"Renlighetmani" o många klädbyten....

Samtalsforum med barnen i fokus
Göteborgsmamma

"Renlighetmani" o många klädbyten....

Inlägg av Göteborgsmamma »

Vi har det lite jobbigt med vår dotter som är 2 år o 10 månader. Hon är en härlig, glad o trygg tjej som oftast är i pakt med sina föräldrar o som är en enormt stor källa till glädje. Har inte visat någon kraftig trots men har en bestämd egen vilja. Det började i höstas med att hon inte ville bli smutsig om fingrarna när hon var ute o lekte i sandlådan. Blev ledsen o ville torka av sig sanden. Blev bättre efter ett kort tag. Innan jul började det med att hon inte ville bli smutsig o kladdig om händerna, munnen o kläderna. Blev ledsen o ville tvätta sig o byta kläder. Gick oftast bra att avleda henne, gick över ganska snabbt. Från februari o fram till för en vecka sedan har det gått lite upp o ner. För två veckor sedan var hon sjuk, lunginflammation, o sedan dess har det blivit värre. Blir mycket ledsen om hon får kladd på fingrarna el. på sina kläder. Vill byta dem o blir nästan hysterisk om hon inte får det. De senaste dagarna har hon varit snuvig, rinner snor, o vill då torka näsan hela tiden. Är svårt att avleda henne el. hindra henne. (Jag kan ju förstå att hon vill torka sig..vill ju jag med när jag är snuvig..men hon blir alldeles narig under nästa..) Tidigare har det fungerat bra att "öva" på att vara kladdig. Måla med händerna, baka, gegga i sanden osv. Nu vill hon bara måla med pensel o vill tvätta sig direkt om hon får på händerna. Vill inte baka osv. Vet inte riktigt hur vi ska hantera detta. Har försökt att låta henne göra som hon vill, dvs. byta tröja osv. o det funkar ganska bra, blir då lugn o glad när hon bytt. Dagis tycker dock att det är lite jobbigt o låter henne inte byta kläder när hon blir lite blöt, får en liten fläck osv. De säger att hon blir ledsen men att det går över ganska snabbt, de senaste dagarna tycker de dock att det blivit lite värre, att det är svårare att få henne på andra tankar o acceptera att hon inte får byta kläder, torka sig om näsan osv. Har provat att inte låta henne byta hemma, att inte göra så stor grej av det. Ibland blir hon hysteriskt ledsen o det tar en lång stund innan hon lugnar sig. Ibland fungerar det ganska bra, hon gråter lite men lugnar sig snabbt o låter tröjan/färgfläcken på handen osv sitt kvar. Kan tillägga att hennes "renlighetsmani" förstärks när hon är trött el. sjuk. Är inte så att det styr hela dagarna o att hon fastnar helt i beteendet. Ute är det inte heller ngra problem längre, stör sig inte på sand, gegga på händer/kläder osv, utan det är inomhus hon reagerar..

Känner mig lite orolig över att det skulle vara ngt fel eller att vi gör ngt fel som får dessa konsekvenser. Har tänkt att det kanske kan ha att göra med att hon slutat med blöjor, med treårstrotsen o/eller att hon är svag o känslig efter sjukdomen. Vad är bäst- att låta henne göra som hon vill el. att försöka visa/lära henne att det inte är farligt att bli kladdig/smutsig/blöt på kläderna? Kan det vara symtom på tvångssyndrom? Hon har alltid tyckt om fasta rutiner o förutsägbarhet- vilket iof inte är särskilt ovanligt för små barn.... Kan tillägga att dagis börjat prata om specialpedagog o rådgivning per telefon på BUP :(

Är det någon som känner igen sig o som har några bra råd till oss?
Mamma till två underbara tjejer f. 05 och 09. Den stora kurad i feb. 06.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Jag har inga direkta lösingar på ditt problem, men jag funderar lite...

Låt henne göra det hon vill, men hon behöver ta hand om konsekvenserna. Byta kläder själv, lägga kläder i tvätten, hänga tvätt...
Ta papper eller torka med handduk själv.

När det gäller näsan, går det att smörja ordentligt, så att hon undviker narikghet, även om hon torkar?

Sedan kanske du skulle behöva hjälp med att plantera om blommor eller baka. Du kan ju verkligen inte klara det utan hennes hjälp - eller hur :!: Så även om hon inte vill, så finns det ju inget bröd och blommorna gråter om de inte får ny jord...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Min dotter Vega (3 år om två veckor) är också en nogrann typ. Vi har nog gått igenom hela renlighetsregistret under trotsen. :shock: :lol:

Jag brukar låta henne lösa problemet på egen hand. Blir man blöt får man torka, byta tröja, torka under näsan osv SJÄLV! Hon har oerhört svårt för att bli kladdig och blöt om händerna t ex, och det är en hel del sammanbrott över detta. Jag kan hjälpa EN gång men märker jag att det är trots på gång bollar jag genast över till henne. Oj blev du kladdig? Hur får man bort kladdet då? Och sedan vänta/gå och gör något annat...Ibland blir det stort sammanbrott och ibland kommer hon av sig helt och släpper det för tillfället. Jag är noga med att inte dras med (om du förstår) utan bara beklaga faktum och låta henne själv lösa problemet. Tycker nästan alltid det är värt att vänta ut...I 9 fall av 10 torkar hon händerna och sedan är allt bra, men det kan ta TIIID...

Hon hade också en period när det skulle torkas under näsan i tid (och otid) Jag köpte mjuka näsdukar, som hon konsumerade på löpande band. Ofta ville hon att mamma skulle torka, men det slutade jag rätt snabbt med ( hon blev inte nöjd...) utan hon fick själv plocka upp näsduk och torka. I två veckor var det ett fasligt sjå med detta innan hon tröttnade på hela grejen.

Pakta funkar ibland. Oj då blev tröjan blöt? Det var ju attans också, den som var alldeles ren och ny.....jag tycker inte heller om att bli blöt. Hur ska vi lösa detta då?

Om att byta kläder har jag också lite bryderier. Än så länge får hon hållas så länge hon lägger tillbaka kläder som är rena (under lite övervakning) och sköter av och påklädning själv, men jag kan bli knäpp på klädproceduren vissa dagar.

I mina öron låter det som din dotter håller på med som helt vanligt trots (finns många bra trotstrådar) Låter väldigt drastiskt med BUP :shock: Nu har ju inte vi våra barn på dagis än, men jag hade blivit både förvånad och arg om det skulle behövas specialpedagogik för att hantera detta. :x

Får hon hjälpa till hemma? Vi har ganska mycket social delaktighet, och det är super för små trotsare. De får känna att de behövs på riktigt. Jag märker direkt på båda mina barn om vi slarvar med den biten.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vi svarade exakt samtidigt :D Men det var ju ganske lika i alla fall...

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Hej!
Jag vet ju inte vad dagis har sett som gör att de funderar på BUN, men det låter lite i överkant i mina öron om man ser till det du skriver. Alla är vi väl olika?

Jag är ju ingen expert då, men kan ändå inte låta bli ett inlägg med några exempel från mina barn och vårt dagis.

:arrow: På vårt dagis fick vi titta på videofilm, som de tagit på våra barn, på föräldramötet. Bla målade de med fingerfärg. Där skrattade personal och föräldrar gemensamt åt de olika stilarna. Några barn var oerhört skeptiska att röra färgen överhuvud taget. Andra kladdade ner hela sig.

:arrow: Mina barn tycker absolut inte om att bli blöta när de är inne. Just när de diskar eller tvättar händerna (eller vad de nu gör) går det bra, men sen vill de BESTÄMT byta ex tröja om de blivit blöta.

:arrow: I början på dagis hade prinsessan aldrig samma kläder hem som dit, men nu är det sällan helombytt, ibland strumpor.

:arrow: Prinsen avskyr hemma att bli kletig vid matbordet PAAPIIE, PAAAAPIIIII (papper, papper).

:arrow: För att inte tala om sand i sandalerna i sandlådan, de åkte av fortare än kvickt.

:arrow: Och hur härligt är det i ärlighetens namn när snoret rinner in i munnen :?: Mina barn verkar dock ha vant sig lite eftersom vi är konstant förkylda sen dagisstarten. Men när snoret når munnen blir det för mycket även för dem.

:arrow: I helgen var prinsessan ute och cyklde på en gårdsplan (lite härligt guppigt och lerigt) när hon ramlade. Hon var GÖRilsken. Inte för att hon ramlade utan för att hennes favoritfjärilsjacka blev smutsig.

Båda barnens galonisar på dagis däremot ser ut som sand-ler-klägg, så helt rädda för lite skit är de inte. Och bakar och kletar gör de gärna, men sen vill de tvätta sig.

Jag har inte tänkt tanken att de skulle vara onormala :shock: .
Men det du avser med din goding kanske har helt andra proportioner :?:
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Hej!
Ser att flera skrev samtidigt som jag till svar. Ganska lika svar alla tre.
Jag försöker oxå låta dem klara av det mesta själva. Ex skickar hushållpapper till prinsen osv.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Och hur härligt är det i ärlighetens namn när snoret rinner in i munnen Mina barn verkar dock ha vant sig lite eftersom vi är konstant förkylda sen dagisstarten. Men när snoret når munnen blir det för mycket även för dem.
Hm. Här får det gärna hjälp hela vägen in om man säger :roll: :?

Sorry, lite OT, men jag kunde inte låta bli ;)

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Kan tillägga att inte heller Vega bryr sig om hur kladdig/smutsig hon blir utomhus (oftast i alla fall) Inne däremot ska kläderna bytas efter en liiiiten fläck...

Vega är f ö en person med ett enormt ordningssinne och har en stor känsla för detaljer (helt olik sin mor) Är därför inte förvånad över hur hennes trots tar sig uttryck. Det är en del av hennes personlighet att vara nogrann.

Samtidigt vill man ju inte bekräfta och kanske underbygga alla nycker heller. Inte helt lätt, men det känns inte bra att avfärda henne tycker jag ( typ att det gör inget om du blir kladdig, eller det där är väl inget att gnälla för ...) Jag upplever att hon faktiskt tycker det är obehagligt att bli blöt, det fanns före trotsen, men har blivit förstärkt.

Konstigt nog är det helt ok att kladda ner sig med färg ( te x fingerfäg och vattenfärg...) men efter en stund är det precis som att hon kommer på att hon är kladdig och då måste hon tvätta sig NUUUUUUUU!

Linda
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej!

När det gäller trots och kladd och annat har jag inga råd, men det finns en jättebra näs-salva på Apoteket som heter Fenazon. Den är bra för den kan man även smörja på slemhinnan inne i näsan och den lindrar svidet omgående. Ibland tycker jag att den ger lite lukt, men oftast känner jag inte av den.

Hälsningar
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Du har fått många bra kladdtips. Men jag länkar ändå till en kladdtråd - kanske har du inte sett den.

Storisen får sköta näsan själv vid förkylning, och jag har gjort mjuka näsdukar av urtvättade lakan, så blir han inte fullt så illröd under näsan som innan. Men hindra honom vill jag ju på inget vis, det här vill och måste han ju få ta hand om själv.

I övrigt skulle jag göra som LindaVega skriver: Visa, visa, visa - och överlåta till henne själv att ta hand om kladdet och klädbytena. Och be dagis tänka på samma sätt. Skicka med extrakläder, så får hon SJÄLV byta när hon tycker att så behövs. Behöver ju faktiskt inte personalen alls bry sig om eller lägga sig i. För det borde hon ju klara själv, om de bara finns tillgängliga. Så visa henne hur hon ska göra på dagis också, och hur hon ska packa ner de nedsölade kläderna osv. Så blir det HENNES ansvar och inget som vare sig personal eller BUP behöver blanda sig i. Eller :wink:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Och så tråden, ja - jag har lite problem med kom-i-håget idag:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14474
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Göteborgsmamma

Inlägg av Göteborgsmamma »

Va ni är söta allihopa o vilka goda råd! Tänk att man så lätt låter sig oroas! Har vart en period med mycket jobb o mycket att ordna med o planera inför flytt osv o när man själv är trött är det så mycket svårare att följa sin "pedagogik" el. tanke. Är oxå lättare att låta sig oroas....

Har ju själv tänkt att det bara är en naturlig del i hennes personlighet o en del av trotsen o inte sett det som ngt direkt problem innan dagis började problematisera. Har pratat med dagis idag på morgonen. Visade sig att jag missförstått dem.. De ser det oxå som en naturlig utvecklingsfas o som en del i trotsen. Tror liksom jag att det kan förstärkas av att vi är på väg att flytta till hus o att hon påverkas av detta då hon tycker om fasta rutiner o är en liten ordningsam dam. Vi kom överens om att ta med lite extra ombyteskläder under en tid så att hon kan få byta när hon blir kladdig/blöt. Vi kom oxå överens om att vi tillsammans ska visa henne hur hon gör, vart kläderna finns, var hon lägger de smutsiga osv..

Tänker själv att det bästa är att inte göra ngn grej av det hela o därigenom riskera att förstärka beteendet utan låta henne själv ta ansvar för att byta kläder, torka näsan osv....

Har kanske varit lite dåliga på den sociala delaktigheten den sista perioden pga. att det varit så fullt upp o stressigt....

Tack igen för goda råd o en påminnelse om att stanna upp o låta den lilla vara mer delaktig o ta ansvaret. :D

PS pratade med pappa som är hemma med den lilla idag, är själv på jobbet. Hade varit en toppendag på dagis idag o även hemma!!!! Den lilla hade glad i hågen hjälpt pappa att laga mat o duka. Hade efter maten själv bytt till en ren tröja o lagt den smutsiga i tvättkorgen!!!
Mamma till två underbara tjejer f. 05 och 09. Den stora kurad i feb. 06.
Ewa

Inlägg av Ewa »

:thumbsup:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:thumbsup: :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"