Hejsan alla!
Vi har inte "kurat" någon av våra barn men har börjat använda solfjäder och ramsa till vår minsting. Det ger en trygghet och går bra! Dock hade vi för någon vecka sedan lite strul på kvällen under ca 4-5 dagar, men efter solfjäder och MÅNGA ramsor är lugnet här igen. Frågan rör den sk. bekräftelseramsan. Ska man "sjunga" den varje kväll så hon får med sig den in i sömnen?
Nu säger jag ramsan x4 och går sedan ner. Hon har nu börjat somna så pass fort att jag inte riktigt hinner upp igen för att säga bekräftelseramsan. Jag har sjungit den ändå utanför dörren, men hur är det? Kan man slopa den eller?
Mellan 4-6 hör vi henne också ibland. Har några gånger sagt ramsan. Men ska den också åtföljas av bekräftelsen?
Ska bekräftelseramsan alltid dras?
Ska bekräftelseramsan alltid dras?
Vi har 2 underbara tjejer; f?dda 0201 och 0405
Vi gillar helhetssynen och filosofin hos AW
Vi gillar helhetssynen och filosofin hos AW
Hej!
Om allting så att säga flyter, som jag förstår att det gör i ert fall, behövs inte bekräftelseramsan.
Ni löste den lilla krisen fint, och ordningen är återställd.
Samma gäller på tidig morgon, ramsa, och "tar" hon den, så tytnar hon ju och somnar om. Blir det kris, återinför bekräftelsen några dagar.
kram anna
Om allting så att säga flyter, som jag förstår att det gör i ert fall, behövs inte bekräftelseramsan.
Ni löste den lilla krisen fint, och ordningen är återställd.
Samma gäller på tidig morgon, ramsa, och "tar" hon den, så tytnar hon ju och somnar om. Blir det kris, återinför bekräftelsen några dagar.
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Hej!
Att bekräfta är alltid bra!
Vad du kan göra om det är så att hon somnar efter första ramsomgången utan protester är att "dra ihop" bekräftelsen med beskedet - alltså du ramsar ju ramsan x 4, men de två sista ramsorna säger du som en bekräftelse. Förstår du eller blev det rörigt? 
Att bekräfta är alltid bra!
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Hej, att surra lite innan man somnar är helt ok men hon ska inte vara ledsen. Se till att ni lägger ett skrattande barn i sängen, det löser det mesta. Det sista jag gör innan min minsting placeras i sängen är att hissa honom i luften och prutta honom i magen, sen pussar jag honom god natt och lägger ner honom och ramsar ut ur rummet. Numera så ge jag honom ramsan (x3) och avslutar med den fjärde i mysigare tryggare nedåtgående ton (bekräftelsen), så jag drar liksom ihop allt, men bekräftelsen är ändå det sista som han hör från mig innan jag börjar stöka i köket. Skulle det ngn gång strula så får han en extra ramsomgång och sen en MJUK bekräftelse när han tystnat. 
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)