inte ramsan att funka på morgonen, hon blir mest arg då, tycker väl att jag ska komma in när jag ändå är utanför...
Men det ger sig kanske med tiden?
Tänkte prova med väckarklocka som jag läst om här iforumet när vi fått bukt med bajsandet. För- och nackdelar?
Får inte ramsan att funka på morgonen, hon blir mest arg då, tycker väl att jag ska komma in när jag ändå är utanför...
Tänkte prova med väckarklocka som jag läst om här iforumet när vi fått bukt med bajsandet. För- och nackdelar?
jag har hört att barn som bajsar under natten/ morgonen brukar rådas att matas med katrinplommon redan på morgonen, men att ge det igen på eftermiddgen skadar väl inte. vet annars inte vad man kan göra åt det. men kanske någon annan vet?
det med ramsan på morgonen: var stenhård. var stenhård alltid vad gäller ramsan. jag gjorde det misstaget att jag inte var det, och jag provade en massa olika sätt när min bebis inte somnade, trots ramsa och ngn enstaka solfjäder. idag på förmiddagsvilan var jag därför stenhård; hon skulle sova sin lur där jag la ner henne, och det tog en kvart, men sedan somnade hon! och då var jag lite stolt över att det verkligen fungerade och att jag inte gav med mig (om det hade varit ngn dag tillbaka hade jag högst antagligen dragit ut henne i vagnen bara för att få henne att somna). alltid lär man sig ngt!
har personligen ingen erfarenhet av väckerklocka, men det kanske låter som en idé?
matilda
det med ramsan på morgonen: var stenhård. var stenhård alltid vad gäller ramsan. jag gjorde det misstaget att jag inte var det, och jag provade en massa olika sätt när min bebis inte somnade, trots ramsa och ngn enstaka solfjäder. idag på förmiddagsvilan var jag därför stenhård; hon skulle sova sin lur där jag la ner henne, och det tog en kvart, men sedan somnade hon! och då var jag lite stolt över att det verkligen fungerade och att jag inte gav med mig (om det hade varit ngn dag tillbaka hade jag högst antagligen dragit ut henne i vagnen bara för att få henne att somna). alltid lär man sig ngt!
har personligen ingen erfarenhet av väckerklocka, men det kanske låter som en idé?
matilda
mamma till edith, född den 25 september 2007,
Då ska det bli massor med katrinplommon varje morgon framöver!!!
Jag ramsar från det att hon vaknar tills det är morgon, går aldrig in till henne. Hon sover alltid ute i vagnen på dagarna och då somnar hon alltid utan protester. Ibland tar det en stund på kvällen men oftast ligger hon då och pratar och somnar alltid själv. Kanske ska ramsa mer på kvällen så att hon verkligen somnar till ramsan. Vi är noga med bekräftelseramsa när hon tystnat men då kanske hon redan sover...?
Jag ramsar från det att hon vaknar tills det är morgon, går aldrig in till henne. Hon sover alltid ute i vagnen på dagarna och då somnar hon alltid utan protester. Ibland tar det en stund på kvällen men oftast ligger hon då och pratar och somnar alltid själv. Kanske ska ramsa mer på kvällen så att hon verkligen somnar till ramsan. Vi är noga med bekräftelseramsa när hon tystnat men då kanske hon redan sover...?
Dottern är 8 månader och föddes i v. 39+3.Du får gärna underlätta för mig att hjälpa dig genom att gå in under "profil/signatur" (ovan) och skriva in ditt barns födelsedatum och gärna veckan du bar till också, då blir det lättare att ta hänsyn till "korregeringar" i mina svar!
Imorse fick hon en halv burk och har bajsat både på dagen och på kvällen så jag håller tummarna inför morgondagen:-)Jag skulle också rekommendera katrinplommon puré på morgonen.
Självklart! Att vi inte tänkt på det från det hållet... Då är ju det egentliga problemet att hon vaknar och inte att hon bajsar vilket gör att det hela blev lite annorlunda..Men sen vill jag gärna reda ut en sak som står i din "rubrik".
Små barn vaknar inte för att de har bajsat, de bajsar för att de har vaknat!
Vi har aldrig tagit upp henne eller bytt på henne utan hon har fått invänta morgon med diverse protester. Imorse somnade hon om till ramsa och musik och sov till den riktiga morgonen. Har dock fått lite problem med röd rumpa så salva ska inhandlas imorgon!Vi hade detta problemet med vår son när han var liten, han bajsade tidigt. Vi löste det med ett tjockt lager inotyol salva (inga blöjor byts efter vargtimmens intågande 04) och sen fick han en "pangramsa" att lära sig somna om på. Visst han var inte glad, men han lärde sig att bajs gör att morgonen inte börjar, att man skall och kan sova vidare. Om än dock inte så bra med det går!
Ni kan inte mena allvar att ni låter era barn ligga i bajsiga blöjor! Skulle ni själva liga nerbajsade i timmar? Jag blir arg och ledsen när jag läser sånt här för små barn kan inte kontrolera tarmen lika bra, och om dom vaknar och bajsar eller bajsar och vaknar spelar ingen roll blöjan ska bytas om man upptäcker att den är bajsad något annat är en form av misshandel och borde anmälas till myndigheterna!
Saft - det handlar inte om att det är några barn alls som ligger i timtal med bajs i rumpan, det här handlar om en liten tjej som vaknar en timme för tidigt och behöver hjälp att bryta den vanan!
Och det gör man rätt snabbt, inom en vecka brukar bajspoblemet vara fixat
, så att barnet får den sömn han/hon så innerligt behöver!
Sömnbrist är MYCKET värre för ett barn, än bajs i blöjan en timme!
Kram!
Och det gör man rätt snabbt, inom en vecka brukar bajspoblemet vara fixat
Sömnbrist är MYCKET värre för ett barn, än bajs i blöjan en timme!
Kram!
Jag tror inte du läst på riktigt om sova-hela-natten-kuren, saft, stämmer det?
För den går ut på att det är vi föräldrar som tar ledningen och beslutar BÅDE när dagen börjar och när den slutar, för att barnet i lugn och ro ska kunna slappna av och sova på natten, ända fram tills dess att mamma, pappa eller väckarklockan väcker -INTE bajsblöja!
Självklart byter man bajsblöja på natten, eller dagen, om barnet bajsar i sängen, MEN det är lite skillnad på det vi kallar vargtimmesuppvak, som är väldigt vanligt bland små barn.
Innan kuren sitter ordentligt med tider och rutiner, kan små trasslare frestas att tycka de är utvilade klockan fem eller sex på morgonen, och börjar man tänja på den tiden, så kommer det att bli tidigare och tidigare morgnar, som ett brev på posten
...
Så det gäller att mota den berömda Olle i Grinden här, och göra morgon när man har bestämt, och lära barnet att morgonen väntar på sig tills någon eller något annat än barnet bestämt det!
För hur ska BARNET kunna veta vad klockan är?
Så för en oinvigd kan det låta konstigt, när vi rekommenderar att vänta med blöjbyte tills morgonen börjat, men det är inget ett barn tar skada av, några morgnar, tills poletten trillat er och det sovs tills klockan ringer!
Jag har sex barn, och de gånger de bajsat innan morgonen, kan jag räkna på ena handens fingrar!
Det här handlar om att bryta en dålig vana, och det gör man fort nog om man är konsekvent!
Kram!
För den går ut på att det är vi föräldrar som tar ledningen och beslutar BÅDE när dagen börjar och när den slutar, för att barnet i lugn och ro ska kunna slappna av och sova på natten, ända fram tills dess att mamma, pappa eller väckarklockan väcker -INTE bajsblöja!
Självklart byter man bajsblöja på natten, eller dagen, om barnet bajsar i sängen, MEN det är lite skillnad på det vi kallar vargtimmesuppvak, som är väldigt vanligt bland små barn.
Innan kuren sitter ordentligt med tider och rutiner, kan små trasslare frestas att tycka de är utvilade klockan fem eller sex på morgonen, och börjar man tänja på den tiden, så kommer det att bli tidigare och tidigare morgnar, som ett brev på posten
Så det gäller att mota den berömda Olle i Grinden här, och göra morgon när man har bestämt, och lära barnet att morgonen väntar på sig tills någon eller något annat än barnet bestämt det!
För hur ska BARNET kunna veta vad klockan är?
Så för en oinvigd kan det låta konstigt, när vi rekommenderar att vänta med blöjbyte tills morgonen börjat, men det är inget ett barn tar skada av, några morgnar, tills poletten trillat er och det sovs tills klockan ringer!
Jag har sex barn, och de gånger de bajsat innan morgonen, kan jag räkna på ena handens fingrar!
Det här handlar om att bryta en dålig vana, och det gör man fort nog om man är konsekvent!
Kram!
-
Antonias mamma
Nej, saft har verkligen inte läst på, hon hänger mest på FL och sprider osanning om SHN och AW där istället.miar70 skrev:Jag tror inte du läst på riktigt om sova-hela-natten-kuren, saft, stämmer det?
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia
, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus
, född 17.8.08, kurad 1/09
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
Jag har AWs bok hemma och tycker den ger många goda råd och min son sover minst 10 timmar per natt och om han vaknar tidigare så buffar vi honnom till söms med ramsa och det funkar bra, men om han har bajsat,kräkts,kissat igenom blöjan eller gråter hysteriskt så tar jag självklart upp honnom (som jag tycker varje vettig förälder borde göra!) och byter eller tröstar. Jag har alltid tyckt att AWs metoder är bra tills jag regade mig här och fick läsa vad vissa föräldrar utsätter sina små för.
Saft - var och en blir salig på sin fason, och du har uppenbarligen hittat en väg som passar er!
För att det här inte ska bli smutskastning à la familjeliv, där allt går ut på (?) att vara så elak och ful i munnen som möjligt, tycker jag nog att den här diskussionen avslutas här, och att trådstartaren skrutt får tillbaka sin tråd!
Om du ändå vill fortsätta diskutera oss "AW-föräldrar" uppmanar jag dig att starta en ny tråd på just diskussionsforum!
Kram!
För att det här inte ska bli smutskastning à la familjeliv, där allt går ut på (?) att vara så elak och ful i munnen som möjligt, tycker jag nog att den här diskussionen avslutas här, och att trådstartaren skrutt får tillbaka sin tråd!
Om du ändå vill fortsätta diskutera oss "AW-föräldrar" uppmanar jag dig att starta en ny tråd på just diskussionsforum!
Kram!