Dags att kura nummer två!!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Olava

Inlägg av Olava »

Tack för omtanken!

Jo, jag ska tänka på att förekomma Lillebror med maten. För det just övertrött han är.
Men gud vad han blivit stark i nacken sen han börjat ligga o sova på mage.

Appropå att åka iväg o göra nåt själv, jag har jättesvårt att vara borta från Lillebror en längre tid. Men jag ska försöka komma ut o träna lite nu när han sover på kvällen...

God natt!! o än en gång...tack för omtanken.
//Olava
Storebror (050812) som sovit gott de flesta nätter sedan SHNkur oktober 06, Lillebror (080102), spm numer oftast sover som en stock.
Elle

Inlägg av Elle »

Ja, ibland kan det räcka med att tidigarelägga maten så lite som en kvart och det gör stor skillnad.

Jag tyckte att det hjälpte mycket i början bara att ta sig ut på en promenad själv eller sätta sig med en bok och något gott att dricka en stund. Det behöver ju inte vara så långa stunder bara ATT du får rå om dig själv lite.

Ta hand om dig :heart:
Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Olava

Inlägg av Olava »

Hej där!

Jo, jag går en photoshopkurs på högskolan i Jönköping, som jag påbörjade i höstas men hann aldrig färdigt då Lillebror kom. Ska ta tag i den, så jag kan lämna in ex.uppgiften innan tidsfristen går ut. I juni. Så det ska jag nog göra, nu på kvällarna då killarna sover så gott numer båda två... :wink:

Annars så tycker jag att jag måste vagna Lillebror så mycket. Både på kvällen o på dagen.
Idag har han varit svår. Om det har med sommartiden att göra vet jag inte. Han har gråtit flera gånger. Han har inte gråtit mycket i sitt liv. Men idag...
Jag var till tandläkaren på förmiddagen, o var borta i 1,5h. Pappa var hemma o tog hand om honom. Kanske kände han av att jag var borta. Han sov när jag åkte. O det är så ovanligt att pappan är där när han vaknar...
På lunchvilan somnade han gått, fick vagna ytterst lite. Men eftermiddagen. Han kom liksom inte till ro till att börja med. O sen efter 45 minuter vaknade han... Jag hörde inte det först, då jag satt med Storebror o lade pussel. O när jag hörde det, grät Lillebror. Alltså grät. Inget gnäll eller så. Det är så sällan han gråter att det gör ont i mig när han gör det. Så jag tog åt mig så av det... Jag vagnade honom o han kom till ro, men somnade inte. Så jag tog upp honom. Dumt kanske, men jag fick för mig att han kanske inte behövde sova mer...dumt det mä kanske...

Han har ätit dåligt idag oxå. Så vi får se hur natten blir. Jag har verkligen trugat o trugat. Men han ville inte.
Ikväll blev allt fel, så han fick flaskan för sent, o kom in i andra andningen då han skulle sova. O han var verkligen ledsen ikväll med.
Först gick det bra. Vagnade lite snabbt o gick sen ut. Men efter några minuter började han knövla, så jag gick in o vagnade korta svar. Det tog kanske en kvart från att jag lade honom till att han somnade...ingen lång tid, men han var så ledsen så ledsen, o det gjorde mig förvirrad...
Jag vagnade...o tillslut somnade han. Alltså jag vagnade inte hela tiden, utan bara korta svar...om du förstår vad jag menar...

Gör jag fel? Ska jag göra på nåt annat sätt?

kram//Olava
Storebror (050812) som sovit gott de flesta nätter sedan SHNkur oktober 06, Lillebror (080102), spm numer oftast sover som en stock.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Nu börjar ju "lillebror" bli närmare 3 mån och för oss blev just sista luren som skulle varit 1,5 tim bara svårare och svårare. Det var då den blev 45 min och jag hade kväll tidigare istället.

Nu vid 3 mån kan man ju ha det klassiska 12-45-2-45 schemat med 1 natt mål och sen behålla det över 4 mån gränsen också för att sätta hel 12 timmars natt. Vad tror du om den tanken? På detta sättet har du ju dessutom bara 1 lång lur att kämpa med vagning osv... Kanske en tanke? :wink:

Och du, visst kommer du känna dig glad om du klarar av kursen. Gör under för självförtroendet! :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Olava

Inlägg av Olava »

Hej!!

Jag har funderat på det med att korta ner lurarna...
Just nu tkr jag att jag kommit in i en rytm.
Han har de senaste två nätterna sovit hela tiden, jag har plockat upp honom kl 4 o matat honom. Sen har han sovit vidare...om än med lite krångel efter maten.
Denna vecka lämnar jag Storebror halv nio istället för åtta. O hittills har det känts bra. Då har LIllebror hållit sig vaken till framemot tjugo kvart i nio. Därför har jag börjat tänka tanken om 45minuterslurar skulle vara grejen. Men jag känner mig osäker. Då han är så trött bara efter 1,5h o jag vet inte hur jag ska hålla honom vaken så länge...
FÖrsta timmen är det ju mat o umgänge som gäller. Antingen om vi är själva att vi sitter o småpratar o sjunger o skrattar, eller om brorsan är hemma så leker vi på golvet, vad vi ni hittar på. O sen har jag med honom i allt jag gör. Vad det än är. Men efter 1,5h börjar han bli trött o gnällig. Då är det bara vagnen som gäller.

Idag fick han sprutor, så han har varit lite seg. Han fick somna tidigare då han var helt slut efter upplevelsen på BVC.

Ikväll gjorde jag det vanliga felet. Gav honom flaskan för sent... Att jag aldrig lär mig.

Nu ska jag pusta ut i soffan o jag tror det blir tidig natt för mig.

kram kram//olava
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, så här såg vårt 3 mån schema ut, som du ser hade INTE vi mer än 1timme 45 min vaken på morgonen för det klarade inte Tor alls och då fick vi i början ändå kämpa med de där sista 15 min. Men det gav med sig efter ett litet tag. De får kläm på det jag lovar.

3 månader:
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Nytt schema med 30 min mindre sovtid och 12 tim natt!

Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

4 månader:
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Som tidigare, men ta bort nattmålet!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Olava

Inlägg av Olava »

HEj där TorsMamma!

Det schemat ser ut att passa oss rätt så bra...
En fråga bara...vad menar du med att du skrivit 11 inom parenteser? Ska Lillebror ha mat då? Eller är det att från 9.30 till 11 är det mat?

Idag somnade då Lillebror strax efter 11 istället för 12. Han sov i två timmar. Kändes rätt okej att han sov när vi kom hem från förskolan, så kunde Storebror o jag fixa mat i "fred", o även ha tid efter maten tillsammans, bara han och jag.

Tack så länge!

MÅste sova nu, somnade flera gånger under Äntligen hemma.
kram kram igen!!//olava
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jo, maten var kl. 11 för vår del, eller snarare var det faktiskt 10.30 vi hade. :wink:
Tor 2006

Olava

Inlägg av Olava »

Hej där!

Det går bra för oss. Rätt så iallafall.

I morgon ska vi vara hemma allihopa, o på fredag oxå. Det är bara pappan som åker till jobbet. Vi behöver det. Storebror o jag. O Lillebror. Försöka få några bra dagar tillsammans, hemma. Det har varit nåt varenda dag i snart en vecka. Det tar på oss alla...
Lillebror sover gott, dag som natt. Skönt.
Ångrar inte att vi startade med detta nu. O inte väntade tills han var typ fem sex månader.

Det enda jag inte får till riktigt just nu, är att jag måste vagna varje kväll lite grann, o även dagtid. Ikväll tog det visserligen bara åtta tio minuter tills han kommit till ro. Jag tycker det verkar som att han kom till ro när jag stod ute i hallen o ramsade åt storebror. För när jag skulle gå tillbaka in till Lillebror så var han alldeles lugn där i vagnen. Sen hörde jag honom litegrann, knorrade o knövlade men han sov gott...

Schemat som du TorsMamma föreslagit, tycker jag verkar ok, men jag är lite fundersam kring de "korta" daglurarna. Om han verkligen fixar det...

Vi får se...

kram så länge!!//Olava
Elle

Inlägg av Elle »

Vad härligt att det går så bra för er! Ha nu några mysiga och sköna dagar med dina killar :heart:

Angående vagningen så testa att backa lite som du gjorde dvs sysselsätt dig med något annat, gärna något som låter, och se vad som händer.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Olava

Inlägg av Olava »

Hej där!

Jo, dagen var så där. Vi hade ju iallafall tur med vädret.
Det började rätt så bra. Storebror vaknade dock tidigt. Jag hörde hur pappan ramsade en gång. Så hörde jag inget mer. Men halv sju stod han vid min säng, o var så söt med sin Pippidocka under armen.
-Kom, sa jag. Kom o lägg dej här med mamma. Jag kunde inte annat. Sen låg vi o myste. Lillebror sov o sov. När det var dags för honom att vakna, fick Storebror äran att väcka honom. Det tycker han är kul.

"Tyvärr" har trotset i Storebror tagit ny fart. O det är mig han låter det gå ut över. Så när Lillebror ammas, då kör Storebror sitt race. När Lillebror sover, då är Storebror lugnare. Även om vi kan ha våra duster då oxå. Men på förmiddagen städade vi tillsammans, han med sin trasa o jag med min. Det gillar han, att få hjälpa till.

Det här hör väl kanske hemma nånannanstans.

Annars så sover Lillebror rätt så bra nu. Men i natt krånglade han i över en timme mellan halv ett o halv två. O jag vagnade o vagnade. Tillslut blev jag irriterad o då somnade han. Då får jag dåligt samvete.
Samma sak ikväll.
Han somnar mitt i nattslurken o jag trugar o trugar o väcker på honom. Men så tillslut orkar han inte mer, grimaserar illa o spottar ut nappen. När jag lägger honom i vagnen tystnar han först o verkar somna. Men just när jag kommer ner hör jag hur han tar fart där uppe. Bara att springa upp igen. Ikväll är han mer ledsen än irriterad i gråten. Jag vagnar till svar i tio minuter kanske, innan han ger sig. O då sista gången vagnade jag irriterat. Jag undrar jag hur denna natten ska bli...hm...

På eftermiddagen idag sov han bara 45minuter. Sen tog jag faktiskt upp honom o så fick han vara med o "leka" i sandlådan en stund med Storebror.

Nu ska jag dricka lite kaffe.

tack!!//Olava
Olava

Inlägg av Olava »

Hej där!

Det är mitt i natten o jag är så vaken man kan vara.
Huvudvärken trycker på innanför tinningen så jag borde väl egentligen försöka sova. Det har jag redan gjort.
Det är Lillebror som återigen krånglar med mig. I natt igen.
Det är väl inget, tänker kanske sen som har ett barn som vaknar typ en gång i timmen. Men...har han haft det bra flera nätter på raken, så är andra strulnatten på raken skitjobbig. Förut, innan "kuren" var ju detta vardagsmat.

Vad ska jag göra?
Det var ett annat slags gnäll ikväll, när jag lade honom. Han var mera ledsen. Kanske han inte kände sig riktigt mätt? Men han hade ju somnat mitt i maten. Jag väckte på honom o trugade i honom så mycket jag kunde. Så jag trodde nog han var mätt.
O så vaknar han 0.52 o börjar knövla. Jag vagnar till svar när jag tycker jag behöver det. Alltså inte vid minsta lilla. Utan avvaktar. Jag har inte direkt lust att gå upp o göra en massa ljud/oljud utanför rummet, för att han ska sova. Efter tjugo minuter somnar han. Jag pustar ut, o lägger mig själv tillrätta för att somna om...
13 minuter senare, börjar han igen. Jag avvaktar...men måste tillslut ta till vagningen.
Sen håller det på i en halvtimme. Han gnäller annorlunda mot vad han brukar. Tillslut tolkar jag gnället som hunger. Säkert fel. Jag är vid denna tidpunkt, alldeles galen. JAG VILL JU SOVA!
Då gör jag det jag stått emot i en halv timme. Jag plockar upp honom. Dock ej gråtandes. Jag ger honom mat i tjugo minuter.
Säkert helt fel.
Grejen är den oxå att han har under dagen, tuttat o tuttat, o jag har upplevt honom lite smått irriterad vid bröstet. Fastän jag låtit honom suga extra länge, så har han inte känts riktigt nöjd. Jag vet inte om jag håller på att sina.
Jag mår inte riktigt bra, o då vet jag att min mjölk börjar sina. Det är bara att försöka vila, men...

Nu är jag i valet o kvalet, om jag sak "sova över" den egentliga nattmåltiden. Men det blir väl fel det oxå.

Annars har dagen varit rätt okej, med sömnen o så.

Jag vet inte vad felet kan vara. Om han verkligen är hungrig eller vad detta uppvak står för. Igår natt stod jag ut även om jag blev lite irriterad. O tänkte att en natt ingen vana. Men vad ska jag tänka nu???

Nu sover han så gott där i sin vagn. Så han kanske behövde en slurk ändå...ja jag vet inte.

Nu måste jag ändå försöka sova.

God natt!
Kram//olava
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag ser att han precis fyllt 3 mån. Det burkar faktiskt innebära som du märker "mer mat". :wink:

OM man helammar och ligger lite efter så kan det faktiskt vara värt för dig att börja pumpa och servera fetare mjölk i flaska till natten. På kvällarna har BM i brösten en förmåga att inte vara så fet och då som du märker står de sig inte så länge som förr. En del inför ersättning också.
När Tor var dryga 3 mån så införde jag just "nattmackan" för att han skulle stå sig lite bättre till natten.

Detta är mina tankar i alla fall...

Vad trycker du om det?
Tor 2006

Olava

Inlägg av Olava »

Hej TorsMamma!

Jo, jag förstår att det kan vara så. Nu ger jag ju Lillebror en flaska tillägg på kvällen. Så jag tycker han borde stå sig på det...

Två nätter på raken, gav jag han mjölk runt två o skippade måltiden klockan fyra. Då lät jag honom sova över... Han vaknade å andra sidan lite tidigare än vanligt o ville käka då.

Igår halv elva på kvällen, började han gråta o gnälla. O jag intalade mig själv att jag INTE skulle falla för att ta upp honom. Jag vagnade till svar några gånger o efter tio minuter somnade han. Jag blev livrädd att något gått åt skogen...men näe. Sen sov han som en sten. Klockan fyra, ringde klockan o jag tog upp honom för mat. Det gick som smort... I morse vaknade jag av att han började gnälla o gny. Jag var så sömndrucken o hade ingen koll på klockan utan plockade bara upp honom o inte förrän han låg vid bröstet tänkte jag på att titta på klockan o såg då att den var bara kvart över sex. Suck, tänkte jag, jag hade nog stått ut med att försöka få honom att vänta till tjugo i sex istället...men men...

En annan grej jag tänkt på i helgen som jag måste ta upp.
Jo, jag tror att jag hamnat i vagningsträsket. Oftast oftast måste jag vagna en bradig stund innan han somnar. Även om jag väntar länge, så gör jag det. På daglurarna, särskilt den runt 12, då händer det att jag måste gå ut o göra det flera gånger... Jobbigt. Ikväll vagnade jag visserligen bara en gång. O jag hörde att han gnällde lite till svar innan han somnade. Skönt. Det var den bästa kvällen på länge.
Men vad tror du ? Hur ska jag tänka?
Jag hade gäster i helgen, vilka kurade sin son när han var fem månader. Pappan sa att jag bara skulle låta honom gråta en stund. Det är ju det som är mitt dilemma. Jag har så svårt att höra honom gråta. Är så rädd att han ska känna sig övergiven med mera...Men jag lät honom gråta lite. Jag minns inte riktigt hur det gick, men jag tror det var som att han fattade galoppen o lugnade sig för att sen somna...

En annan sak. (bäst att ta allt på en gång när jag minns det)
På förmiddagarna låter jag honom sova 1,5h. På dagen blir det 2h, o nu har jag ändrat eftermiddagsluren till 45minuter. Han fixar inte att vara vaken så länge som det krävs om han ska sova bara 45 minuter på förmiddagen. Men å andra sidan så har han börjat sova lite knaggligt under 2timmarsluren. Kan det ha att göra med att han sov för länge på förmiddagen???

O så tillsist....schematänk när det är dags att sova 12-45-2-45

6.45 vakna o käka (7.15 väcka Storebror)
8.30 - 9.15 sova 45min (lämna Storebror på dagis 8.30)
9.45 käka
11-13 sova (10.50 åka och hämta Storebror)
13.30 käka
15.15 - 16 sova 45 min
16 vakna
16.30 äta
18.30 nattslurk
19 GOD NATT

vad tror du?
kram//Olava
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Olava skrev:Hej TorsMamma!

Jo, jag förstår att det kan vara så. Nu ger jag ju Lillebror en flaska tillägg på kvällen. Så jag tycker han borde stå sig på det...
Ja detta är nog ett bra val tror jag!

Två nätter på raken, gav jag han mjölk runt två o skippade måltiden klockan fyra. Då lät jag honom sova över... Han vaknade å andra sidan lite tidigare än vanligt o ville käka då.

Igår halv elva på kvällen, började han gråta o gnälla. O jag intalade mig själv att jag INTE skulle falla för att ta upp honom. Jag vagnade till svar några gånger o efter tio minuter somnade han. Jag blev livrädd att något gått åt skogen...men näe. Sen sov han som en sten. Klockan fyra, ringde klockan o jag tog upp honom för mat. Det gick som smort... I morse vaknade jag av att han började gnälla o gny. Jag var så sömndrucken o hade ingen koll på klockan utan plockade bara upp honom o inte förrän han låg vid bröstet tänkte jag på att titta på klockan o såg då att den var bara kvart över sex. Suck, tänkte jag, jag hade nog stått ut med att försöka få honom att vänta till tjugo i sex istället...men men...
Som du märker är det mer än dags att använda verktyget "avvakta" och "lyssna av". De måste inte bli "masserade" vid minsta pip, utan ditt jobb är att stanna upp, lyssna av, bestämma åtgärd. Detta tar några sekunder som i sitt hela sammanfattat blir "avvakta". Du kan gott och väl vänta säg 10 sek och se hur det faktiskt bär iväg.

En annan grej jag tänkt på i helgen som jag måste ta upp.
Jo, jag tror att jag hamnat i vagningsträsket. Oftast oftast måste jag vagna en bradig stund innan han somnar. Även om jag väntar länge, så gör jag det. På daglurarna, särskilt den runt 12, då händer det att jag måste gå ut o göra det flera gånger... Jobbigt. Ikväll vagnade jag visserligen bara en gång. O jag hörde att han gnällde lite till svar innan han somnade. Skönt. Det var den bästa kvällen på länge.
Men vad tror du ? Hur ska jag tänka?
Jag hade gäster i helgen, vilka kurade sin son när han var fem månader. Pappan sa att jag bara skulle låta honom gråta en stund. Det är ju det som är mitt dilemma. Jag har så svårt att höra honom gråta. Är så rädd att han ska känna sig övergiven med mera...Men jag lät honom gråta lite. Jag minns inte riktigt hur det gick, men jag tror det var som att han fattade galoppen o lugnade sig för att sen somna...
Ja, man "låter" dem inte gråta, utan du gör precis som mitt svar ovan. Du avvaktar och ser hur det FAKTISKT låter. Använd hjärnan och inte njurarna (mamma hjärtat). Skiken är faktiskt OLIKA! Och ditt jobb är att LÄRA dig VAD de faktiskt betyder. Några behöver bara få svära eller summera dagen innan de somnar. Så i mångt och mycket är pappan och jag lite överens, avvakta och lyssna! Sen är husljud bra lugnande verktyg också.
På detta kan du gott servera en bekräftelse ramsa som letar sig in bakvägen, då har du fått sista ordet och talar om för barnet att DU har kontroll på läget.

En annan sak. (bäst att ta allt på en gång när jag minns det)
På förmiddagarna låter jag honom sova 1,5h. På dagen blir det 2h, o nu har jag ändrat eftermiddagsluren till 45minuter. Han fixar inte att vara vaken så länge som det krävs om han ska sova bara 45 minuter på förmiddagen. Men å andra sidan så har han börjat sova lite knaggligt under 2timmarsluren. Kan det ha att göra med att han sov för länge på förmiddagen???
I början får du slita lite extra med den där kvarten på slutet för att hålla vaken, men det klarar du. Det kommer att sätta sig skall du se. :wink:

O så tillsist....schematänk när det är dags att sova 12-45-2-45

6.45 vakna o käka (7.15 väcka Storebror)
8.30 - 9.15 sova 45min (lämna Storebror på dagis 8.30)
9.45 käka (kanske vill du ha maten mer mot 10.30 tiden här)
11-13 sova (10.50 åka och hämta Storebror)
13.30 käka
15.15 - 16 sova 45 min
16 vakna
16.30 äta
18.30 nattslurk (Kanske vill du ha detta 18.15)
19 GOD NATT (skratt och godnatt 18.45)

vad tror du?
Jag tycker det ser kanon ut på det stora hela. Jag ändrar lite i mattiden på den första, tycker glappet mellan frukost och sen denna till nästa blev lite ojämt, samt att du vill få i mat inför långluren ordentligt, annars strular den lätt! Sen lade jag natten 18.45 så du verkligen får ihop dina 12 timmar, jag vet att man tror att 15 min är väl inget, men det är det! Det kan vara en enorm skillnad faktiskt. :wink:
kram//Olava
Har du läst thaimassage tråden någon gång? Denna tror jag du kan ha stor behållning av. :wink:
Pepping, pepping!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"