Rädslor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sus

Rädslor

Inlägg av Sus »

Hej! Vår son är 2 år och 8 månader och sover bra. Men då och då hör han olika (verkliga!) saker innan han hunnit somna (gäller både dag och natt) och blir jätterädd och börjar gråta hysteriskt!
Det kan vara en bil som låter ovanligt högt, flera mopeder som drar förbi samtidigt, grannens hund som skäller eller "rymdraketer" - dvs fyrverkerier (tack och lov inte så ofta).
Han är också rädd för katter, flugor, hundar, bin och reagerar på samma vis om han är ensam när han träffar på dem. Om någon vuxen är med är det inga problem, då vill han gärna titta närmare på katten etc, även om han inte gärna klappar dem.

Jag har läst om rädsla i Barnaboken och att man ska låtsas att man själv är rädd, men jag tycker det är jättesvårt! Det känns helt fel att gå in i hans sovrum på natten och låtsas på det viset, det känns som om jag blåser under hans rädsla snarare än lindrar. Och flugor... Ja, hur ska man spela rädd för dem?
Det känns naturligare att vara lugn och visa att det inte är nån fara, men det funkar uppenbarligen inte heller :wink:
Tacksam för råd!!!
Mamma till Julius september 2002 och Matteus januari 2005.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D

Jag fortsätter svara :wink:

Det där med att man själv ska visa sig rädd, har du nog fattat fel :shock:
Det du ska visa är att du FÖRSTÅR att han är rädd, men att du alltid är där. Så har i allafall jag fattat det.
Om du själv visar dig rädd tror han ju att det faktiskt ÄR farligt.
Du ska vara lugnet här. Tryggheten.

"Han är också rädd för katter, flugor, hundar, bin och reagerar på samma vis om han är ensam när han träffar på dem. Om någon vuxen är med är det inga problem, då vill han gärna titta närmare på katten etc, även om han inte gärna klappar dem." skriver du,
Det är SÅHÄR det ska gå till ju!
Konfrontera honom med det "hemska" under ditt eller annan vuxens beskydd! :D

Clara, 4 år, förstår ju det man förklarar nu. Jag berättar för henne att när jag var liten var jag också rädd för flugor, men SEN när jag blev stor som henne, då förstod jag ju att dom var ju jättesnälla! :wink:

Jag kommer dock ihåg just flugrädslan från när hon var mindre och inte lika "talbar". Då körde jag ett trix som funkade hela den sommaren.
När hon blev rädd för en fluga utbrast jag glatt "NÄMEN, det är ju NILS!!! HEJ Nils!" Och så förde jag ett samtal med Nils, där han svarade med förställd röst. Och så lade jag till "Han BOR här! Vad roligt att han ville vara i ditt rum inatt" :wink:
Inte kunde jag ju springa där mitt i natten och tända och jaga flugor...

Humor funkar nästan alltid.

Nu har flugdilemmat börjat dyka upp på lilla Ida, så jag får väl ta till gamle Nils igen och hoppas det funkar på henne med! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Sus

Hmm...

Inlägg av Sus »

Tack för dina svar! Bra tips det där med Nils - det kan man nog överföra på fler saker, tror jag.

Förresten insåg jag idag att jag nog har närt en liten Tricksare vid min ömma modersbarm! Åtminstone är det inte VARJE gång han gråter i sängen som det verkligen finns något att "vara rädd för"... I kväll fick han en "attack" för att han hörde en bil tuta hundra meter från huset, för att "något prasslade" och för något som han inte ens kunde definiera själv.
Kanske inget typiskt tricksarbeteende att gråta på det viset, men han lugnade sig misstänkt snabbt när jag struntade i att gå in den tredje gången, utan körde gamla godnattramsan istället :wink:

Hoppas allt rätar sig!
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Jag hade en gråtande trixare i den åldern :lol: ! Gissa om det hjälpte med ramsan :roll: :wink: då jag tappade tålamodet... Jepp :P - därefter blev han nöjd och efter en veckas ramsande var det inte mer om den saken :lol: !

:idea: När han började hänga läpp och ta ton så bröt jag honom med att göra något komiskt. Då kom skrattet direkt och jag fnittrade mig ramsande ut ur rummet! Spöken spricker i solsken :wink: !
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bevare oss väl - "låtsas att man själv är rädd" :?: Tvärtom, tvärtom :!:

Men nu är du på rätt spår :D

Barn ska möta faran beskyddade. Om de nu är rädda på allvar, vill säga :roll: och inte tricksar sig till underhållning :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sus

Hoppla!

Inlägg av Sus »

Nämen hörni, jag vet sannerligen inte vilket stycke jag läst och missförstått så till den milda grad!!!
Ordningen nu återställd på alla fronter - jag har förstått och sonen tricksande är avstyrt! :D
Kram!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Bra bra!! =D> :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"