Schemarespons för fyramånaders önskas

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sus

Schemarespons för fyramånaders önskas

Inlägg av Sus »

Hej!
Efter ett par frågor ang mitt äldsta barn är det nu dags för den yngre modellen att få er hjälp, hoppas jag!
På fredag är han 4,5 månad ungefär och ska då få lära sig att sova hela nätter.
Dagschemat idag ser ut som följer:
Vaknar ca 6.30
Sover 8.30-10
Sover 11.30-12.15
Sover 14-15.30
Sover 17.30-18.15

Somnar sedan "för natten" (dvs vaknar och ammas 1-3 ggr) ca 20.30.

De två första sovpassen följer naturligt av att det då sker hämtning och lämning på dagis av den stora grabben.
Tanken är att natten ska förläggas till 20-07.
Tankar och åsikter?

Jag ammar inte särskilt mycket på dagarna utan ger mme och smakportioner puré. Gröt på kvällen?

De gånger han vaknar efter 45 min under första passet vagnar - eller snarare går en liten sväng med vagnen - jag en aning, det brukar gå fort (någon minut) att få honom att somna om. Samma med andra passet.
Vid inomhussömn har vi buffat, utan särskild framgång - han blir mest arg och irriterad. Fungerar bättre med ramsorna! Är det ok trots att han är så liten?

Vagningen har vi i övrigt "sparat" till Kuren. Vad tror ni om den taktiken? Hoppas vi inte "bränt" buffningen för gott!!! Jag har Attityden :wink: , men kan jag vänta mig några extra krux då jag använt Kurens metoder några veckor under dagtid, tror ni?
Mamma till Julius september 2002 och Matteus januari 2005.
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D

:idea: Jag tyckte att det var jättebra med gröt på kvällen. :thumbsup:
På så vis tog JAG mig över vargtimmesmålet. :roll: Vi började med den milda havregröten strax före 4 månaders ålder och när han ätit upp det paketet började vi göra egen och kör fortfarande det konceptet. Gröt vid 18, sedan bad och bus och nattslurk vid 19.15, natt 19.30.

:idea: Ett tips är att inte lägga senare än 20 i alla fall...

:idea: Vad tror du om att dra ihop de två lurarna vid lunch+efter lunch till en längre? Om det går för dagislämnandet förstås. 15-15,5 (snart bara 15) timmar ska han ha totalt.

:idea: Ramsa är okej efter 3,5-4 månader!

:idea: Jag hade använt vagning på en sån liten. Ni har inte bränt buffningen, det är ju bara en förlängning av vagningen. Skulle tro att ni behöver öva upp tekniken :!:

Så här såg vårt schema ut vid 3,5 mån ålder (med vargtimmesmål 05.00 :oops: ) men vi började i rask takt lägga tidigare på kvällen (19.30) och drog ned långluren till 2 timmar. Gröten före kvällsbadet gjorde som sagt att jag snabbt fick rätt attityd och vi (dvs jag) tog oss över vargtimmesmålet på några dagar (med vagning).
7.30 Morgon
9.00-10.30 Sova
12.45-16.00 Sova ute i vagnen
18.15-19.00 Sova
21.30 SOVA NATT

Vid 5,5-6 mån såg det ut så här vilket det fortfarande gör:
7.00 Morgon
9-9.45 sova
12.30-14.30 sova ute
16.45-17.30 sova (ska strax bytas mot 20 min)
19.30 Natt
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"