tredagarskur vad gör vi för fel?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
stinalisa

tredagarskur vad gör vi för fel?

Inlägg av stinalisa »

Hej! Vad gör vi för fel? Vi bestämde oss för att genomföra tredagarskuren för två veckor sen. Vår son är nu sju månader gammal och ahr sovit hyfsat på nätterna så länge han har fått sova i vår säng. Vi sove dock inte så gott med honom i vår säng så vi bestämde oss för att göra något åt saken. Vi började på en fredag och den natten fick vi gå upp och vagna ett flertal ggr, specielt svårt hade sonen att somna om runt kl fyra på natten. Nästa natt sov sonen från det att vi la honom till kl 5 då vi fick vagna honom lite innan han somande och sov tills vi väckte honom kl 6.30. Näst följande natt så var det samma sak. Vi kände att det verkade gå åt rätt håll och kände oss glada för det men natten därpå dvs den fjärde så fick vi helt plötsligt vagna 3 ggr. Och sen dess så har antalet vagningar bara ökat för varje. nu i natt så vaknade sonen totalt 7ggr och hade svårt att somna om alla gångerna. Vad ska vi göra? Är det bäst att bara fortsätta eller ska vi ta en paus? Vi är noga med att han inte somnar medans vi vagnar.
stina
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Om jag har förståt det rätt så har ni inte kört en regelrätt kur med ramsning?!

Och jag kan ana att ni inte bara vagnar lugn utan vagnar nästan i sömnen, har jag fel? För då förväntar sig gossen att han "måste" bli vagnad för att kunna somna.

Hur ser schemat ut?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej och välkommen hit :D

Om han är så pass gammal som 7 mån. skulle jag hellre rekommendera en riktig kur med buffning i spjälsäng och införande av ramsa :idea: . Vagningskur utan ramsa brukar man bara använda för att få bort nattmål, före 4 mån. ålder.
Att införa ramsan är också A och O för att ni ska ha ett verktyg att ta till framöver vid eventuellt strul.
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
stinalisa

Inlägg av stinalisa »

tack för er hjälp, vi får ta och prova att gå över till buffning+ramsa (vagnen börjar dessutom bli för liten så det vore bra att han sov i sin spjälsäng). återkommer med uppdatering senare!
Tack igen!
stina
duggan

Inlägg av duggan »

Toppen! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"