snart dags för kur frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
bellisen

Inlägg av bellisen »

Glömde min andra fråga:
hitills har jag haft en avskiljare i nederdelen av sängen för att han inte ska krypa utanför larmet. Problemet nu är att han klättrar över den nu och det känns lite olustigt. Vid vilken ålder tar andra bort larmet? Jag kan ju klura på bättre avdelare som är högt o stadigt, men nu när han är så fysisk, o stark känns det konstigt att ha ett objekt i sängen som det alltid finns risk kan välta etc.
Förslag? Ta bort larm?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
duggan

Inlägg av duggan »

Hjesan.

Jag tyckte att förslag 2 såg bra ut.

Jag tror man brukar plocka bort larmet srax före året, så nog skulle det behövas ett tag till..

Visst var det så att du hade två plattor men sängen var modell större?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
bellisen

Inlägg av bellisen »

Nej jag fattar inget. Hur kan man behålla larmet till strax före året? Tills dess står de ju upp i sängen oftast!
Jag har faktiskt slutat använda larmet fastän vi äger det själva för jag var så evinnerligen trött på falsklarm.Jag kan bara inte komma på ngn bra avgränsare som känns säker? Han är en riktig klättrare o krypare, och har inte en ovanligt stor säng, men plattorna fyller ju bara ut en del ändå. Föslag på lösning? Dessutom snurrar han runt härligt och ligger ofta på rygg o sidan när jag kikar på honom.
Men tar tacksamt emot förslag på säker avgränsare.
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Mitt larm har aldrig fellarmat och jag har en cirkusartiskt, som alltid sover längst ner i fotändan, men han ligger ju ändå lite på larmplattan. Fast nu har han ju slutat med larm, men vi hade larm tills 13 mån utan ett enda fellarm.

Så andra som haft bekymmer med sina larm får gärna fylla på här.

//Malin
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Bellisen!

Jag pratade med en barnläkare som jobbar på en neo. avdelning om det här med magläge/larm/PDS. Han sa då till mig att om barnet inte haft något riktigt larm fram till sex månader så kunde jag vara helt lugn. Han sa att de som dör har innan döden haft flera andningsuppehåll men kommit igång av sig själv. Det här är ju bara vad en läkare sagt men jag har litat på honom. Han hade hand om min dotter under de veckor hon låg på neo. Jag kan ju inte råda dig att ta bort larmet men jag kände mig trygg efter det här svaret :wink:

Hur går det för er annars?

Kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
bellisen

Inlägg av bellisen »

Cirkusartist ja, och jag har haft bra avdelare som har "trängt" upp honom rejält i sängen. Men han har lyckats hitta exakt rätt position för att larmet ska tjuta. Jag har redan skickat tillbaka första larmet då det gjorde förmodligen falsklarm vid 3 mån ålder och uppförde sig allmänt konstigt (stängde av sig o så), och fick ett nytt skickat till mig. Så jag tror inte det är ngt fel på det, bara helt enkelt att han hittar perfekt läge på den lilla lill ayta som inte täcks. Men nu har han så smått börjat dra sig upp till stående och då är det väl trots bra avgränsare svårt att ha larm? Min fråga karstår: hur kan du ha larm upp till 13 mån ålder? Tjuter det inte när de ställer sig upp?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej bellisen!

Hoppas någon annan kan svara dig för jag personligen har tagit bort larmet när de lärt sig att resa sig upp. Här i veckan tog jag bort för yngsta sonen. Men jag vet att rek. är upp till ett år, så vi får ropa på hjälp från någon som haft sitt till ett år :roll: :wink:

Glada snöiga påskhälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Mitt larm larmade inte trots att han stod i sängen emelllanåt. Men larmet känner ju av rörelse och det är ju så att dom faktiskt sällan och aldrig står helt stilla i sängen. Jag vet många som plockat bort larmet redan vid 8 mån med gott samvete medans jag själv inte alls ville ta bort det, så vid 13-14 mån tvingade jag mig själv att plocka bort det.

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"