Avsteg från schemat

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kelly

Avsteg från schemat

Inlägg av Kelly »

Jag laddar nu och ska börja "kura" min 11 månaders flicka nästa helg. Min fråga är, då jag läst hur viktigt det är att hålla schemat, hur vi ska göra när vi varannan, var tredje helg åker till landet? Hennes schema ser ut som följer:

7.00 vakna
7.30 frukost
11.00 lunch
11.30-14.00 dagslur
14.30 mellanmål
19.30 sova för natten

När vi åker till landet åker vi runt 16.30-17.00 och sen tar resan dryg 1,5 timme. Hittils har det ju varit så att hon då somnat i bilen. Hur påverkar det sovandet? Tacksam för svar ang. detta.

Sen har jag ytterligare en fråga. I boken står att en ska ta de två första nätterna och den andre de två andra. Måste det vara så? Kan en ta alla fyra nätterna om man verkligen ser till att sova på dagen? Eller kan den ene ta första natten och den andre den andra natten? Anledningen är att maken har svårt att ta ledigt från jobbet (typiskt) men jag vill inte vänta längre på att kura utan har tänkt ta hit min mamma som tar barnen på dagen. Funkar det tros?
Kelly

Glömde nattslurken!

Inlägg av Kelly »

Hon får välling innan hon ska sova oxå. Glömde skriva det i schemat!!
beccisen

Inlägg av beccisen »

Hej Kelly!!

Välkommen hit!!

Eftersom hon nu kommer att vara mer utvilad på dagen blir det säkert inget bekymmer med att hon somnar i bilen under åkturen. En av er får helt enkelt ha lite cirkus med henne under färden så hon inte somnar. Efter ni kommit fram blir det ju perfekt med välling och sedan godnatt :sleep:

Ang att ta alla fyra nätterna själv så har jag gjort det på båda barnen och har dessutom tagit dem på dagarna efter :roll: Inte optimalt men det går :wink: Perfekt om din mamma kan hjälpa dig under dagen. Däremot tycker jag att det är viktigt att mannen ifråga även får sina nätter att träna ramsa och attityd på, så lägg kuren så att slutet eller början infaller på en helg eller när han nu är ledig :)

mvh Rebecca
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
Kelly

Inlägg av Kelly »

Tack så jättemycket för mkt snabbt svar!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Eller så åker ni senare så gör det inte nått om hon nickar till... 8)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Här kommer ditt inlägg från din förra tråd

Vet inte om rubriken riktigt speglar vad min fråga gäller. Jag ska snart börja kura min dotter och ska kanske inte tänka så långt framåt men min fråga är hur länge man ska hålla på schemat vid läggdags? Jag menar min son är 3 år och har iof sovit bra utan SHN men jag tycker att det är trevligt att han är med och uppe ibland då vi har gäster eller bortbjudna. Min dotter då som är 11 mån och ska börja kuras när kan man låta henne göra avsteg från läggtiden? Jag menar är det så att 3, 4 och 5 åringar fortfarande måste följa schemat hela tiden.
Det är som sagt kanske lite tidigt att tänka på det nu men det är mkt tankar som dyker upp när man förbereder sig inför kuren.

/Kelly
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag har personligen resonerat så här:

Fram till 2,5-3år har jag lagt dem även borta på deras riktiga sovtid. Men därefter får de vara uppe längre än vad schemat säger. Så har vi som sagt gjort men många gör nog på annorlunda sätt. :wink:

Det jag skulle vara noga med är ivarjefall att hon är en säker sovare innan jag lät hene kliva utanför schemat. :roll:

Vad tror du om det?

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04

www.sovgott.net
Kelly

Inlägg av Kelly »

Jo, det är nog så att jag får prova mig fram och se hur det går först. Det är ju ändå långt kvar till den tiden. Men som sagt så kommer mycket tankar nu. Nu är det bara i natt och i morgon natt kvar. Sen på fredag natt sätter vi igång! :)
Mamma till pojke född 050307 och flicka född 070515
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Det blir spänannde med rapport! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Kelly

Inlägg av Kelly »

Rapport kommer. :) Men här kommer ytterligare frågor. I boken står att man ska ramsa på väg bort från sängen och utanför dörren. Men när jag tittar på filmen som medföljde så ramsar ju Anna när hon står över barnet med solfjädern. Hur ska man göra? Eller är det första natten man får "nöta" in ramsan även när man är hos barnet?

/Kelly
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det är av filmtekniska skäl som Anna står över sängen. Så ska man INTE göra. Det finns en liten not om det på omslagets insida. :!: :D
Kelly

Inlägg av Kelly »

Första natten är nu gjord!! Vill beskriva hur det gick och få kommentarer för att se om jag är på rätt väg! :?: Nattningen är satt till 19.30 och det tog ca 20 min för henne att bli tyst/somna med buffning o ramsa. Här kanske jag gjorde fel. Hon protesterade nämligen inte ett dugg när jag buffade henne och då gick jag ut med ramsan och då kom protesten. Kanske jag skulle fortsatt buffa henne? Men jag gick ut 4 ggr under dessa 20 min och ramsade. Sen vaknade hon 20.35. Jag buffade ca 1 min och ramsade x 4 och bekräftade x 4. Sen sov hon till kl 00.00. Buffade henne en kort stund och ramsade mig ut. Hon skrek väldigt högt och jag gick in till henne och buffade kort och ramsade mig ut 4 ggr på 17 min då jag gav bekräftelse x 4. Efter 5 min började hon skrika igen. då ramsade jag först x4 och x4 igen. Gick in o buffade och ramsade mig ut. Bekräftelse och tyst i 20 min sen började hon skrika igen. Buffade igen och ramsade. Ramsade flera ggr och var även inne och buffade en gång till innan jag gav bekräftelse 00.54 och då vart det tyst. Höll alltså på nästan en timma! Sen sov hon till 05.00 då jag buffade en längre stund (ca 2-3 min), hon var väldigt skrikig o orolig och var svår att lugna. Jag ramsade några gånger inom loppet av en halvtimma innan jag bekräftade och hon somnade om för att bli väckt av mig kl 07.00 då hon var riktigt sömning och yrvaken.

Det är kanske lite rörigt men jag hoppas att nån kan få kläm på det och ge mig lite feedback. Är rädd att jag ramsar för mycket men vad ska man göra när hon skriker och är vansinnig? Tolkar det som att hon mest är arg. Har tidigare tagit upp henne när hon har vaknat och lagt henne i min säng.

Sen ytterligare en fråga: är det fel att, efter jag har väckt henne med glada tillrop, sätta sig och gosa i soffan när hon är så trött av att ha blivit väckt, så länge hon inte somnar om?

Positiva hälsningar från en trött mamma som snart får gå o lägga sig när mannen har fått sin sovmorgon!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vilken härlig rapport. Bra jobbat :heart: :thumbsup:

Precis så som du gjort inatt ska det vara så jag kan bara ge dig en bekräftelseramsa :wink:

Jag personligen brukar gosa en lång stund med mina barn på morgonen. Vi riktigt myser efter att varit ifrån varandra i tolv timmar. Så du kan absolut sittta i soffan och mysa hur mycket du vill :heart: :heart:

Nu när natt två stundar. Kom då ihåg att ramsan nu ska ta över mer och mer. Nu så här i början så använder man ramsan mycket. Ingen fråga får ju stå obesvarad. Det är nu du ska arbeta in ramsan så att en sitter. Det kan gå till såhär:

lägg kanonglad unge i sängen och ramsa ut.
skrik (ska jag sova?)
Ramsa (ja det ska du)
skrik (är du säker?)
Ramsa (ja det är jag)
skrik (tar du hand om mig?)
ramsa (jag det gör jag)
skrik (är det säkert?)
ramsa (ja det är det)
skrik (helt säker?)
bekräftelseramsa

Så kommer det att vara endel i natt. men om du arbetar på det här sättet så kommer hon fråga mindre och mindre redan i natt och snart kommer hon att sova gott hela natten :sleep:

Ser fram emot nästa rapport :heart:
Ida

www.sovgott.net
Kelly

Natt nummer 2

Inlägg av Kelly »

Ja, så har natt nummer två gått. Vilken natt!
19.30 buffade 3-4 min. Hon var jätteledsen, mer ledsen än kvällen innan. Gick ut och ramsade. Ramsade flera gånger.
19.37 bekräftelse x 4 + tyst
19.44 ramsa x 4
19.46 bekräftelse x 4 + tyst
22.49 ramsa x 4
22.52 bekräftelse x 4 + tyst
02.30 ramsa x 4 x 4
02.34 bekräftelse x 4 + tyst
03.12 gnäll och lite gruff o stök i sängen men somnade om själv!
07.00 väckte henne

Jag är helt salig, vilken natt! :D
Det som jag tyckte var jobbigt var att lägga henne när hon blev så ledsen. Känns som om man tar i så hårt när man ger beskedet. Får nog jobba ännu mer på skrattet till gonattet. Jag vet att det kommer bakslag men just nu känns det bara så bra! :D

Ytterligare några frågor:
Har ju läst i boken om de vaknar innan de ska, i mitt fall kl 7, så ska man ha husljud i bakgrunden. Jag förstår inte riktigt varför. Om man ska få dem att sova vidare för att det fortfarande är natt, varför göra ljud? :?

Om jag ex tänkt ta upp henne kl 07.10 en morron o hon är jätteledsen ska jag försöka få hennne att lugna sig även om det drar över tiden? Man ska ju inte ta upp henne ledsen.

Trötta :sleep: men otroligt positiva hälsningar från en mor som är så imponerad av min dotter :heart: :heart: Så fantastiskt att hon reagerar precis som det står i boken!! :shock:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Kelly, vilken underbar rapport. Jag sitter här med tekoppen och småler för mig själv och får gåshud. Bra jobbat av både dig och lillan :thumbsup: :heart:

Vad bra att du bara behövde ramsa inatt. Jobba du med skrattet till godnattet så ska du se att snart så sträcker hon sig efter sängen och riktigt gossar ner sig. :wink:
Om jag ex tänkt ta upp henne kl 07.10 en morron o hon är jätteledsen ska jag försöka få hennne att lugna sig även om det drar över tiden? Man ska ju inte ta upp henne ledsen.
Använder du väckarklocka? det är ett superverktyg tycker jag. Den ringer och du stormar in varesig den lilla är ledsen eller inte. Snart förstår hon att det inte är morgon förren den ringer och då brukar de ligga och vänta på ringsignalen. Här hemma var det rena aha-upplevelsen när den infördes :roll: :wink:

Fortsätt nu att jobba på precis som du gör så ska du se att den lilla snart sover som en stock nätterna igenom. Pussa henne på näsan från mig :heart:

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"