återfall? första natten på uppföljningsv.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MCE75

Inlägg av MCE75 »

Hej igen,
Nu har vi haft två månader av ganska goda nätter och våra tvillingar har hunnit bli 8 månader. Nätterna och dagsömnen funkar perfekt förutom en liten detalj. Lilla Frank vaknar fortfarande de flesta morgnar klockan 6, 4-5 morgnar i veckan 2-3 morgnar väcks han 7.
När han vaknar 6 följer det alltid samma mönster.

Pip, ljud, prat vid 6.
Pangramsa
tyst någhra minuter
prat, prat,
efter ca 15-30 minuter mer och mer hysteri
ramsa
efter 40min hysteri, gårt och gallskrik
Går in och solfjädrar i 2-15 minuter
somnar oftast då, ibland inte speciellt inte då han hunnit bli allt för hysterisk
väckarklocka ringer 7, Frank är då of´tast ganska grinig

Det jag undrar över är ska jag pangramsa vid minsta pip. Hittills har jag gjort som så att jag väntat tills jag vet säkert att han är vaken för det händer nästan varje natt att han skriker till utan att vakna och utan åtgärd från oss. I princip vaknar han aldrig före 6. Ibland är jag inte ens själv vaken vid 6 utan vaknar först när han börjat prata/skrika.För ibland gör han just ett ljud vid 6 och sover vidare men det är undantag iofs så jag bör nog pangramsa så fort jag hör minsta ljud.
Väckarklockan verkar han inte förstå alls inte ens efter 2 månader. Den låter inte så högt iofs det är en liten med batteri som piper. Ska det vara rejält högt ljud i klockan?
Och varför vaknar han just 6 varje morgon? Vi har beckmörkt och svalt.
Han äter bra och är oftast inte speciellt hungrig på morgonen. Han verkar dessutom behöva den där timmen som då går förlorad. Vaknar han 6 är han inte glad alls på hela morgonen.

Schemat är
7 ersättning
9:30-11 sova inne på mage i insats
11 välling
13 mellanmål, ersättning
14-15:30 sova ute i vagn på rygg
15:30 mat, matpuré+frukt
18:45 mat, gröt+ ev.frukt
19:30 sova
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Vad roligt att höra av er och att det funkar så bra, förutom den lilla detaljen då.

Men vad säger han om du gör ingenting, inte ens pangramsar? Från början så pangramsade jag och gjorde sedan ingenting, men tillsut så slutade jag med pangramsan också och gjorde ingenting och faktiskt försvann dom tidiga morgnarna.

Många vittnar om att husljud fungerar jätte bra, även klassisk musik.

Tilltalar nått av dessa alternativ?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
MCE75

Inlägg av MCE75 »

Imorse gick det ännu sämre.

05:20!!! hörde första ljud
prata på och bökade runt, gjorde ingenting
05:40 ramsa efter början till hysteri
blev tokhysterisk skrek och grät
05:50 gick in, bytte blöja med ljus från mobil. Han har ganska kraftiga blöjeksem just nu så jag var tvungen.
Solfjädrade ca 5min till 06:05. han hade lugnat sig lite då men inte alls sömntung. Jag blev själv så sur så det var bäst att gå ut.
06:10 gick in igen och solfjädrade då han skrek och grät verkligen hysteriskt. Efter 10minjuters solfjädring och bök och gråt och skrik. Blev han sömntung. Ramsade mig ut 06:20.
Sen skrek och grät han i högan sky till 06:43 då han blev tyst
06:45 ställdes klockan om till. Möjligen hade han somnat.
GLAD MORGON. Frank var också glad faktiskt.

Det var en nervpåfrestande morgon. Hur länge kan man låta han skrika egentligen. Tills amn inte står ut säger AW. Men vad är alternativen. Att solfjädra hjälper ofta inte. Ibland efter 10-20min men det är ju minst lika påfrestande för mig och frank än att han skriker den tiden och eventuellt somnar sen ändå.
Han hör ju att vi är därute och har fått mat(dagen innan) och allt och ramsa. Kan vi låta han skrika hysteriskt upp till en halvtimme? tar han skada av det?
Alternativen verjkar inte bita på han något bra.
Jag ser det som att
duggan

Inlägg av duggan »

Men vad gör han om ni inte gör nånting, totalignorans. INGEN solfjäder, INGET husljud, på sin höjd på med radion om det blir ledsen. Han kanske blir arg för att han hör er och vill också upp, och arg över solfjädern för att ni kommer in utan att göra morgon.

//Malin
MCE75

Inlägg av MCE75 »

tack för dina snabba svar Duggan
Imorse totalignorerade vi faktiskt inget ljud som radio eller ramsa. Han vaknade 6:10 och pratade och bökade runt. Ibland skrek han till typ ropade efter oss. Men inget hysteriskt och ingen gråt. Nån minut här och där var han tyst. Vi ställde tillbaks klockan till 06:45 så att han inte skulle hinna bryta samman till klockan 7.
Han var pigg och glad när vi tog upp han.

Så det är kanske denna väg vi får gå med lilla Frank. Vi testar vidare med det. För mycket riktigt verkar det som att han blir arg när han hör oss ramsa på morgonen. Som han tänker "ahah dom är uppe varför kommer dom inte in och hämtar upp mig, jag skriker så att dom förstår att jag vill upp". Sen blir han såklart förtvivlad efter ett tag när vi aldrig kommer.
duggan

Inlägg av duggan »

Hej :D

Kör på denna linje ett par dagar så får ni rapportera hur det går! :D

//Malin
tvillingföräldrar

Inlägg av tvillingföräldrar »

Hej MCE75

Jag skickade dig ett PM om en av våra tvillingar som passar väldigt bra in på Franks läggningsproblem.

Jag undrar om något av tipsen du fått funkade? T.ex. att slopa Skrattet till Godnattet. Eller något annat? Somnar han snällt (snällare) nu på kvällarna?

Vi skulle uppskatta alla tips du har att komma med. Du kan gärna svara här i denna tråd så fler kan ta del av det framöver.
Enäggstvillingar födda 070510 (10 veckor prematura), pojkar.
MCE75

Inlägg av MCE75 »

Hej,
Ursäkta att jag inte svarat tidigare. Tyvärr vet jag inte om jag kan vara extra behjälplig bara för att vi har tvillingar då vi endast har haft problem med frank. Gustav har vi inte behövt göra nånting alls med snarare har det varit svårt att väcka honom. De sover i samma rum men gustav har inte störts det minsta av franks gallskri och dylikt. Vi har ju å andra sidan 2 äggstvillingar så det är ju skillnad.

Med frank har vi däremot varit militäriskt strikta med schema och tillämpat AW-metoder till punkt och pricka: tex kolmörkt i rummet, svalt, ingen trafik förutom vid KRIS, bara marginalkvart även på dagslurarna och även på måltiderna, ALDRIG ta upp han ur sängen, proppa i mat på dagarna osv..Han kurades i slutet av januari och det är först senaste veckan han börjat sova ganska säkert hela natten 11,5 h i vårt fall.

Så vi har helt enkelt genomfört kuren och allt däromkring som om vi hade en bebis bara. Gustav har helt enklet bara hakat på och aldrig varit nåt problem.

Det som har funkat nu senast för att knäcka det sista problemet har varit att bara ramsa vid 19:30 vid läggning och sen helt ignorera han fram till 7:00 på morgonen därefter. Skriker han till eller börjar skrika så har vi inte gjort nånting alls inte ramsat inte ljud i huset. Dock så har han inte blivit hysterisk heller men tidigare när vi ramsade på morgonen så blev han ganska snabbt det. Senaste veckan har det funkat super bra. Nu sover han lika bra som Gustav.
MCE75

Inlägg av MCE75 »

Hej,
Ursäkta att jag inte svarat tidigare. Tyvärr vet jag inte om jag kan vara extra behjälplig bara för att vi har tvillingar då vi endast har haft problem med frank. Gustav har vi inte behövt göra nånting alls med snarare har det varit svårt att väcka honom. De sover i samma rum men gustav har inte störts det minsta av franks gallskri och dylikt. Vi har ju å andra sidan 2 äggstvillingar så det är ju skillnad.

Med frank har vi däremot varit militäriskt strikta med schema och tillämpat AW-metoder till punkt och pricka: tex kolmörkt i rummet, svalt, ingen trafik förutom vid KRIS, bara marginalkvart även på dagslurarna och även på måltiderna, ALDRIG ta upp han ur sängen, proppa i mat på dagarna osv..Han kurades i slutet av januari och det är först senaste veckan han börjat sova ganska säkert hela natten 11,5 h i vårt fall.

Så vi har helt enkelt genomfört kuren och allt däromkring som om vi hade en bebis bara. Gustav har helt enklet bara hakat på och aldrig varit nåt problem.

Det som har funkat nu senast för att knäcka det sista problemet har varit att bara ramsa vid 19:30 vid läggning och sen helt ignorera han fram till 7:00 på morgonen därefter. Skriker han till eller börjar skrika så har vi inte gjort nånting alls inte ramsat inte ljud i huset. Dock så har han inte blivit hysterisk heller men tidigare när vi ramsade på morgonen så blev han ganska snabbt det. Senaste veckan har det funkat super bra. Nu sover han lika bra som Gustav.
tvillingföräldrar

Inlägg av tvillingföräldrar »

Hej, och tack för att du tog dig tid att svara.

Våra killar störs inte heller av varandra, trots att dom ligger ca 50cm ifrån varandra i var sin spjälsäng. Tur är det!

Vi prövade ikväll att inte göra skattet-till-godnattet och ikväll somnade dom fint. Självklart kan det bero på 1000 andra saker, men vi tänker i alla fall pröva det 4-5 dagar för att se om det gör någon skillnad.

Hoppas dina grabbar fortsätter vara snälla och duktigt :) och tack igen för att du svarade.
Enäggstvillingar födda 070510 (10 veckor prematura), pojkar.
MCE75

Inlägg av MCE75 »

Hej,
Ja det kan väl kanske vara små individuella varitioner på barn. Vi kör alltid skrattet till go nattet dock. Men ramsan på natten har vi ju slopat då den inte verkar funka. Jag envisades med ramsan i två månader men jag tyckte aldrig att den hjälpte förutom möjligen de första dagran på kuren. Kanske använde den fel. Och nu när jag slutat med den så sover han mycket bättre. Imorse tex så vaknade frank 5:30 och låg och pratade till klockan 6 då han somnade han igen utan att jag gjorde nånting alls och sov sen till 7. Hade jag ramsat så hade han velat gå upp och skrikit och gråtit till 6:30-7. Det var det som hände förr ialla fall.

Gustav sov alltid bra. Men det händer att han pratar på natten också. Han har dock alltid haft ett mera behagligt skrik, låter inte så hysterisk, så han har vi ignorerat på natten sedan länge. Konstigt att vi inte kom på detta tisdigare med frank bara.
MCE75

Inlägg av MCE75 »

Man ska inte ropa hej.
Imorse vaknade frank vid 6 och pratade och blev tillslut ledsen och grät och skrek runt 6:30. Vi fick ta upp han vid 6:45. Så att ignorera kanske inte heller är helt klockrent. Hopplöst fall kanske? Nej da, men det är svårt. Nu vet vi inte riktigt vilken linje vi ska gå på. Ignorera eller pangramsa, ingen verkar ju fungera bra.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"