Vänder sig på rygg och kommer inte till ro

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Charlott

Vänder sig på rygg och kommer inte till ro

Inlägg av Charlott »

Hej!

Vi började kura vår 5-månaders-tös för två veckor sedan och nätterna funkar bra förutom om hon ibland vänder sig på rygg och blir jättearg. Hon fäktar och skriker ilsket, och somnar inte om till ramsan. Jag har hittills gått in och vänt henne efter ett tag, och då somnar hon ganska direkt (men ibland gör hon om proceduren 10 min senare). Hon är van magsovare sedan hon var 3 veckor gammal, men hon kan ju sova på rygg också, tex på promenad i vagnen.

:?: Jag undrar om det finns någon som har liknade erfarenheter. Hon kan inte vända sig tillbaka själv, så jag skulle ju helst av allt vilja få henne att somna om på rygg med hjälp av ramsan. Ett annat sätt är ju att gå in och vända henne direkt när hon skriker tills hon blir lite äldre och kan vända och vrida sig lite mer själv.

Till saken hör också att hon om två nätter ska sova i samma rum som sin storasyster är det tänkt. Hon flyttade in i deras gemensamma rum och till sin egen spjälsäng (från vagn) för två nätter sedan (gick jättebra). Syrra är bortrest några nätter, men när hon kommer tillbaka vill vi ju inte störa henne i onödan. Syrran sover gott på ramsan hon med, så hon förstår ju vad vi håller på med, men att springa in dit känns inte så bra.

Kanske har vi varit lite för snabba, men vi har inte så gott om rum.

:wink: Tacksam för tips och erfarenheter! :wink:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Gott om erfarenheter i frågan finns här :!: Gå via search så hittar du fina tips inte minst från Mammut Maria :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Charlott

Inlägg av Charlott »

:lol: Tack för bra tips!

Tyvärr funkade inte natten så bra, jag valde nog fel sätt väg att övertyga henne om att det går bra att somna om även på rygg.

Igår bestämde jag mig för att försöka en gång till med ramsan och inte ge mig i första taget. Vänta längre än jag gjort tidigare med att gå in och ramsa ihärdigare, ramsa x16 (eller vad som nu skulle behövas för att hon skulle gå ner i tonläge). Jag hörde hur hon bökade runt (vände sig antagligen) vid tvåtiden och sedan var frågestunden igång. Mest arg, jag påminde och avvaktade kanske 6-10 min mellan gångerna. Hon tystnade till och tog sedan ny fart. Efter ca 1 timme var hennes skrik alltmer ihållande och ramsan gav ingen reaktion. Efter ytterligare 20 min gick jag in och vände hennne, solfjädra och ut med ramsan. Det behövdes en påminnelse till (+ två besked) för att hon skulle somna om.

:?: Jag kanske ger upp för lätt, men det kändes inte som att ramsorna hjälper när hon väl ligger på rygg (annars går det bra).

Därför tänkte jag istället pröva att snabbt som attan vända henne när jag hör att hon har vänt sig och hoppas att hon knappt märker vad som hände. Eftersom hon inte sover i samma rum som jag är det förstås risk att hon hinner vakna till och hojta lite innan jag är där. Funderade ett tag på att flytta in henne i vårt sovrum för att vara där snabbare. Hoppas nu bara att jag inte förvirrar henne ytterligare med att byta strategi.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tycker att du hanterar det jättebra! Är det kris så är det kris - då ger man en kristilldelning så som du gjorde!

:idea: Vänd henne till mage det sista du gör innan du lägger dig - detta för att minska uppvakningsrisken!

:idea: Jag hade flyttat in till henne istället - så blir det inte för stora förändringar! Madrass på golvet är utmärkt! Vid första tecken på att grymta i frågan så vänder du så som jag har beskrivet.

:idea: Om hon kan vända sig själv på dagtid så räcker det att köra en sådan här kur på en vecka eller så. Därefter kan man backa och i takt med det fixar hon det själv. Sån´t här "går förbi" :D !

:D Lycka till!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Brr, avråder bestämt från madrassliggande inne hos barnet - man stör :shock: (om nu inte den lilla är väldigt sjuk).

Jag tycker du är på rätt spår. Mer förtroende för barnet och för dig själv :!:

Jag gav ett svar tidigare nu i ungefär samma ämne. Kan det inspirera :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"