Pluggar på inför SHN, men några frågor kvarstår!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

hmmm... ja det är ju en tanke det med ett extra mellanmål... vi kör ju fortfarande bara 1/4 välling... :-)

haha, ja jag tror det är mamma som lider mer än Liam av snuvan ;-) men han har ju bara varit snuvig 1 dag ungefär tidigare ;-)
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Efter en snuva följd av en släng av magsjuka flyttade Liam till eget rum och har sovit där ett bra tag nu. Jag kan bara säga en sak, underbart! Helt underbart! Plötsligt har han slutat gorma på kvällarna, han kan skrika lite men jollrar mest och tuggar på sin filt tills han somnar. Hör honom skrika lite på nätterna och jollra lite, men inga ramsor har behövts! Ligger och pratar för sig själv på mornarna, ja de flesta i alla fall :-) *peppar peppar*
Han sover som en kung sitt 2 timmars pass ute, gnuggar sig lite i ögonen innan läggdags, men han fixar en långa vakenperioden. Nu gillar han dock inte sin morgon lur längre, han vill väl gå händelserna i förväg och slippa den kanske ;-)
Vi valde att inte ställa om honom till sommartid utan kör istället nu 8-20 då får både Liam och hans släkt mer tid att träffas på kvällarna efter jobbet. Och det är uppskattat från alla håll :-)
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh, vilken ljuvlig rapport! Jag tänkte lustigt nog på dig i morse. Och så skriver du just idag! :D

Eget rum är alldeles jättebra! Vi har haft det sen lilla söt var 2 månader.

Vi har också följt med sommartiden, funkar klockrent!

Kram från stolt Tinis
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Vilken härlig läsning, tänk på hur långt ni kommit. jag minns när första mailet damp ner, och se vad ni åstakommit. Barn ska njuta och njutas själv! Så ta vara på er och det ni uppnått!

:heart: //Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Tack ni! :-) Ja NU är vi verkligen i mål, om bara allt gått snabbare från början så hade vi ju varit "här" för länge sen :-)
Oj så man längtar tills hans klocka ringer och man puttar upp dörren till en liten gladplutt som står och väntar i sängen med ett leende från ena örat till den andra :-D

Har ni andra när även den andra luren togs bort vid 9 månader justerat långluren på något sätt? :-)
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Förästen om du har tid och ork kanske du är sugen på skriva några rader i "efter kuren tråden" för att insperera andra. :lol:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

En del skuter fram/bak långaluren för att det ska bli lite jämnare med vaken tiden

//Malin
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Absolut, jag kommer skriva snart. Jag har skjutit fram det hela tiden och nu känns det omöjligt att närma sig datorn! Jag tror att jag nu blivit väl bekant med 8-månaders ångesten *pust* ... Sovandet är sisådär, men vi överlever, jag blir inte längre stressad för jag vet ju hur jag ska göra :-)
Just nu har vi snuva, hosta, tänder på g (lööööös i magen), 8-månaders ångest = skrik och grin, kastande med huvudet, matvägran. Har inte mycket ensamtid jag, inte ens 2 minuter, sitta i famnen mest hela dagarna är vad som gäller just nu annars blir det katastrof. Tips? Fel forum, jag vet :-)
Men så snart det här börjar gå över så ska jag sätta mig att knåpa ner en härlig historia som förhoppningsvis kan övertyga andra lika hariga/slutkörda mammor som jag att genomföra sitt livs bästa beslut = SHN kuren :-D
Snart ska jag förresten jobba några dagar i veckan, oj hur ska mamma överleva ;-)

Just nu sover han lite hur som helst, jag håller till antalet timmar men det kan vara så att han behöver en extra lur då och då pga sjukan osv. Men den här ångesten som kommit nu (jag antar att det är 8 månaders ångesten) läste jag i Barnaboken att den varar kanske 1 månad. Är det bäst att då vänta med att den är över innan man tar bort morgonluren och enbart kör en långlur? Även om han skulle visa att han inte längre behöver den? Står i boken att man ska undvika förändringar i sovandet har jag för mig :-)
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej mamma till Liam!

Tråkigt att höra att lillen är sjuk :cry: . Hoppas han snart blir bättre.
8-månaders ångest = skrik och grin, kastande med huvudet, matvägran. Har inte mycket ensamtid jag, inte ens 2 minuter, sitta i famnen mest hela dagarna är vad som gäller just nu annars blir det katastrof. Tips? Fel forum, jag vet
Det jag skulle göra är att förflytta mig till golvet. Där skulle jag skala potatis, hacka sallad, läsa, sitta vid datorn (om du har bärbar). Helt enkelt förlägga så många sysslor som möjligt dit. Då kommer det att gå mycket lättare när han har dig inom synhåll hela tiden tror jag. :wink:

Snart ska jag förresten jobba några dagar i veckan, oj hur ska mamma överleva
Jo det där kan vara jobbigt i början. Det jag upplevt som värst är att släppa kontrollen men det är ju så viktigt att verkligen låta pappan ta över. Det fick jag jobba endel på, kan jag säga :roll:
Är det bäst att då vänta med att den är över innan man tar bort morgonluren och enbart kör en långlur? Även om han skulle visa att han inte längre behöver den? Står i boken att man ska undvika förändringar i sovandet har jag för mig
Här vet jag inte riktigt om jag missförstår dig, men menar du att du redan nu ska gå ner på en lur? Det skulle jag absolut inte rekommendera. Absolut inte före ett års ålder och många med mig har två lurar längre än så. jag lovar att lillen kommer att behöva två lurar en bra stund framöver eftersom det kommer komma utvecklingssprång framöver, tex. lära sig att gå. Så vänta du åtminstonde till 12 månader innan du drar ner till en lur är mitt heta tips :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

ilindström, nej jag menade inte nu, jag fick bara för mig att sovandet skulle minskas ytterligare vid 9 månaders ålder och han har några veckor kvar dit :-) jag går bara händelserna i förväg och "spånar" lite :-) Just nu har han en 45 minutare på förmiddan och sen 2 timmar på eftermiddan. Och 12 timmars natt... Och nån powernap ifall han är trött och när vi åker bil, han kan INTE hålla sig vaken i bilen :lol:

Jag försöker tillbringa tid på golvet så mycket jag kan och så fort jag är på golvet så blir jag en klätterställning och då klättar han på mig och "kinkar" tills jag ställer mig upp och tar han i famnen. När jag går iväg själv så försöker jag prata med han hela tiden så han ska höra mig, men det räcker inte :-) Snabbt är han där och klamrar sig fast i benet. Ibland kryper han iväg och blir kinkig, antar att det betyder att jag borde följa efter, är lite svårt att veta om man ska göra precis som han vill, dvs. "dalta" eller låta han reagera sig genom denna period. Han går lite smått nu och druttar han på rumpan så brukar det vara världens katastrof för det mesta så nån form av period är det allt på G :-)

Ja det kommer bli svårt att släppa kontrollen. Pappan har hotat med att stänga av telefonen när jag är på jobbet. Men då hotade jag med att åka hem från jobbet :lol: :wink: ... Har ju sedan länge planerat jobba 3 dagar i veckan med start nästa vecka, så jag undrar hur det kommer gå med den här pågående perioden han har nu 8-[
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

ilindström, nej jag menade inte nu, jag fick bara för mig att sovandet skulle minskas ytterligare vid 9 månaders ålder och han har några veckor kvar dit jag går bara händelserna i förväg och "spånar" lite Just nu har han en 45 minutare på förmiddan och sen 2 timmar på eftermiddan. Och 12 timmars natt... Och nån powernap ifall han är trött och när vi åker bil, han kan INTE hålla sig vaken i bilen
Vad bra att du tänker längre fram och det är helt riktigt att vid nio månader så brukar man minska dygnsömnen till ca 14h. Mitt förslag då är att du först tar 12, 45, 1,5 för att närmare ettårsdagen om det behövs minska till en 20 minutare istället för 45:an på fm. Vad tror du om det? :roll:

Jag försöker tillbringa tid på golvet så mycket jag kan och så fort jag är på golvet så blir jag en klätterställning och då klättar han på mig och "kinkar" tills jag ställer mig upp och tar han i famnen.
Här tycker jag att mamman behöver lite mer tålamod. Låt honom klättra. Tänk det som en extra vila. Passa på att sträcka ut dig ordentligt på golvet och slappna av. Efter ett tag kommer han ha tankat närhet så att det räcker för några minuter ivarje fall och då kan du passa på att göra något annat. Låt det ta tid. Det går ju snart över. Tycker allt att mammsen låter lite kinkig också och det vill vi ju inte ha. Så fram med tålamodet och djupandas så ska du se att det här kommer att gå bra- :wink:
Ja det kommer bli svårt att släppa kontrollen. Pappan har hotat med att stänga av telefonen när jag är på jobbet. Men då hotade jag med att åka hem från jobbet ... Har ju sedan länge planerat jobba 3 dagar i veckan med start nästa vecka, så jag undrar hur det kommer gå med den här pågående perioden han har nu
Vad var det vi sa nu igen :-k , backa, lämna det åt den ömma fadern. Han kommer att lösa det.... :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

ilindstrom: ja det låter ju som ett alternativ att fortfarande ha 2 lurar, ska klura lite på det där... :-)

hahaha, jo mamma är nog allt lite kinkig hon också just nu ;-) det tar kraft och energi att inte visa honom det :-)
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
duggan

Inlägg av duggan »

Jag håller med, lille Liam är INTE redo för 1 lur redan! Ajjabajja mamma [-X Skämt å sido, understrycker vartenda ord ilindstöm skriver!

Kram Malin
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Hej igen!

Nu är jag här igen för lite schemainspiration! :-)
Nu är hjärtat drygt 10 månader och jag har försökt tragla på med det gamla schemat. (Har även skrivit i forum om barnuppfostran eftersom vi är inne i ett gnällträsk just nu igen) Samtidigt har sovandet blivit sämre. Kvällsläggningen funkar bra tycker jag, ibland kan han protestera några minuter, ibland av och till i 20 minuter, men allt som oftast funkar det bra. Den senaste veckan har han börjat vakna allt från 06-07 och står och protesterar.
Morgonluren brukar vara 45 minuter efter en riktigt högljudd protest. Eftermiddagsluren däremot, den är det största problemet. Vi kan promenera i 2-2½ timme utan att han somnar, när han väl gör det så blir det en snabb lur bara. Inomhus skriker han sig knallröd och utmattad trots musik, skoj och allt som hör till. Kan detta bero på just gnällperioden eller borde jag kanske byta dagsramsa för att förändra något?

Schemat ser ut såhär nu:
08 morgon
9:45 - 10:30 sova
11 lunch
13 - 14:30 sova
15 mellis
17:30 middag
19:30 välling
20 nattinatti

Eftermiddagsluren brukar han somna ca 14:30 och sova ungefär till 15-15:30 plus att han vaknar tidigare på mornarna, har vi för långa lurar?

I övrigt så har han lärt sig gå och klättrar, håller igång massor :-D
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Det hört antagligen ihop med att han har börjat tulta omkring, så mamma får stå stadigt och vara koncekvent.

Men jag tycker absolut att du ska prova kort fm luren till 20 min, vilket kan göra hela skillnaden.

Massa bus och skratt före läggdags, även dagslurar!

Mörkläggning även i vagnen.

Gör världen liten under en period nu och använd dig av mycket socialdelaktighet, busa och stoja, troll spricker i solsken.

Har han ensamlek?

//Malin
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Jag ska prova korta den till 20 min imorgon och se hur det går.
Kors i taket har han nyss somnat, vi trotsade regnet och gick ut och plötsligt var det tyst och stilla i vagnen, kotten hade väl somnat av regnet som smattrade!

Vi busar vid varje läggning förutom i vagn då :-) Har provat hänga upp tyg i vagnen men den rivs ner, det blir liksom mer aktivitet i honom då än att bara vara utan något.

Nu har jag spenderat veckor på golvet känns det som, en levande klätterställning. Det är inte så mycket gos utan mer klättra på mamma och "ta upp mig och gå omkring med mig" han vill.

Har ingen ensamlek nu. Tidigare var det så att han kröp själv in i sitt rum på morgonen efter vällingen och satt där och lekte en bra stund med sina saker. Hade honom inte i säng, utan han lekte bara i sitt rum. Hur gör ni med ensamlek och hur långa stunder?
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"