Mitt i kuren och har funderingar, tacksam för råd!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag har inga mer råd att ge, mer än det som Duggan förde vidare - att lägga om och ha 20-2-20 för att slippa fokusera på mer än 1 lur.

Jag vet att du är svårt emot vagn - men själv hade jag i detta läge införskaffat en billig, rymlig begagnad för ett par hundralappar och lagt ungen samtliga lurar i den och vagnat till ro, som påminnelse och vid skarvar TILLS LURARNA SATT :sleep: - går att göra inne i lägenheten, om man inte kan husera utomhus - vilket kan ta som mest någon vecka. Inför samtidigt väckarklocka som meddelar när det är dags att gå upp, så kopplar hon snart samman det hela och har vett att ligga och sova så gott tills du väcker och tillgodoser hennes behov. Och DÄREFTER backat. För hon har uppenbarligen inte begripit att njuta sin goda dagsömn ännu. Så det behöver hon hjälp med att lära sig. Och då är mer handgriplig hjälp att föredra, tycker jag. Eftersom ni hittills inte nått dit.

När hon väl får koll på tiderna - och att det är DU som sköter dem, så kan hon bli sin egen skalman, men här låter det som om du måste gå mer handgripligt tillväga. Och för att du inte ska få ont av att vagna, rekommenderar jag dig att ta kontakt med en diplomerad kurare i närheten som kan visa dig tekniken. Man ska inte göra slut på kroppen, då får man få hjälp med tekniken, helt enkelt. Kolla listan på diplomerade, så hittar du säkert någon i din närhet.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skruttfisens mamma

Inlägg av Skruttfisens mamma »

Tack för svaret Ewa!
Vi har i några dagar haft 3 lurar men icke. Hon sover inte alls på fm-luren eller em-luren. Lunchluren kan bli allt från 45 min till 1.30 men inte längre. Igår sov hon 1 timme allt som allt under dagen.

Hon är definitivt inne i 8-månadersfasen. Inte så mycket gråt men desto mer gnäll och massa närhetsbehov. Kanske också beroende på att hon är så trött jämt? I dag somnade hon vid bröstet (händer aldrig annars) och jag fick knappt liv i henne :shock:

Antar att det inte finns så mycket mer att göra än att ge henne möjligheterna till sömn och hoppas att det ger med sig med tiden. Den goda nattsömnen sitter som berget nu ialla fall så vi får väl vara glada för den åtminstonne!

Kram och tack för all stöttning och hjälp :heart:
Dotter född i juli 2007
duggan

Inlägg av duggan »

Any time. :heart:

Det känns tråkigt att dagssömnen inte riktigt vill sig, men som du säger bara hon har rätt förutsättningar!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja det där med 8-mån ångest kan vara jobbigt. Var glad att ni har nätterna. Du om någon har ju läst om de som inte ens har det runt 8-mån. :wink:

Har du fått alla mina 8-mån trådar? Här kommer de i alla fall om du inte har dem!

Denna tycker jag är kanon
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

Här är andra...
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97218
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#96239
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 6&start=15
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skruttfisens mamma

TorsMamma skrev:Hej, ja det där med 8-mån ångest kan vara jobbigt. Var glad att ni har nätterna. Du om någon har ju läst om de som inte ens har det runt 8-mån. :wink:

Har du fått alla mina 8-mån trådar? Här kommer de i alla fall om du inte har dem!

Denna tycker jag är kanon
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

Här är andra...
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97218
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#96239
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 6&start=15
Tack, jag ska sätta mig och läsa igenom alla länkar!

Ja, visst är det underbart att vi har nätterna :heart: My god, hade inte överlevt annars! Men det är så jobbigt att se henne så trött hela dagarna. Jag begriper inte varför hon inte kan skippa sina skarvar.. Hon kan ligga och tjattra i en timme innan jag hämtar upp henne då luren är slut. Några minuter senare börjar hon gäspa och gnugga ögonen. Jag förstår inte logiken :roll: Nåväl, vi får som sagt vara tacksamma över det vi har och hoppas att det ger med sig!

Kram och tack återigen :heart:
Dotter född i juli 2007
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag tjorvade med min gosses dagslurar i 2 månader....innan jag insåg att det var min attityd det var fel på, jag slängde ut han i vagn alla lurar, taggade attityden och på en vecka satt alla lurar -ÄNTLIGEN! Så ransaka dig själv, finns det någon du kan ändra på, hur tänker du kring dagslurarna, och går det att bryta. Bara ett lite tips så där, själv uppfyllande profesia du vet! :wink:

//Malin
Skruttfisens mamma

duggan skrev:Hejsan!

Jag tjorvade med min gosses dagslurar i 2 månader....innan jag insåg att det var min attityd det var fel på, jag slängde ut han i vagn alla lurar, taggade attityden och på en vecka satt alla lurar -ÄNTLIGEN! Så ransaka dig själv, finns det någon du kan ändra på, hur tänker du kring dagslurarna, och går det att bryta. Bara ett lite tips så där, själv uppfyllande profesia du vet! :wink:

//Malin
Jag har verkligen rannsakat mig själv och jag kan ju inte påstå att jag tänker annorlunda med daglurarna mot vad jag gör med natten. Här ska sovas och därmed basta, liksom. Inga tveksamheter what so ever.

Kanske borde överväga det där med vagn då, men det känns inte lockande. Hur går man tillväga då? Vagnar tills hon nästan somnar och sen stannar vagnen precis innan?
Dotter född i juli 2007
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Om det inte känns bekvämt att hon sover i vagn så kommer nog lilla damen också att känna det, men sanningen är att frisk luft är sömnbefrämjande!
Man vagnar tills hon är lugn, eller i bästa fall vagnar du inte alls utan lägger tillrätta och går med dagsramsan.

//Malin
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Musik?
Skruttfisens mamma

duggan skrev:Hejsan! :D

Om det inte känns bekvämt att hon sover i vagn så kommer nog lilla damen också att känna det, men sanningen är att frisk luft är sömnbefrämjande!
Man vagnar tills hon är lugn, eller i bästa fall vagnar du inte alls utan lägger tillrätta och går med dagsramsan.

//Malin
Ja det är klart..jag får fundera ut hur jag ska göra för att det ska kännas okej. Först och främst måste jag försöka lösa det praktiska. Alltså vi bor i lägenhet mitt i stan, hur gör jag då? Kan ju inte gärna ställa henne mitt på en trottoar, ramsa och gå iväg i 2 timmar :D ? Vår balkong vätter ut mot trafikerad gata, känns ju inte heller okej att låta henne sova där? Är det jag som är överbeskyddande?
Dotter född i juli 2007
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Smyger bara in här för att säga att mina barn sovit de allra flesta sovpassen inne i sängen, och alltid långluren.
Vi är ute mycket under vakentiden, så för oss har det inte varit något problem.
De har sovit bättre inne, och så tycker jag det är mest praktiskt så :wink: då vi har mycket djur, mopeder, bilar, ungdomar och Gud vet vad som härjar här ute :roll: ...
Om du låter henne sova inne, så ha öppet fönster så det blir svalt och skönt.
*tassar ut...*
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Precis som Mia tipsar. Öppet fönster.

Vad både jag och Duggan är inne på är ju att du efter x antal veckor fortfarande inte fått till daglurarna och att du av den anledningen kan fundera på om du inte ska försöka SÄTTA lurarna med hjälp av vagn. För att sedan, när lurarna sitter, flytta över till sängen igen. Och då kan ju vagnen även vara inomhus egentligen. När vi vagnade småpluttar uppe hos Anna, stod Duggan och jag på vakt vid varsin vagn, som hade typ 1,5 meter i längdled att dras på. Och det gick det också. Så det krävs inte särskilt mycket utrymme egentligen. Rätt knyck bara. Och rätt attityd. Behöver du hjälp med att få vagningsvisning, så hojta till - eller kolla om du har en diplomerad i närheten.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ewa skrev:Vad både jag och Duggan är inne på är ju att du efter x antal veckor fortfarande inte fått till daglurarna och att du av den anledningen kan fundera på om du inte ska försöka SÄTTA lurarna med hjälp av vagn.
Lyss till kloka Ewa och duggan - jag hade inte läst hela tråden (den är ju så lååång :oops: :wink: ) så jag visste inte att det var de här problemen!
:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skruttfisens mamma

Ewa skrev:Precis som Mia tipsar. Öppet fönster.

Vad både jag och Duggan är inne på är ju att du efter x antal veckor fortfarande inte fått till daglurarna och att du av den anledningen kan fundera på om du inte ska försöka SÄTTA lurarna med hjälp av vagn. För att sedan, när lurarna sitter, flytta över till sängen igen. Och då kan ju vagnen även vara inomhus egentligen. När vi vagnade småpluttar uppe hos Anna, stod Duggan och jag på vakt vid varsin vagn, som hade typ 1,5 meter i längdled att dras på. Och det gick det också. Så det krävs inte särskilt mycket utrymme egentligen. Rätt knyck bara. Och rätt attityd. Behöver du hjälp med att få vagningsvisning, så hojta till - eller kolla om du har en diplomerad i närheten.
Men nu förstår jag inte, om jag ska sätta lurarna med hjälp av vagn (den ska ju ändå stå still?), vad är skillnaden då om hon ligger i sängen (som hon gör nu) än om hon ligger i vagn?

Öppet fönster är ju jättebra men hur funkar det om man har förtejpat med svarta sopsäckar för att få det så mörkt som möjligt 8) ?
Dotter född i juli 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!
Skruttfisens mamma skrev: Men nu förstår jag inte, om jag ska sätta lurarna med hjälp av vagn (den ska ju ändå stå still?), vad är skillnaden då om hon ligger i sängen (som hon gör nu) än om hon ligger i vagn?
Jo, då - du förstår visst - det blir bara lite mycket på en gång tror jag :lol:.
Så nu påminnelseramsar jag:
Ewa skrev:...men själv hade jag i detta läge införskaffat en billig, rymlig begagnad för ett par hundralappar och lagt ungen samtliga lurar i den och vagnat till ro, som påminnelse och vid skarvar TILLS LURARNA SATT - går att göra inne i lägenheten, om man inte kan husera utomhus - vilket kan ta som mest någon vecka. Inför samtidigt väckarklocka som meddelar när det är dags att gå upp, så kopplar hon snart samman det hela och har vett att ligga och sova så gott tills du väcker och tillgodoser hennes behov. Och DÄREFTER backat.
Jag skulle själv - i ett sånt här läge, lägga ungen tillrätta och skaka till på vagnen som en markering, sen låta henne vara. Regeln är ju att om barnet inte är ledset så får det vara ifred, blir det ledset så vagnar man till ro, till de tystnar, sen avslutar man med att skaka till på handtaget. Jag skulle köra så första dagen och se om hon somnar in själv. Vaknar hon i skarv gör man på samma sätt. Och tar inte upp förrän lurarna är klara.

MEN - och det här är ett stort men, för DU känner henne bäst. Är hon inte olycklig, utan bara ligger där och filosoferar glatt, men INTE sover, och det är just DETTA du med vagningskuren vill bryta, men du inte märker någon skillnad. Ja, då hade JAG, personligen, inte tvekat att vagna henne till sömns, vagna henne vid minsta knyst vid skarvarna, och hålla på så i 3-4 dagar tills hon började känna njutningen av dagssömnen och lurarna började sätta sig. Och därefter skulle jag backa, och bara vagna till ro utan att vagna till sömns. Och backa allt mer. Lite protester fick man då räkna med i början, men det svarar man på med att skaka lite i handtaget för att markera att man står vakt.

Och väckarklockan hade jag infört oavsett vilken strategi jag valt. För den kan i det långa loppet tala om för henne, rent fysiskt och konkret, att man har inte så stor poäng med att ligga och pladdra, för här är det någon annan tingest som sköter om tiden.

Lite rörigt kanske, men jag tror och hoppas du förstår hur jag menar - hojta annars.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"