Jag är lite konfunderad över trassel med insomningen vid dagslurarna.

Har varit medveten om att vi kanske "skämt" bort honom lite med att vagna en stund till dess att han kommer till ro och försökt ändra på det genom att vagna mindre och mindre och denna vecka genom att övergå mer till ramsan. Långluren funkar bra och allt förflyter perfekt till natten och under natten

men vid kortlurarna på dagen har han svårt att komma till ro.
Inte trött, eller övertrött? Nja, själv tycker jag nog att de känns rätt placerade i förhållande till hans behov.

När jag lagt tillrätta med solfjäder ramsar jag och går. Men han blir jätteledsen och snart känns det som kris så jag har buffat lite till dess att han tystnat (ca 30 sek) och sedan solfjädrat till dess att han blivit sömntung och sedan ramsat med bekräftelsen "indragen". Solfjädern tas emot med envisa frågor men ganska snart lugnar han sig och ligger och smågrälar lite innan han blir tyst.
Hur ser det här ut? Gör jag rätt? Det har inte märkts någon förbättring på 3 dagars "minikur" där vi är noga med att skratta innan vi lägger honom eftersom han börjar gråta bara han ser botten på vagnen.

Han sover två lurar inne mitt ibland oss så det där med att ramsa utifrån är lite lurigt.

Nu har jag försökt lägga honom i rummet bredvid köket och själv pysslat på i köket. Han bökar och tittar över kanten.
Ska han vara avskärmad kanske?

Vi har tänkt ändra em-luren från 45 min till 20 min med start nästa vecka eftersom han fyller 7 mån och går ned till 14,5 tim. Kanske det är dags för det redan nu?
Schemat:
7.00 Morgon
9-9.45 sova
12.30-14.30 sova
16.45-17.30 sova (planeras till 17-17.20 inom kort)
19.30 natt
Han somnar oftast inom 10 minuter men det känns så tråkigt att han är ledsen innan. Blir glad för respons!