Ledsen vid dag-insomning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mindy

Ledsen vid dag-insomning

Inlägg av Mindy »

:D
Jag är lite konfunderad över trassel med insomningen vid dagslurarna. :? Har varit medveten om att vi kanske "skämt" bort honom lite med att vagna en stund till dess att han kommer till ro och försökt ändra på det genom att vagna mindre och mindre och denna vecka genom att övergå mer till ramsan. Långluren funkar bra och allt förflyter perfekt till natten och under natten :D men vid kortlurarna på dagen har han svårt att komma till ro.
Inte trött, eller övertrött? Nja, själv tycker jag nog att de känns rätt placerade i förhållande till hans behov.

:?: När jag lagt tillrätta med solfjäder ramsar jag och går. Men han blir jätteledsen och snart känns det som kris så jag har buffat lite till dess att han tystnat (ca 30 sek) och sedan solfjädrat till dess att han blivit sömntung och sedan ramsat med bekräftelsen "indragen". Solfjädern tas emot med envisa frågor men ganska snart lugnar han sig och ligger och smågrälar lite innan han blir tyst.
Hur ser det här ut? Gör jag rätt? Det har inte märkts någon förbättring på 3 dagars "minikur" där vi är noga med att skratta innan vi lägger honom eftersom han börjar gråta bara han ser botten på vagnen.

:idea: Han sover två lurar inne mitt ibland oss så det där med att ramsa utifrån är lite lurigt. :? Nu har jag försökt lägga honom i rummet bredvid köket och själv pysslat på i köket. Han bökar och tittar över kanten.
Ska han vara avskärmad kanske?

:idea: Vi har tänkt ändra em-luren från 45 min till 20 min med start nästa vecka eftersom han fyller 7 mån och går ned till 14,5 tim. Kanske det är dags för det redan nu?

Schemat:
7.00 Morgon
9-9.45 sova
12.30-14.30 sova
16.45-17.30 sova (planeras till 17-17.20 inom kort)
19.30 natt

Han somnar oftast inom 10 minuter men det känns så tråkigt att han är ledsen innan. Blir glad för respons! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Gidde

Inlägg av Gidde »

Hej Mindy! :D

Din kille börjar bli så stor att han nog inte vill sova när det händer skoj saker runtomkring. Min dotter hade aldrig fixat det. Nu när hon är drygt ett år sover hon sitt enda, långa, sovpass i spjälisen och med mörkt rum. Innan jag började med mörkt i rummet hade jag svårt att få henne att sova inne -det finns ju så mycket att titta på... så hon sov nästan uteslutande ute i vagnen, men det har hon nu blivit alltför stor för. Jag vet att Anna W förordar att barnen ska kunna sova mitt i allt, men som sagt, det fungerade inte här! :wink:

Fungerar inte det man gör, så kan man ju alltid pröva nåt annat, med den berömda attityden som följeslagare! :D

Lycka till och rapportera gärna om hur det går!
Mamma till två tjejer födda i mars 2004 och i april 2007.
Genomfört kuren sept-04 med första barnet med mycket bra resultat. Andra barnet kurat augusti -07! Underbart resultat, vi sover alla gott!
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Tack för svar! Även om jag ska erkänna att det inte precis var det svar jag vill ha :wink: :lol: . Det är så himla praktiskt när han kan sova i vagnen men om inte det här går över snart så måste jag ju såklart ge mig på den fronten och prova något annat.
Jag ska i alla fall avvakta och kolla om neddragningen av sovtiden gör någon skillnad.

Det jag mest undrade över här är om det är okej att solfjädra till dess att han bli avslappnad och sömntung 2 ggr/dag i 3 dgr? Alltså om jag hanterar frågorna rätt.
Det tar emot att låta honom fråga alltför högljutt för närvarande för han har hosta och slem i halsen och det blir akut sämre då, så kanske är jag lite för snabb med mina verktyg förutom ramsan? :?
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"