Hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Asjak
Kontakt:

Morgon ramsa

Inlägg av Asjak »

Ja jag tror jag kommer att låtsas som det regnar jag med...
Han verkar bara vara triggad av någon som helst kontakt vid den tiden på morgonen.
Imorse lät jag honom sonika vara och stökade i köket istället..och då var han inte ledsen iallafall som annars när jag försöker få han att sova med ramsa.
Han sov så fint vid em luren...behövde inte söva om han utan han sov hela luren själv. :D

Kram Kajsa
Mamma till Lucas :heart: född 20070506
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:thumbsup: :heart: :thumbsup:

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Asjak
Kontakt:

andra natten...

Inlägg av Asjak »

Andra natten som faktiskt gick bra..med bara 3 uppvak och han somnade om utan hjälp :D
Men....
Han e gruvligt trött på kvällen..har låtit han sova 20-30 min vid 17.30 och då har nattning och bad och matslurk gått bra med en go och gla unge :lol:
Det har funkat i´två dagar ..hoppas det inte pajar natten??
Han vill gärna somna före 12.30 oxå..men sover gärna till 13.30-14 fastän han somnar 12..
ska jag göra om schemat??

kram Kajsa :?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ja det kanske är så att den lille fortfarande behöver tre lurar. Många har det tills barnen är nästan nio månader och din är ju född tre månader förtidigt.

Mitt schema har då sett ut så här (inte tvunget att du köper det, men som ett tips) :wink: :

7.00 vakna
7.30 frukost
9.00-9.45 sova
11.00 lunch
12.00-13.30 sova
14.00 mellis
16.00-16.20 sova
16.45 middag
18.30 nattslurk

Jo, jagt tror att din son behöver tre lurar kommer då va en glad kille inför alla sovstunder, eller vad tror du? :wink:

Jag höll nästa på att glöma att du jobbar fantastiskt bra, vad roligt att läsa om natten :thumbsup:

Kram :heart:
Ida
19.00 sova.

www.sovgott.net
Asjak
Kontakt:

tre lurar

Inlägg av Asjak »

Hej!
Sitter på morgon 4 och dricker itt kaffe och "gör" ljud.
Sitter ni ner??
Han sov till kl 6 i dag!!
mamma vaknade fler gågner :lol:

Igår så fick han middag vid 16.45 och vid 17.15 sov han en stund...30 min...
det känndes helt perfekt!
han var go och glad hela kvällen och smande så snällt kl 19

Kramar :heart: från en jättegld mamma Kajsa och Pappa Pelle
Asjak
Kontakt:

Inlägg av Asjak »

Vad jag skulle säga var ju oxå att det helt klart är värt att prova det schema du gjort...kanske han skulle må ännu bättre av att sova sista luren tidigare...

Kajsa :o
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag tror att det är lite sent att sova 17.15 men alla barn är ju olika. :wink: Du känner ditt barn bäst så ta det som du vet kommer att funka just i er familj.

Vad härligt att lillen sovit så gott i natt. Härligt jobbat :thumbsup: . Visst är man knasig som inte sover när man nu kan :sleep: Men om några nätter tror jag att du också kommer att sova som en klubbad säl, annars får du väl slänga åt dig en ramsa :wink:

Ida

www.sovgott.net
Asjak
Kontakt:

undrar..

Inlägg av Asjak »

Ja här är jag nu efter natt 5...
Känner nästan all min nyvunna lycka och självförtroende slokar...
Varje natt har bara blivit bättre och bättre...
Tycker vi haft bakslagsnatt redan...
Men 4 uppvak i natt...
Sov fm lur jättebra...
Somnade 12 sov till 13 ..gallskrek när jag försökte natta om...
Är livrädd att hamna tillbaka i "vaknavarjenattträsket" och det känner han väl så väl. :cry:
Tur att det är fredag och jag kan få lite avlastning imorgon dag när sambo är hemma..
Att sova 16 igår gick jätte bra och han var go och glad vid läggdags..så det fortsätter vi nog med..

Ja jag vet....fortsätt som jag gör så kommer belöning snart! ..hoppas den stannar lite längre än två nätter då :wink:
Kram Kajsa
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ja det är precis så som du skriver. Om inte du har den självklara attityden så känner lillprinsen av vargarna som stryker omkring utanför dörren. Han måste då fråga mycket oftare om du verkligen kan mota bort dem. Vilket du absolut kan. Så genom förhållningssätt och handling visa honom det. Och glöm inte att SHN är en process som tar olika lång tid för alla barn :wink: . Men snart kommer ni att få sova hela natten :sleep: , jag lovar :wink:

Vad skönt att du får lite avlastning i helgen. Ser fram emot nästa rapport :heart:

Ida

www.sovgott.net
Asjak
Kontakt:

Uppföljnings veckan

Inlägg av Asjak »

Hejsan!
Måste ju skriva hur det har gått!!
Uppföljningsveckan (som har en dag kvar) har gått stålande...
Två nätter första och Inatt :shock: har han vaknat 3-4 gånger...de andra nätterna har han sovit från 19-6 eller 7
Helt underbart!
Han sover fortarande inte så bra på sin långa lur på dan..ibland blir den bara halv och det är jätte svårt att få han att sova igen.
Nu har vi mest bara varit hemma och inte hälsat på nån..när vi gjort det har det krånglat lite...
Vi är ute så mkt vi kan och han har börjat kunna leka längre stunder själv :lol:
Ja i det stora hela är det jätte bra...fast vi har en bit kvar till perfekt :)
Idag ska jag köpa en väckarklocka så vi får ordning på sista timmen på morgonen.
Min sambo börjar även han känna sig mera utvilad fastän han aldrig vaknade förr så stördes hans sömn av att Lucas vaknade.
Kramar Kajsa
Tack för ert stöd :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Åååå, vilken härlig rapport att läsa. :thumbsup: Jag får gåshud och sitter här och småler för mig själv. Vad jag blir glad för er skulle. Njut nu av tillvaron och ta den lille i bruk så mycket som möjligt under dagarna :wink:

Bra det där med väckarklockan tycker jag :lol:

Snart ska du se att ni är säkra sovare :sleep:

Ida

www.sovgott.net
Asjak
Kontakt:

Inlägg av Asjak »

Hejsan!
Tyckte det var dags för en rapport!!
Nu har det gått ett par veckor..sen vi startade om.
Ja jag kan ju säga att allt är mycket mycket bättre och ska fortsätta så..
Våra dagar ser ut ungefär så här

6-6.30 börjar han knöla...oftast kan han somna om till 7
7.30 frukost
9-10 lur
11 lunch
12-13 lur...här ska han sova till 13.30 var det tänkt men det går nästan aldrig att få han till det...
14 mellis
16-16.30 liten lur
17 middag
18.30 bad och natt slurk
19 sova

Jag önskar jag vet hur jag ska göra
1. för att få han att sova till 7 på morgonen
2. få han att sova hela passet 12-13.30

Annars är allt bra och vi har ju bara hållt på ett par veckor. Han har börjat bli blyg och lite mammaig men leker nu oxå mkt längre stunder själv. Och vi har ute tid som han inte sover som han gillar.
Kramar Kajsa
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Vad roligt att höra ifrån dig och vad bra det går för er :thumbsup: :)

Det är några saker man kan tänka på när det gäller tidiga uppvak:

1. Ordentlig mörkläggning. Det ska vara kolmörkt inne i rummet även om det är ljust ute.
2. jag har själv precis upptäckt hur bra väckarklockan är som verktyg. Ställ den på 7.00 så ska du se att han snart förstår att det inte är morgon förren då. Funkar även på mina stora barn.
3. Det jag brukar göra är att ge en pangramsa vid första pip och sedan låta honom vara. Endel går upp och gör husljud men det är jag för lat för.
4. Nu nästa helg så blir det ju sommartid och då kan man passa på att verkligen få morgon kl.7.00.

När det gäller middagsluren så är det tålamod och förutsättningar som gäller. Mer än så kan du inte göra. Du kan ju inte sova åt honom, eller hur? :wink:

Vad tror du om det här? :heart:
Ida

www.sovgott.net
Asjak
Kontakt:

Inlägg av Asjak »

Hej!
Nu har det gått ett tag...
Och ja Han sover bättre mycket bättre!
Vaknar fortfarande tidigt kl 6 när pappa går upp....lyckas han smyga tyst kan det bli kl 7.
Tycker att det e okej :)
Nu har det varit tänder på stor G och så men annars går alla lurar på dagen också bra. Han beöver fortafarnde em luren så vi fortsätter med det.
Snart fyller han ett( om en månad) men han e ju som sagt 3 mån tidig.

Tack igen alla som stöttat och hjälpt mig!
Hoppas inte jag behöver återkomma...men problem ialla fall :wink:

Kram Kajsa Lucas och Lucas pappa
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Asjak!

Vad roligt med en uppdatering. Härligt att höra att det går så bra för er. :-({|= Om du bedömmer att lillen behöver tre lurar så är det rätt för er. Fortsätt att lita på dig själv så kommer ni nu gå en härlig tid till mötes.

Grattis till en säker sovare. Fnurror kan alltid uppstå men nu har du ju verktygen till att lösa dem. Och så finns ju vi här på forumet. Pussa lillprinsen på näsan ifrån mig och ha det så bra :heart: .

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"