hjälp med våra tvillingar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
tvillingföräldrar

Inlägg av tvillingföräldrar »

VI BEHÖVER HJÄLP!

Först och främst vill jag klargöra att vi har tilltro till metoden och är inte de som ger upp i första taget, men ikväll vad det nära.

Anledningen till att vi har tilltro till metoden är att tvilling 1 återigen somnade efter 5 minuter utan större problem, men tvilling 2 var värre än någon kväll hittills. Läggningen tog ca 25 minuter och har var arg och ledsen. Och då menar jag arg så hän bräker som ett galet får och ledsen så han stundvis kippar efter andan.

När vi lägger honom på rygg är han glad, vi vänder runt honom på mage, rätar ut benen, armarna rakt upp och huvudet till höger. Han är tyst, nöjd och avslappnad i hela kroppen.... tills sekunden vi släpper taget, börjar ramsa och går ut ur rummet. Börjar omedelbart skrika. Förut kunde dom ligga och jollra 5 minuter innan dom somnar. Vi har följt metoden som skrivet, men helt plötsligt har det gått snett utan att vi ändrat någon rutin överhuvud taget.

Idag var det hela krispaketet med solfjäder och buffning x 2 tillfällen, och det var ÄNDÅ svårt att få honom att somna. Vi körde givetvis ramsa i vanlig ordning, bestämt och med säkerhet. Det som slutligen fick honom att somna vad stark, utdragen ramsa "SOOOOOV SÅÅÅÅ GOOOOOOTTTT...." men det kan lika gärna varit utmattning som fick honom att somna.

Vad gör vi? Det känns inte hälsosamt för honom att måsta skrika så.

Ska vi köra "Dag 1" en gång till (dvs öva in ramsa med buffning)?

Ska vi forsätta som vi gör nu (funkar dock ej uppenbarligen)?

Ska vi dröja kvar i rummet tills han är lugn så det inte blir spring in och ut i rummet (läste detta tips på forumet)?

Vi har också funderingar på att ändra schemat vad gäller sovtider på dagen, men känns inte som rätt drag så det uppenbarligen funkar på tvilling 1, och båda är trötta vid läggning.

Vi har läst januarikrönikan, läst runt på forumen, men behöver verkligen hjälp för tvillings 2's skull.
Enäggstvillingar födda 070510 (10 veckor prematura), pojkar.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Signaturen MCE75, som finns i en tråd lite längre ner gällande sina tvilling gossar. Om jag inte minns helt fel var det ena tvillingen som hade mycket svårare att köpa koncepten, kan du inte skriva i deras tråd alt skicka ett pm och höra lite närmre för lite råd. Tvillingföräldrar emellan antar jag att det är lite annorlunda än 1.

Hur går det med skrattet till go natten?

Och sen skulle inte jag lägga ner på rygg och sedan vända, utan jag skulle snabbt lägga på mage direkt, läggatillrätta, ev kort solfjäder och ut, ut och ut snabbt.

Och jag skulle vara koncekvent med att denna man skulle få bekräftelsen med sin in i sömnen.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
tvillingföräldrar

Hej igen

Nu har vi gett det ett tag och så här ser det ut nu.

Båda somnar gott eller relativt gott vid 19.00. Dom protesterar alltid, men det handlar om 5-10 minuter och dom är inte ledsna. Använder ramsan vid behov.

Vaknar ibland på natten, men somnar oftast på egen hand, kan ta till ramsan om det behövs.

Problemet är numera morgonen, då en eller båda börjar vakna 05.00 och ligger och gnylar och är arg/ledsen och trött. Som senast vaknar dom 06.00. Gnället övergår senare till skrik och håller på ända tills uppstigning 06.30.

Vårt schema är justerat till 14 timmar (11,5 på natten och 2,5 på dagen (45, 60, 45 minuter) nu när pojkarna är 9 månader korrigerad ålder.

Vi tycker det känns frustrerande att inte använda verktygen på morgonen eftersom det känns mer som 5-minutersmetoden än SHN. Ramsan ska ju inte användas förutom "pangramsa" (som inte funkar alls för oss). Man ska ju helst inte in och solfjädra heller, så vad gör man?

Dammsugning, musik och väckarklocka har gett 0 resultat. Vi fortsätter dock med väckarklockan i hopp om att poletten trillar ned till slut. Hur lång tid brukar eller kan det ta?

Ska vi bara fortsätta som vanligt och hoppas att det går till sig som det gjort med läggningen där vi konsekvent fortsatte att bara ramsa och i kris solfjädra? Det är bara så långa pass, ibland 1,5 timma av bara missnöjda bäbisar. TIPS!?!
duggan

Inlägg av duggan »

Vad skönt att dom somnar och sover gott mest hela natten! Jätte härligt!

5 mm lämnar barnet helt och hållet själv, lilla barnet får absolut inga svar och vet absolut inte vad som gäller. Barnet skriker tills dess att den somnar av utmattning, och fortfarande har den inte fått ett endaste svar.

Så att jämför 5 mm med shn, det uppskattar jag inte, dina små VET vad som gäller vid det här laget, inte en fråga har stått obesvarad, och nu på morgonkvisten så är det med största sannolikhet så att den/dom är förbaskade för att ni inte kommer och gör morgon. Dom tror ju att dom är utvilade.

Tidiga morgnar kan hänga med ett tag, har ni provad att skippa pangramsan och bara avvakta? För en del blir uppröra av ramsa, ljud etc för dom hör att det är morgon utanför och dom vill också upp!!

//Malin
tvillingföräldrar

Tro mig, vi tycker inte att SHN är ens lik 5MM. Men känslan av maktlöshet när man inte har tillgång till verktygen man har vid läggning utan att "vänta ut dom" när dom skriker är frustrerande.

Vi har prövat att inte pangramasa. Just nu är det precis det vi gör, men dom skriker ändå. Ramsor gör dom mer upprörda.

Finns det mer tips förutom:
Dammsugare
Slammer i hushåll
Ignorera
Musik
Solfjäder
Väckarklocka

?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Jag skulle välja en strategi och sedan hålla den koncekvent, köra 1 vecka eller mer på precis samma sätt. Inte växla till något annant. Jag skulle rekomendera en pangramsa och sedan inget, ev musik med ledsna toner, eller gör ingenting. Det blir ofta så här när man har överarbetat, och det ser man inte när man är uppe i det utan det brukar man se i efter hand. Så våga vara coolt, våga ha is i magen och tänk att han blir jätte arg när ni inte kommer för han/dom vill ha morgon NU, men jag tror att väckarklockan kommer snart att ge resultat. Den ska ringa exakt samma tid precis utanför deras dörr.

Förövrigt hur är mörkläggningen, det viktigaste av allt. Här har vi tejpat på sopsäckar med svart el tejp på fönsterrutorna, och på det har vi en jätte bra börkläggningsgardin, och dörren är stängd. Så att det är svart som i graven på morgonen.

//Malin
tvillingföräldrar

Nu har vi som föreslagit provat väckarklocken en veckan i streck, konsekvent men misslyckats. Problemet är att dom fortfarande vaknar för tidigt (05.00-15.15) när dom ska vakna tidigast 06.15 (väckarklocketiden).

Pojkarna fyller snart 1 år (om 3 veckor), men är ju 10 veckor för tidigt födda så ligger på alla sätt utvecklingsmässigt som 10 mån barn.

Vår fundering är om vi ska justera vårt schema. Just nu så sover dom inte för mycket eftersom dom vaknar så tidigt. Så här ser en dag ut:

0500 vaknar (fast ska vakna 0615)
0700 frukost
0830-0915 sova 45 min
1100 lunch
1200-1300 sova 60 min
14 mellanmål
1530-1615 sova 45 minuter
1700 middag
1900 läggning

Detta gör att dom sover 0700-0500 (10 timmar) + 45+60+45 = 12,5 timmar vilket egentligen är för lite.

Är problemet att dom sover för mycket på dagen och därför inte behöver sova lika länge på natten. När vi tar upp dom vid 6 så är dom pigga (trots att dom varit arga för att vi inte kommer och hämtar dom) och inte alls trötta i ögonen. Sitter oftast i sängen.

Vi skulle vilja ha hjälp med nytt schema med läggning vid 19.00 eller 19.30. Kanske behövs det en radikal förändring till 2 sovpass, eller ska vi korta ned eftermiddagspasset till 20 minuter först? Dom börjar ju komma upp i åldern (korrigerad ålder 10 mån) då man brukar ta bort e.m. luren.
duggan

Inlägg av duggan »

Jag måste verkligen ha varit förvirrad, självklart är det dags för 2 lurar nu, speciellt när dom signalerar genom tidiga morgnar.

Ett schema förslag utifrån erat gamla schema kan se ut så här:

06.30 God morgon
07.00 Frukost
0830-0915 Sova 45 min
11.00 Lunch
12.30 - 14.30 Sova 2 h
14.30 Mellanmål
17.30 Middag
18.45 Kvällsslurk
19.00 Läggning

Detta schema är på 14 h 15 min, en kvart för lite, men det kanske kan vara bra att ligga lite på nederkanten eftersom dom är 10 månader, och fysiskt nästan 1 år. Vad tror du om detta?

//Malin
tvillingföräldrar

Hej Malin

Det ser jättebra ut. Vi kommer troligen justera så att dom sover 1 timma på förmiddagen och 1 timma 45 minuter mitt på eftermiddagen (som ditt schema, men en kvart längre första och en kvart kortare andra). Ibland har dom nämligen svårt att sova så länge som 2 timmar på dagen. Nu kanske det kommer naturligt när vi ändrar till 2 sovpass om dagen?

Jag tror inte heller det är någon fara med att det är en kvart för lite, utan det passar nog perfekt.

Vi ska även se till att mörklägga ytterligare, det är nog inte mörkt nog på rummet deras. Speciellt nu när det blir sommar här i norr och solen i stort sett aldrig går ned kan det vara bra idé med en ordentlig mörkläggning :D

I övrigt har dom blivit duktigare att somna på kvällarna, och sover bra på nätterna också så vi och dom har mycket mer energi att leka av under dagarna.

Vi återkommer om en veckan med resultat av vår ändring.
duggan

Inlägg av duggan »

Vad bra att du tycker att schemat ser bra ut, och är det så att barnet håller på att kroka dom första dagarna mot em så kan dom få 5 minuter utöver schemat på lämpligt ställe.

Sen skulle jag råda dig till att lägga sömnpassen efter naturlig sömnrytm, alltså 5 min, 20 min, 45 min, 1,5h, 2h osv. &0 min och 1 h & 45 min kan bli antingen svårväckt, eller ledset vid uppvaken och det känns ju lite onödigt. Vid "skarvarna" sover dom ytligt och är lättväckta.

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"